Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Hej Paul. Nu har du EKA 110 ks röd knapp. Bara en variant kvar då! (?)

2. Men har du denna?: Swede 92 Svart med kolståls-blad...
1. Hej! Ja, nu är det bara en kvar att skaffa i den här serien. Ledsen för att jag roffade åt mig kniven! Hade haft ögonen på den under hela utropstiden.

2. Oj. Nej, den där har jag inte!! Fräck! Däremot har jag rätt många med 12C27-blad (har inte räknat dem så noga. De i samlingen är inte alla som skräpar omkring här. Det finns fler, bl a sådana som jag använder av och till).

Din samling verkar ta sig ;).

~Paul~

Tack för info! Jag har läst någonstans att att de första exen saknade märkning och det gör min. Jag hör ju till dem som använder de knivar som jag gillar. Den här är inte heller riktigt mint även om den sannolikt inte är använd. Blivit en del repor runt bladbulten när den öppnats och stängts osv. Stabil konstruktion och en riktig klassiker. Dessutom döpt efter dig :)

Äger några knivar som jag inte fixar att använda av ekonomiska skäl, men Paulknifen betingar ju inget högre värde även om den är mycket trevlig.

Skall du verkligen använda den? Det finns ju moderna versioner som gör jobbet lika väl utan att man för den delen förstör en klassiker.

Du har modellen 2-P från sena 70-talet. Med tanke på greppet så är den nog från 1977.

Jag har också två stycken, dock tillverkade 1996 i en begränsad upplaga av Peterson Precision Engineering och promotade och sålda genom Gerber. Den ena är "First Production Run", den andra stämplad 1 of 23000. Jag gissar dock att det inte handlar om nr 1 i hela serien, utan att alla knivar, till och med de sista hade samma märkning.

Båda mina har svarta kolfiber/Delrinskollor.

~Paul~

Tack för info! Jag har läst någonstans att att de första exen saknade märkning och det gör min. Jag hör ju till dem som använder de knivar som jag gillar. Den här är inte heller riktigt mint även om den sannolikt inte är använd. Blivit en del repor runt bladbulten när den öppnats och stängts osv. Stabil konstruktion och en riktig klassiker. Dessutom döpt efter dig :)

Äger några knivar som jag inte fixar att använda av ekonomiska skäl, men Paulknifen betingar ju inget högre värde även om den är mycket trevlig.
Förstår. Är kniven av allra högsta kvalitet så skall man använda den. Så gör jag också.

Haha, ja jag önskar att modellen var döpt efter undertecknad :). Vem vet, det kan kanske komma något i framtiden ;).

~Paul~

Kollat den noga nu, vilken välgjord fällis! Vet inte vad de kostade då det begav sig, men den precisionen hade gått lös på en hel del idag. Är dina av senare datum lika exakt ihopsatta?

Förstår. Är kniven av allra högsta kvalitet så skall man använda den. Så gör jag också.

Haha, ja jag önskar att modellen var döpt efter undertecknad :). Vem vet, det kan kanske komma något i framtiden ;).

~Paul~

Kollat den noga nu, vilken välgjord fällis! Vet inte vad de kostade då det begav sig, men den precisionen hade gått lös på en hel del idag. Är dina av senare datum lika exakt ihopsatta?
Svårt att säga eftersom jag inte äger första generationens utgåva. Mina är dock minutiöst precisa så jag kan inte se att man kan komma längre på den punkten.

Eventuellt är customkniven/originalkniven ännu ett snäpp bättre. Vet dock inte hur det skulle kunna vara möjligt ;).

~Paul~

PS Att tillverka en sådan kniv idag skulle förmodligen betinga ett rejält pris. Förmodligen skulle kniven bli alltför dyr

Fler Gerber

Letade runt och fann ytterligare två Gerber från 80-talet i en låda. Den stora är en jätte som bärs i ett medföljande fodral. Se Bucken som referens.. Välgjorda knivar, men inte som Paulknifen förstås.

Bilagor

• gerber.jpg
    gerber.jpg
    82.1 KB · Visningar: 599
Kul med nya svenska knivproduktioner! Är lite skeptiskt till fingerurtag i grepp, men annars ser den inte dum ut! Hur är den lilla "puckeln" på ryggen, skön i handen?

Lite sent svar, kommer här. Visst finns puckeln där och den känns, men jag har bara öppnat paket med den. För lite långvarig och tung användning blir det nog inte fören vårvintern.

Mitt senaste knivköp, den nya modellen av Casströms No: 10. Har bara känt på den än så länge, handtaget är en klar förbättring mot den gamla modellen. Enda minus, slidan har ingen dangler men det är en småsak. En bra kniv för ett bra pris.

Den där rackaren är jag oxå lite sugen på!

Ser att du valde scandi... Är det en "äkta" eller har den en sekundär-egg?

Cannonball

Gäst
Mitt senaste knivköp, den nya modellen av Casströms No: 10. Har bara känt på den än så länge, handtaget är en klar förbättring mot den gamla modellen. Enda minus, slidan har ingen dangler men det är en småsak. En bra kniv för ett bra pris.

Ser fin ut, det får nog bli en sån för mig också.
Men jag väljer nog bubinga och flatslipning.
Edit: eken ser också fin ut. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg