Jag tycker Skraman är riktigt prisvärd - det är mycket stål man får för pengarna
Det långa handtaget tillåter en mängd olika grepp, gummit har precis rätt friktion i sig och sen att tillverkarn brytt sig om att slipa bladet med 2 olika eggvinklar är riktigt bra.
Och bladet är slipat på båda sidor, om det var det nån undrade om enkelslipat.
Köpte Skraman med både plast -och kydexslidan. Kydexen blir för klumpig imho och kniven för svår att få loss, speciellt när det är kallt. Har värmt och försökt lossa greppet mot kniven men inte riktigt fått till det.
Bara plastslidan är lite smidigare med kort läder'frog', men slamrar och låter illa om man kommer åt andra hårda objekt med den på bältet. Bra med luftningshål i plastslidan i alla fall. Gör nog en helläderslida under julen åt den.
Vikten och det långa handtaget gör att den är en riktigt effektiv 'huggare', man bara ler när man tar sig en vandringsstav eller kapar upp en myrtall till kaffeved=D
Jag brukar ha en Gränsfors miniyxa i bröstväskan eller en stor Hults Bruks i ryggan men Skraman är effektivare än lillyxan och lättare och mer åtkomlig än storyxan. Helle Lapplandern spelar inte alls i samma division, för lätt för det.
Även Bahco Lapplandern är utbytt, fast den är nog så liten och smidig. Får plats i bröstväskan tillsammans med lillyxan, men en billig 129-kronors 14 tums G-Mans Kvistsåg sågar så mycket bättre. Köpt 4 st så jag har i reserv
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/sagar/kvistsag-p287040
Nackdelen är längden men den får plats i ryggan och så har jag gjort en läderslida åt den. Sen att den har trähandtag som är enkelt modifierbart är ett stort plus i min bok. Mer julpyssel med andra ord