När det gäller diskussionen gällande A2 och 1095 med hänsyn till slitstyrkan/nötningsmotståndet så ger de legerade ämnena i A2 en klar fördel jämfört med 1095. Det är således kromet, molybdenet och vanadinet som är den stora skillnaden. Återigen så måste jag dock påpeka att allting hänger på hårdheten. Ett mjukt A2 är självklart inte lika slitstarkt som ett superhårt och-/eller låglegerat 1095 (läs CroVan).
~Paul~
Ja, jag instämmer till fullo!
Om man nu har A2 i hrc 58 och vill att det presterar på trä som en 1095 Mora, får man öka eggvinkeln något.
Å andra sidan om man har en ny kolståls Mora i hrc60 med nollslipad fabriksegg, måste man också öka vinkeln något med en microvinkel.
Dvs. för arbete i torrt trä mår eggen i allmänhet bra av en tjockare geometri oavsett stålsort och grad av hårdhet!
Vilket i såfall gör att geometri och värmebehandling blir betydelsefullare än val av stålsort.
Om man nu väljer ett bra stål med rätt värmebehandling och ger bladet en genomtänkt geometri, så är det nog svårt att inte få till en bra kniv.
Förutsatt förstås att designen är utprovad och funktionell.
Här menar jag att Mora har träffat mitti prick med sitt laminerade Arne/O1 stål.
Man får förvisso ge eggen sin egen geometri efter sitt eget behov, men gör man det har man otroligt mycket prestanda för en låg kostnad.
Det nya cobolt laminatet från Fällkniven är också alldeles utmärkt!
Den lilla Kolt Kniven har gjort väldigt bra ifrån sig under det år jag har testat den.
Förutsatt att man har bytt skaft på den!
Jag gillade inte gummivarianten och ångrar inte för en sekund att jag bytte till horn.
Mikael