Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja, nAnders visst har jag ett fokus på funktion för varje kniv jag gör.
TK1:an fick jag göra om 3 ggr innan det blev bra.

NL2:ans hornskaft blev skrotat och original handtaget sattes tillbaka.
Här tillförde hornet inget för funktionen och då får det vara.

Det optimala är när form, funktion och utseende förenas i ett bra verktyg.
En sådan kniv lär hålla för mer än en generations användning.
Jag använder flera verktyg i min vardag, som har använts i familjen i säkert 100 år.
Då handlar det om bra design och en speciell glädje att greppa ett vackert format verktyg.
Jag tänker på det när jag formar till ett nytt knivskaft.

Randall knivarna är en del av Jänkarnas historia och har kultstatus och det är ju kul.
Som verktyg kanske jag väljer andra märken.

Mikael

Jag hade haft A2-stålet tidigare och tycker det funkar fint som de har härdat det. De slipar sina varianter i 3V ännu tjockare, vilket jag ser som något negativt. Även tången är mindre urborrad så kniven är tyngre i 3V. Sen är det jobbigare att slipa som jag förstått det. A2 är enkelt att få skärpa på. Sen tror jag inte att jag hade märkt någon större skillnad på A2 och 3V när jag använt kniven. Stålsnacket ligger nog mycket på ett teoretiskt och lite halvt tvångsmässigt plan när man väl väljer i högre kvalitetklasser. BR vill ju sälja så många knivar som möjligt och det är klart det hjälper att differentiera sina produkter genom olika ståltyper, vilket många av oss knivnördar nappar på :)

Bravo 2 har inte riktigt huggargeometri, vilket väl ändå är att föredra i en sådan stor kniv?
Bravo 1.5 är en fin allroundstorlek. Bladet är duktiga 5.5mm tjockt men slipningen är sådan att det faktiskt går jättebra att tälja med det. Provade att göra lite eldtuppar igår och träet krullade upp sig väldigt fint. Nästan lättare att göra än med min Mora Companion. Tyngden i kniven gör att man knappt behöver trycka på kniven.
Jag valde micarta för att jag är svag för den gröna canvasvarianten. Snyggt mot läderslidan också. Desert ironwood är himla snyggt så varför inte testa det? Spricker väl lättare om man hårdrar det men vad skulle få det att spricka om man är van knivanvändare?

MAW nu håller du på med flera roliga projekt på en gång!

Först yxan och se'n FK A2:an.
Nu är det även Bravo 1,5.

Ska bli intressant att följa dina observationer om A2 stålet i Bravo'n.
Enligt min erfarenhet funkar det bra med en något tjockare egg än den trävassa originaleggen.
Lite sämre bett i trä, men mer tolerant mot skador.

Jag tänker att VG-10 stålet i FK A2:an har mer motstånd mot nötning och också håller skärpan längre.
BR's härdning av A2 stålet gör det dock mer lättslipat än VG-10.

Mikael

MAW nu håller du på med flera roliga projekt på en gång!

Först yxan och se'n FK A2:an.
Nu är det även Bravo 1,5.

Ska bli intressant att följa dina observationer om A2 stålet i Bravo'n.
Enligt min erfarenhet funkar det bra med en något tjockare egg än den trävassa originaleggen.
Lite sämre bett i trä, men mer tolerant mot skador.

Jag tänker att VG-10 stålet i FK A2:an har mer motstånd mot nötning och också håller skärpan längre.
BR's härdning av A2 stålet gör det dock mer lättslipat än VG-10.

Mikael

Jo det har hopat sig lite skojiga grejer på sistonde :) Önskar bara att jag hade mer tid att testa ordentligt. A2:an fick sig en rätt rejäl omgång nyligen. Hoppas komma iväg på en skogstur snart igen så att näste man kan få visa upp sig. Men lite dagsutflykter kan man alltid klämma in och imorgon blir det nog en sådan med familjen. Ska ta med Bravon och yxan då och se om det inte blir tillfälle att göra en brasa.

Både A2 och VG10 är tacksamma att slipa tycker jag. Jag kan hålla med om att VG10 håller skärpan längre!

Har en kniv ifrån Seved som jag håller på att testa lite ( Seved kan nog spexa kniven).
Sköt en bäver ikväll så nu får kniven bekänna färg när jag ska flå den..
ImageUploadedByTapatalk1368045903.868216.jpg
J

"Morakniv" från Böker

Jahaja en tysk "Mora", kallas "Nordic".

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    25.8 KB · Visningar: 484
Jag kan hålla med om att VG10 håller skärpan längre!
Ja, i de flesta fallen. Som vanligt finns det undantag :).

Eftersom VG-10 har större motstånd gentemot abrasiv nötning så lämpar det sig bättre för material som har moderat densitet och fibrös konsistens. Om du däremot ideligen bankar in kniven i en ekstubbe i syfte att dela den i mindre bitar så kommer VG-10 att förlora skärpan fortare än A2.

~Paul~

den enda gången som Paul inte kommenterar onödiga ricasson är när det är bilder på Randallknivar som visas. ;)
Sant. Dock måste jag påpeka att Randallknivar inte faller under den vanliga bedömningen av en knivs användarvänlighet. Randallknivar är för mig endast samlarpjäser och då kan jag stå ut med diverse svagheter.

Visst, det finns en och annan Randall som faktiskt går att använda men varför slita på en pjäs för flera tusen kronor när en MoS, Fällkniven eller BR klarar jobbet lika väl ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg