När jag presenterade länkarna till den aktuella moran i mitt förra inlägg så ville jag förstås provocera fram ett antal åsikter
.
Som vanligt så anser jag att kniven har en del bra attribut och en del mindre bra.
Först och främst så tycker jag att man har lagt sig prismässigt allt för högt med tanke på materialen (12C27, kompositgrepp) och konkurrensen.
Visserligen ingår en stängd läderslida men varken bryne eller eldstål finns med (som hos huvudkonkurrenten EKA W12 Black).
Bladet borde, precis som MAW skriver, haft en obruten egg ända in i greppet, dvs ingen ricasso/ansats.
Det som är bra med kniven är själva utformningen av handtaget. Det ser bättre ut än på W12-an (ur användarhänsyn).
Bladet är något tunnare än på W12-an och slipfaserna är i övrigt ganska lika. W12-n har dock en utpräglad primär- och sekundäregg på den redan trubbiga slipfasen. Moran borde därför skära effektivare. Å andra sidan så finns det andra Mora-modeller som äger avsevärt tunnare och skäreffektivare blad
.
Den här modellen är på inga vägar den första med ett fulltångeblad. De olika varianterna av
Lapplander, den så kallade
Älgkniven, samt
Stiga/Frost-kniven och
KJ-Hunter-kniven är några exempel på tidigare fulltångemodeller. Alla dessa tidigare modeller har ett avsevärt tunnare blad än den aktuella moran och i princip samma typ av slipfas.
Så avslutningsvis. Jag tror trots allt att kniven kan sälja rätt bra ifall man sänker priset några hundringar och hamnar på kanske 600 kronor. Som den är nu så skulle i alla fall undertecknad lägga till några hundringar och köpa en kniv i VG-10
.
~Paul~