Sjävklart samlar jag inte för att tjäna pengar . Men samtidigt så måste man trots allt ha ett riktmedel. Det är endast på det viset man vet om en kniv är tillräckligt eftertraktad eller ej för att över huvud taget fundera över att köpa.Hallå Paul
Jag tror inte att du samlar knivar för att tjäna pengar, men för skoj skull: vilken kniv har varit din bästa resp sämsta affär?
//Rickard//
Det är mycket svårt för mig att säga vilken eller vilka knivar som varit mina bästa köp. Dåliga köp har jag heller inte gjort så många. Låt oss säga att jag har gjort mer eller mindre bra köp .
Till de bättre hör:
Fenwick F1, grönt blad
Hackman Vietnam Survival Bowie
Buck/Strider i BG 42 nr 1 i serien
båda Wirkkala-modellerna
Buck 531X Bucklock
Buck 532 Bucklock
Emil Olsson Nr 38
3 st Fällkniven Linder-F1 med serienr 10, 40 och 154 (de 2 första med titan nitritbladbeläggning)
Fällkniven F1 Commemorative nr 9
2 st Gerber Paul® Knife Model 2 series II
Gerber Mark 1 serie 2, första utgåvan,
Gerber Mark 2, serie 1. "
tre stycken Itou R2 knivar (santoku, carver och jaktkniv)
Puma Original Hunter (Pumaster Steel)
Puma Prospector Original (Pumaster Steel)
Puma Hunters Pal (Pumaster)
Puma 563 Medici Stiletto
Randall Model 7-4 Fisherman-Hunter
Randall Model 24 Guardian Boot Knife
Randall Model 23 Gamemaster
samt ett stort antal Spyderco-modeller
Alla knivar är i nyskick. Det är förstås svårt att säga vilka som är mest eftertraktade. Enklast blir kanske att kika på samlingen som sådan. Tyvärr har jag inte fört in de senaste pjäserna, vilka bl a omfattar en helt ny och ouppackad bajonett modell 47 (?) som svenska försvaret hade till Mauser-geväret, samt ett antal ovanliga moraknivar i originalförpackning.
http://www.freewebs.com/depaul56/collection.htm
~Paul~