Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Marlowe Bulldog

Passar på att visa senaste tillskottet till min EDC-rotation.
Charles Marlowe Bulldog. 85 mm blad i CPM154, ihopfälld längd 100 mm och tjocklek över ryggen 12 mm. Skaftsidor i titan.
Bilder tagna med telefon, inte dom bästa tyvärr.

Frame lock

Profil ihopfälld

//Per
 
Jisses!! Den där hade jag gärna lagt beslag på! Stort grattis! Inte lätta att hitta. Ägde en vacker Marlowe tidigare men bytte bort den mot Tony Bose. Var supernöjd men har en gnagande känsla av att jag borde behållit Marlowen. Har den det klassiska "twacket"?
 
Riktigt fina. Blir lite avis på dej . :) .
Ha ha ja då har dom hunnit finslipa dom. När började dom med dom.
Dom gör fina hbk knivar oxå.

Seved

Jag tror de första 500 kom för c:a 10 år sedan.
Av misstag blev de som originalen, dvs med dold tånge.
Senare versioner har skeletonized fulltånge.

Min första gjordes i dec. 2007 och jag har haft den sedan dess.
Den gjordes på beställning och de hade kvar en bit Rosewood till skalorna.
Numera används Rosewood från Honduras, men ytterst lite.
Originalen från 1820-1830, hade Amerikansk Black Walnut Burl.

Det blir ev. en ny batch med HBK nästa år.

Du gjorde ju en Hudson Bay variant, så¨varför inte en Guardless Coffinhandle?
CPM 3V stål, öka längden med 20mm och öka vikten med 60g till 400g, så blir den en mkt bra allround utekniv!
HRC runt 60 och skalor i utvald Turkisk Valnöt vore prydligt! :cool:


Mikael
 
Var får man tag i bitar verktygsstål,
är bitar av bågfilsblad i samma genre? Dremel finns åtminstone hemma, till handtag kan man kanske hitta en bit ene i skogen.


/A

Hej
Skicka mig ett meddelande med adress så kan jag skicka dig en bit M2. Ene är fint men lite mjukt. På närmare håll så kan du titta efter, Gullregn, ek, buxbom och som jag nyligen upptäckt, hagtorn. Alla ett snäpp hårdare än ene. Eftersom handtaget är så litet så räcker vilken liten gren som helst. Lite micro på det så är det torrt.
Kjell
 
Borde funka, ta det försiktigt med Dremeln bara så inte ev värmebehandling tar stryk. Kyl ofta eller slipa under rinnande vatten om du har möjlighet.

//Per

Det stämmer bra. När man jobbar med snabbstål i exempelvis stickstål till svarv så slipar man alltid ny skärpa på en smärgel. Konsten är att ta lite i taget och låta det kallna mellan varven. Ett av dom här stålens egenskaper är att tåla högre temperaturer utan att förlora för mycket styrka. Så man behöver inte vara för nervös för att härdingen ska gå åt skogen. Blir det rött däremot är det rätt kört.
Kjell
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg