Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tycker Skraman ser rätt vettig ut, verktyg inte skönhetsdrottnig.

Ny kniv från spyderco, Pattada. Gillar frånvaro av choil och att den har förhållandevis liten ansats och rakt grepp. Den lilla näbben på ansatsen är dock lite skum.

Jo den har jag också kikat på. Men tyvärr tycker jag att Spyderco börjar sticka väl mycket uppåt i prisläge med nästan alla modeller som är intressanta. De hamnar norr om 200$ redan innan de påbörjat sin resa hit via frakt, tull m m oavsett om man importerar dem själv eller köper på hemmaplan. Sen får vi väl se vad Spydercos anslutning till samma eländes prisregleringssystem (MAP Prices) som Benchmade anammade kommer att leda till i förlängningen. Synd för jag gillar verkligen många av Spydercos produkter.

/ J

Ja priserna har stuckit iväg en hel del på spyderco.
Och många modeller är lite märkliga.
En kniv som har en helt vansinnigt tokig slipning är Terzuola Double Bevel. Men i övrigt har den riktigt bra attribut som rakt grepp och minimal ricasso. Tänk er den här planslipad och med lite mer normal spets!

Bilagor

• SP174GPc.jpg
    SP174GPc.jpg
    6.3 KB · Visningar: 981
Apropå huggare så är Helle Lapplandern numer sidsteppad av en ny favorit på bältet. Nämligen Teräväs Skrama.
Ful som stryk, inte så traditionell, tung men riktigt effektiv och rolig att använda:)Handtaget på den är Så. Jäkla. Bra. Har gjort en kort läder"frog" till plastslidan så jag kan hänga den från bältet.
Och jag som för några år sen inte riktigt såg nyttan av stora knivar=D

Den där ser riktigt intressant ut som huggare/lillyxa.

Jag tycker Skraman är riktigt prisvärd - det är mycket stål man får för pengarna:)

Det långa handtaget tillåter en mängd olika grepp, gummit har precis rätt friktion i sig och sen att tillverkarn brytt sig om att slipa bladet med 2 olika eggvinklar är riktigt bra.

Och bladet är slipat på båda sidor, om det var det nån undrade om enkelslipat.

Köpte Skraman med både plast -och kydexslidan. Kydexen blir för klumpig imho och kniven för svår att få loss, speciellt när det är kallt. Har värmt och försökt lossa greppet mot kniven men inte riktigt fått till det.
Bara plastslidan är lite smidigare med kort läder'frog', men slamrar och låter illa om man kommer åt andra hårda objekt med den på bältet. Bra med luftningshål i plastslidan i alla fall. Gör nog en helläderslida under julen åt den.

Vikten och det långa handtaget gör att den är en riktigt effektiv 'huggare', man bara ler när man tar sig en vandringsstav eller kapar upp en myrtall till kaffeved=D

Jag brukar ha en Gränsfors miniyxa i bröstväskan eller en stor Hults Bruks i ryggan men Skraman är effektivare än lillyxan och lättare och mer åtkomlig än storyxan. Helle Lapplandern spelar inte alls i samma division, för lätt för det.

Även Bahco Lapplandern är utbytt, fast den är nog så liten och smidig. Får plats i bröstväskan tillsammans med lillyxan, men en billig 129-kronors 14 tums G-Mans Kvistsåg sågar så mycket bättre. Köpt 4 st så jag har i reserv;)
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/sagar/kvistsag-p287040
Nackdelen är längden men den får plats i ryggan och så har jag gjort en läderslida åt den. Sen att den har trähandtag som är enkelt modifierbart är ett stort plus i min bok. Mer julpyssel med andra ord:)

Tänkte passa på att önska alla skribenter och läsare av Utsidans mest eminenta tråd en riktigt trevlig helg.

Sen vill jag även passa på att tacka de av er som varit inne och snokat på min nystartade knivblogg! Första veckan kan nu summeras och den är jag nöjd med. Särskilt med tanke på att det tar en viss tid att ens bli sökbar på Google vilket inte inträffade förrän för någon dag sedan.

/ J

Ja priserna har stuckit iväg en hel del på spyderco.
Och många modeller är lite märkliga.
En kniv som har en helt vansinnigt tokig slipning är Terzuola Double Bevel. Men i övrigt har den riktigt bra attribut som rakt grepp och minimal ricasso. Tänk er den här planslipad och med lite mer normal spets!

Tja, vad skall man säga? Möjligen att den och andra med "Double bevels" ( t o m Mora) kan tjäna som exempel på när teori och praktik bör skiljas åt. I teorin är det väl nämligen inte helt fel med flera slipfaser till olika arbetsmoment. Men i praktiken...NÄ! Bara att försöka slipa en sådan där på ett snyggt sätt i framtiden blir en mardröm ens om de fungerar som det är tänkt från början.

/ J

Jag tycker Skraman är riktigt prisvärd - det är mycket stål man får för pengarna:)

Det långa handtaget tillåter en mängd olika grepp, gummit har precis rätt friktion i sig och sen att tillverkarn brytt sig om att slipa bladet med 2 olika eggvinklar är riktigt bra.

Och bladet är slipat på båda sidor, om det var det nån undrade om enkelslipat.

Köpte Skraman med både plast -och kydexslidan. Kydexen blir för klumpig imho och kniven för svår att få loss, speciellt när det är kallt. Har värmt och försökt lossa greppet mot kniven men inte riktigt fått till det.
Bara plastslidan är lite smidigare med kort läder'frog', men slamrar och låter illa om man kommer åt andra hårda objekt med den på bältet. Bra med luftningshål i plastslidan i alla fall. Gör nog en helläderslida under julen åt den.

Vikten och det långa handtaget gör att den är en riktigt effektiv 'huggare', man bara ler när man tar sig en vandringsstav eller kapar upp en myrtall till kaffeved=D

Jag brukar ha en Gränsfors miniyxa i bröstväskan eller en stor Hults Bruks i ryggan men Skraman är effektivare än lillyxan och lättare och mer åtkomlig än storyxan. Helle Lapplandern spelar inte alls i samma division, för lätt för det.

Även Bahco Lapplandern är utbytt, fast den är nog så liten och smidig. Får plats i bröstväskan tillsammans med lillyxan, men en billig 129-kronors 14 tums G-Mans Kvistsåg sågar så mycket bättre. Köpt 4 st så jag har i reserv;)
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/sagar/kvistsag-p287040
Nackdelen är längden men den får plats i ryggan och så har jag gjort en läderslida åt den. Sen att den har trähandtag som är enkelt modifierbart är ett stort plus i min bok. Mer julpyssel med andra ord:)

Jo, finnarna är bra på huggare...
Apropå Skraman, hur bra har eggen hållit? Några problem med urflisning?
/Lux

Bilagor

• DSC_0603.jpg
    DSC_0603.jpg
    13.5 KB · Visningar: 817
Swörd

Och här kommer ytterligare en huggare – som avgjort väger för mycket för att släpa runt på. Tror den hamnar på närmare kilot med slidan. Elva tums blad. Men det är fin kvalitet, köpt på ort och ställe i Nya Zeeland, stålet är svenskt vill jag minnas.

Bilagor

• Sword.jpg
    Sword.jpg
    108.1 KB · Visningar: 689
Och här kommer ytterligare en huggare – som avgjort väger för mycket för att släpa runt på. Tror den hamnar på närmare kilot med slidan. Elva tums blad. Men det är fin kvalitet, köpt på ort och ställe i Nya Zeeland, stålet är svenskt vill jag minnas.

Den såg synnerligen rejäl ut! Välgjord av vad som kan utläsas av bilden. Stora knivar är fascinerande på något vis. Ändå äger jag mycket få. Men det är klart jag äger mest fällknivar. Den största där är i och för sig en pjäls på 380 gram och närmare en fot lång.

/ J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg