Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för det utförliga svaret! Då kan jag med gott samvete snygga till dem och bryna upp dem och skär korvbröd med dem :)

Tycker det är riktigt kul med dessa classiska moror. Kommer ihåg att jag gav ca 10 kr på järnhandeln i början av 80-talet för en ny och fin vass Mora. Har skurit många pilar till pilbågen med sånna, och en tumnagel. Efter en tumnagel lärde man sig rätt och fel sätt...

Skickas från min iPad via Tapatalk
Slit dem med hälsan, det är de gjorda för!

~Paul~

PS Ingen orsak!

In på 60-talet såldes bruksknivar, moror av olika tillverkare med och utan slida. Varje järnaffär och diversehandel hade unikalådor (impregnerad brun papp) med dem i sorterade storlekar och färg, lackat eller rött. Ingen storlek med slida kostade över 10kr.
Givetvis fanns det expediter som slog in varorna och en kassadam som avslutade affären med att ta betalt.

Roligt att återse dina udda moror.

Jaha, en sådan här måste jag önska mig i julklapp.
Ska bara försöka lista ut vad jag ska ha den till först😳
Designad i USA. Föga förvånande kanske.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    31.1 KB · Visningar: 529
Min Tops C.U.B.. Levererad med ett värdelös nylonfodral. Vad håller dom på med där borta på Tops?

Man fick med ett överlevnadsset också. Som den här, minus plåtlådan.
Tråkigt. Synd dessutom att kniven har en utpräglad "anknäbb", dvs förlängning av parerskyddet i nedre delen av handtaget, samt en onödig ricasso/slag/ansats.

Annars så gillar jag bladformen och på sätt och vis också handtaget. Fånglinehålet är exemplariskt utformat och skollorna går att ta av, vilket är ett plus.

Överlevnads-kittet är snarare en rolig gimmick.

~Paul~

Tråkigt. Synd dessutom att kniven har en utpräglad "anknäbb", dvs förlängning av parerskyddet i nedre delen av handtaget, samt en onödig ricasso/slag/ansats.

Annars så gillar jag bladformen och på sätt och vis också handtaget. Fånglinehålet är exemplariskt utformat och skollorna går att ta av, vilket är ett plus.

Överlevnads-kittet är snarare en rolig gimmick.

~Paul~

Man får ta det onda med det goda, köpte den för bladet och handtaget. Har funderat att ta bort parerskyddet, men går det utan att förstöra härdningen?

Urgröpningen på handtaget är till för att används för en eldbåge. Finns en snubbe på tuben som
startar en eld men kniven. I senare videos har han en Mora 510. Varför slutade dom att tillverka denna eminenta kniv.:(

http://www.youtube.com/watch?v=fR5cuDwZ3b4

Senast ändrad:
1. Har funderat att ta bort parerskyddet, men går det utan att förstöra härdningen?

2. Urgröpningen på på handtaget är till för att används för en eldbåge.

3. Mora 510. Varför slutade dom att tillverka denna eminenta kniv.:(
1. Ja, det går. Det är trots allt en liten bit stål kvar till själva eggen. Om du kyler med jämna mellanrum så bör det funka att till och med Dremla bort anknäbben.

2. Ahh, på så vis. Finurligt.

3. Saken är det att den här modellen inte var så speciellt poppis inrikes. Det var på andra sidan pölen som den uppskattades. Till slut blev den nästan som en kultkniv. Den förekommer ibland på en del online-auktionssajter men faktum är att den oftast är överprissatt. Mer än 100 kronor bör den trots allt inte kosta, frakten ej inberäknad.

~Paul~

Mora 510 går att få tag på, nyproducerad. Som jag skrev för någon vecka sedan så har tyska hkgt beställt den av MoS. Enda skillnaden är att bladet nu är 2mm, och greppet svart. Här är min.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    20 KB · Visningar: 483
Mora 510 går att få tag på, nyproducerad. Som jag skrev för någon vecka sedan så har tyska hkgt beställt den av MoS. Enda skillnaden är att bladet nu är 2mm, och greppet svart. Här är min.
Precis, men det handlar trots allt om en begränsad upplaga. Personligen så anser jag att 2 mm är bättre än 2.5 mm :). Så på den punkten är denna nya begränsade upplaga bättre (i min ögon) än den gamla.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg