Vet inte vad som hände med länken till bloggen. Brukar inte vara några problem, skumt. Men några hade hittat texten ändå såg jag!
/ J
/ J
Hej
Fars dag och min fantastiskt snälla dotter, gav mig en ny kniv.
Peltonen m95 den nya modellen med sabelslipning.
Lite fundersam över teflonbehandlingen, om den ska nötas bort så lätt. Jag sprang ju genast ut och började tälja i morse, vid varje tälj så färgar bladet av sig mot träet.
Täljde ca 10 minuter, och testade även att hugga ner några 20-30 mm tjocka kvistar.
När jag läst tidigare trådar om denna kniv, så verkar ju dom flesta tycka att teflonet sitter kvar ganska bra och att det ändå tar en stund innan det nöts bort.
Är detta normalt för denna kniv? eller har jag varit för hårdhänt, vilket jag ändå inte tycker att jag var.
Hoppas någon av er alla där ute kan ge ett svar.
Tack på förhand.
Just den bladbehandlingen har jag ingen erfarenhet av men väl andra. Generellt är de inte särskilt hållbara om det inte är DLC det handlar om. Nu är "äkta" DLC inte helt vanligt då det är en tämligen dyr process om jag förstått det rätt.
Enklare varianter som teflon och liknande brukar skavas rätt snabbt. Det gäller exempelvis på Cold Steels knivar (jag är ju "fällknivsgalning" så det är det området jag har mest erfarenhet från)
Men det är en av orsakerna till att jag i allmänhet inte gillar svarta blad. Sen är det bara i undantagsfall jag tycker det är estetiskt tilltalande. Oftast är jag dock inkonsekvent så det finns alltid undantag som bekräftar regeln
/ J
Kizer Gemini
Bradley Alias
Spyderco PM2 CPM S110V(S30V om jag inte hittar en 110)
Som sagt, gärna lite tips eller anledningar till varför jag bör välja den ena eller den andra!
Behöver bollplank och eventuellt tips... lend a helping hand to a gal in need!
Sitter just nu och pendlar mellan tre olika modeller som jag fastnat för. Generellt kan man säga att jag gillar att få bra value for money när jag köper något, och de knivar som jag inte riktigt hittar ett syfte för säljer jag oftast förr eller senare. Så tar gärna emot tips från er som äger någon av dessa och vill dela med er av synpunkter!
Kizer Gemini
Bradley Alias
Spyderco PM2 CPM S110V(S30V om jag inte hittar en 110)
Har länge tänkt köpa en PM2, men inte varit helt övertygad, så den är med i listan per automatik. Annars var jag ute efter någonting i titan som inte har allt för tjock profil eller är för stor i storleken.
Som sagt, gärna lite tips eller anledningar till varför jag bör välja den ena eller den andra!
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |