Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Japansk Fällkniv IC.CUT SILVER MOOS #803/GPS

2. SUS-6A (misstänker att det är en felskrivning,

3. för det är väl samma som AUS-6 (6A) och likvärdigt som 440A?

4. Tycker i alla fall om den och den är vass som en skalpell :)
1. Ser nätt och fin ut. Gillar utseendet. Snäggen och ansatsen kunde varit lite mindre men nu är jag som vanligt ruskigt petig ;).

2. Det är det japanska sättet att bestämma stålets ursprung. Dvs att det rör sig om en variant på 440 i japansk regi.

3. Det är mycket likt AUS-6 men innehåller lite mer kol (0.60 - 0.75). Ett annat namn i Aichis regi är AUS60. Stålet ligger kolmängdmässigt mellan 440A och 440B.

4. Tyvärr säger graden av skärpa ingenting om stålets kvalitet. Vilket skitstål som helst går ju att få vasst, t o m ett austenitiskt diskbänkstål ;).

~Paul~

Så usla är de inte!
Bark River kan verkligen det här med läderlameller.
Det blir fina skaft som åldras med behag.
Kul att se patinan på den du använder!

Roselli är också trevliga och vad jag vet håller dom för flera decennier av dagligt bruk.

Mikael

Tack!

Jo läder funkar verkligen kanonbra. Greppet på Teddyn är riktigt stabbigt vilket jag gillar. De mörka fläckarna i patinan kommer av att jag använde den kniven till att dela upp kött som jag hade rökgrillat. En trevlig fest som jag nu kan minnas varje gång jag använder den kniven. :)

Rosellis knivar är i mitt tycke helt fantastiska. Huntern är väldigt speciell och passar nog inte alla men jag gillar den verkligen. Snacka om stabbigt grepp! :) Övriga funkar kanon för sina respektive användningsområden men Carpentern är givetvis den mest mångsidiga av dom jag har och passar mig perfekt. Slidorna får ofta kritik på olika forum men jag tycker att dom är behändiga och fyller sin funktion mer än väl. Jag gillar dock en lite längre upphängare så jag knyter på en bit fallskärmslina som förlängning. Då hamnar kniven precis där jag vill ha den.

Allt går givetvis att designa om. Du och jag tycker bara olika om huruvida den här kniven behöver göras om eller inte.
Fast det handlar inte om en övergripande omdesign. Det räcker ju med en liten korrigering. Något i stil med min usla bildbearbetning. Sorry.

Bilagor

• Korrigerad häl.jpg
    Korrigerad häl.jpg
    53.3 KB · Visningar: 614
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 610
Jaha Anders och Paul. Inte lätt att se skillnaden mellan de två bilderna. Har nu ansträngt mig och förstår skillnaden. Delvis blir det bara en optisk skillnad eftersom slipfasen syns mindre på bild nr två. Bark river ligger ju på semi custom nivå och man kan begära mycket av kvaliteten. Även om Pauls-förändring förvisso mjukar av linjen på förstoringsglas nivå så tycker jag man kan ge företaget klart godkänt. Själv har jag idéer på ett annat plan. Jag tycker bladet är onödigt brett för sin längd. Framför allt försvåra detta en riktigt Slim och fin slira.

Bosse

1. Inte lätt att se skillnaden mellan de två bilderna.
2. Har nu ansträngt mig och förstår skillnaden. Delvis blir det bara en optisk skillnad eftersom slipfasen syns mindre på bild nr två.
3. Jag tycker bladet är onödigt brett för sin längd.
1. Nej, det är svårt att se skillnaden, det kan jag hålla med om. Det finns fler orsaker därtill men den största är att jag är usel på att photoshopa.

2. Skillnaden ligger i att eggen på den "bildbehandlade" varianten löper hela vägen, dvs inte är bruten av hälen. Vidare är ansatsen taperad (vilket inte framgår av bilden) och har avrundade kanter. Något i stil med designen på Kramers kockknivar: http://www.kitchenknifeforums.com/s...-Zwilling-10-quot-Chef-s-Knive-arrived/page10

Poängen med detta är att skäret/snittet går igenom organiskt material utan att bromsas upp av hälen!! Dvs, kniven glider igenom utan mostånd.

3. Fast det har att göra med vad man planerar att använda kniven till. Personligen stör det mig inte så mycket eftersom jag kan skönja kniven eventuella praktikalitet i samband med viss matprepp/campingsysslor. Funkar också väl till jakt.

~Paul~

Det är bara att konstatera att om man har en rimlig förklaring till varför man har kniv på sig så brukar det ordna sig.

Personligen uppmärksammade jag speciellt det här uttalandet:
understryker att knivar också måste kunna medföras till och från olika fritidsaktiviteter där knivanvändning är naturligt.

Som kock har man ju ofta burit knivväskan full med varierande knivar i olika storlekar men aldrig direkt varit ängslig för att åka fast. Likaså i samband med fritidsaktiviteter som jakt, fiske och svampplockning.

Använder man bara hjärnan så bör det aldrig bli några problem...

~Paul~

Det är bara att konstatera att om man har en rimlig förklaring till varför man har kniv på sig så brukar det ordna sig.

Personligen uppmärksammade jag speciellt det här uttalandet:
understryker att knivar också måste kunna medföras till och från olika fritidsaktiviteter där knivanvändning är naturligt.

Som kock har man ju ofta burit knivväskan full med varierande knivar i olika storlekar men aldrig direkt varit ängslig för att åka fast. Likaså i samband med fritidsaktiviteter som jakt, fiske och svampplockning.

Använder man bara hjärnan så bör det aldrig bli några problem...

~Paul~
Skönt att HD slår fast detta en gång för alla. Har väl varit några knepiga domar tidigare.

Jag reagerade bara på att skribenten använder en bild av en SAK i artikeln när det står bestämt att rättsfallet handlar om en "handsmidd fransk matkniv värd ungefär 2 000 kronor."

Känns lite vilseledande.

Någon som inte läser så noga skulle kunna anta att fallet gick till HD för att kvinnan hade en SAK i handväskan.

Tack för infon!

Det är bra att HD är tydliga med exempel på tillfällen, när knivinnehav är legitimt.
Som hantverkare bär jag kniv i mitt arbete, men om jag är inne i stan privat, så är en pennkniv typ SAK Manager eller Leatherman Squirt Ps4 tillräckliga för mina behov.
Det verkar ju vara inom ramen för hur HD tolkar lagtexten.

Det viktigaste är väl som tidigare, vad man har för avsikter med sitt knivinnehav.
Där är HD också tydliga, s.k. "självförsvar" är inte ok och det håller jag med om.

Mikael

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg