Stort knivintresse - välj din favoritkniv

EKA Nordic

Snygga Ekor där Soundoptics! Jag har också en liten EKA-samling. Tror det är en fyra-fem år sen dePaul rekommenderade en 92 men den föll mig inte alls i smaken då. Köpte istället en Endura (som sedan såldes till samme dePaul eftersom jag inte gillade det smala skaftet).

För någon månad sen var jag i en lokal liten järnaffär och såg där en grön EKA med en kartong som såg gammal ut. Föll direkt när jag höll den i handen. Andas värnplikt, svenskt 70-tal och folkhem. Har använt den varje dag sen jag köpte den. Verkligen bra kniv. Skär tillochmed potatis och morötter okej vilket måste bero på att slipfasen är betydligt högre än på en Mora? I trä skär den som en dröm. Bladlåset är löjligt stadigt. När man öppnar och stänger kniven så är det inget litet "klick" utan ett rejält "KLACK".

Blev så betagen i denna Eka att jag genast sålde ett gäng andra knivar och istället köpte Swede 45, Swede 60 wood kol och en Swede 82. Alla gamla hederliga exemplar från 80-talet. Har sedan flera år tillbaka en blå Swede 38 som varit kniven till slitgöra. Bladet är följdaktligen ordentligt nedslipat nu. Har alltid varit den där anspråkslösa kniven som jag aldrig tänkt på, den har bara gjort sitt jobb, helt oglamoröst. Egentligen kan en kniv inte få ett bättre betyg.

Men min 92 heter inte 92. Den är grön och heter "Nordic" som ni ser på bilden. Känner ni till något om det?

Photo%202013-12-23%2014%2051%2041.jpg


Photo%202013-12-23%2014%2047%2037.jpg
 
Letade runt och fann ytterligare två Gerber från 80-talet i en låda. Den stora är en jätte som bärs i ett medföljande fodral. Se Bucken som referens.. Välgjorda knivar, men inte som Paulknifen förstås.
Ja, dessa är också klassiker. Är lite osäker om jag äger en sådan. Får kika efter. Det finns en till i den här serien. Den ligger i storlek mellan den största och den minsta på din bild.

~Paul~
 
Men min 92 heter inte 92. Den är grön och heter "Nordic" som ni ser på bilden. Känner ni till något om det?
Nordicserien kom 1998 och omfattade då 3 knivar, varav endast en var fällkniv (T8).

Din kniv är trots allt en 92-a, även om det står Nordic på greppet. Jag misstänker att dessa tillverkades samtidigt som Normark beställde ett grönt gummigrepp, som ju baserade sin kniv på ett 92-ans blad. Dessa hade något annorlunda bladgeometri och mjukare härdning.

Så förmodligen använde EKA detta namn för att skilja på den gängse produktionen och denna begränsade upplaga. Tyvärr hittar jag inte mycket info om detta, varken i böcker eller på annat sätt. Någon har kanske mer information gällande detta?

~Paul~
 
@dePaul
Intressant angående Normark, men tror du min kniv har det mjukare bladet? I den medföljande broschyren står härdat till 57-59 hrc. Fast den broschyren skickades säkert med alla knivar iofs.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    49.8 KB · Visningar: 984
@dePaul
Intressant angående Normark, men tror du min kniv har det mjukare bladet? I den medföljande broschyren står härdat till 57-59 hrc. Fast den broschyren skickades säkert med alla knivar iofs.
Det var inte riktigt så jag menade. Din kniv har ju ett EKA-blad, dvs en annan form än det som tillhandahölls för Normark-knivarna. Det senare (Normark) var bredare och robustare på alla sätt. Stålet var däremot lite mjukare. Låg på i snitt 56 HRC.

Om min info inte är fel så önskade man på Normark lite mjukare stål för att tåla lite mer mekanisk påverkan i form av slag, bändningar och vridningar.

~Paul~
 
Aha, förstår. På sidan på kartongen finns det kungliga vapnet och "kunglig hovleverantör". Det blev väl Eka först på 90-talet? På mina 80-tals Ekor är kartongerna betydligt enklare - enfärgade svarta eller blå och enda texten på dom är "made in Sweden by Eskilstuna knivfabriks ab".

Som helhet är denna Eka Nordic den snyggaste kniv jag köpt. Ursnygg kartong med ett mycket fin kvalitet på både tryck och papper som inte återges i bilderna. Den lilla broschyren i samma färgskala och kvalitet. Kartongen naturbrun inuti. Den gröna kniven låg på grön putsduk. Dom stora guldfärgade mässingsskruvarna och blåvita stålet. Under duken - en ljusbrun läderrem med liten karbinhake. Läderöglan hophållen med metallklämma på vars yta vi finner en liten instansad solsymbol. Under denna den lilla broschyren. Färgskalan på alltsammans är olika nyanser av grönt, gult, mässing, stål, ljust läder. Det är en nästan osannolik fullträff ur designperspektiv.
 
Ja, den har alltså legat osåld i en glasmonter i järnaffären i Dals Långed sedan första halvan av 90-talet. Om ni har vägarna förbi vet jag att där även låg en med serraterad egg, kanske en 82 eller 60. Minns ej. Dessutom ett par 38.
 
Jovisst. Här är andra sidan av bilden ovan. Med plastskaften.

Hm, den gröna Compacten saknas i min samling. Den blåa vet jag att jag har någonstans men f n kan jag inte hitta den och därför är den inte med på min lista. Resten har jag. Den senaste (gula) anlände för bara en vecka sedan.

Skall man ha alla EKOR så har man att göra ;).

~Paul~
 
Ja, jag har nog ingen ambition att samla alla. Jag har 5st EKA vilket egentligen är 3 utöver behov. Men kunde inte motstå. Första gången jag köpt knivar med samlarhatten på. Eftersom EKA inte finns kvar i sin ursprungliga form tänkte jag att det är kul att ha ett förråd med svensk industrihistoria som räcker livet ut. Jag minns kontroversen tidigare i tråden. Eftersom det inte längre står "Made in Sweden" någonstans på nutida EKA utgår jag ifrån att så är fallet. Hade tillverkningen skett här hade man skyltat med det. Som Mora gör.

Hur är Compact? Jag kan inte se hur den skulle vara bättre än 38? Vilken är din favorit-EKA?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    39.5 KB · Visningar: 1,224

Liknande trådar