Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Lite Knivar.

Bild 1. Ingemar Lodin (Sveg). Uptar mest plats i bokhyllan.
Bild 2. Ingemar Lodin. Även dessa är bokhyllevärmare.
Bild 3. Anki. Fransen. Min favoritkniv. ett mycket bra helleblad med perfekt form. Bekvämt handtag.
Det är denna kniven eller en Lodinare som just nu är lite på villovägar som är mina bruksknivar. Tar ur älg, skär korv och bröd, rensar fisk, tillverkar grillpinnar, späntar ved o.s.v. Har även en EKA 60 med sprucket handtag som ofta får följa med. Har en plan att tillverka nytt handtag till den men jag har inte kommit till skott än.
Bild 4. Ingemar Lodin. Skulle köpa en kniv i present till någon. Ingemar visade lite olika knivar som han hade hemma. sedan slängde han fram två av denna modell och sade lite skamset "och så har jag dessa för 300 kr st men de skall du inte köpa" Jag köpte bägge plus en som Bild 2 att ge bort i present.
Bild 5. En engelsk Lambfot. används aldrig men jag tycker att den är lite rolig. Köpt i Strratford up on Avon.

I övrigt gillar jag moraknivarna och särskilt mora 2000.
 

Bilagor

  • kniv 1-2.jpg
    kniv 1-2.jpg
    23.7 KB · Visningar: 835
  • kniv 1-3.jpg
    kniv 1-3.jpg
    25.9 KB · Visningar: 826
  • kniv 1-4.jpg
    kniv 1-4.jpg
    21.9 KB · Visningar: 810
  • kniv 1-5.jpg
    kniv 1-5.jpg
    21.3 KB · Visningar: 831
  • kniv 1.jpg
    kniv 1.jpg
    14.5 KB · Visningar: 819
Jag gillar knivarna på bild 2. Skaften ser ut att likna Fällkniven H1s handtag vilket är en favorit. Även i övrigt har de väldigt harmoniska linjer och ser dessutom praktiska ut.

Har inte hört talas om Lodin tidigare, gör han bladen själv?
 
Lodin

Dessa knivar har han inte tilverkat bladen till. Står det IL på bladet är det köpt. Står det I Lodin så har han tilverkat det själv. Jag är inte 100 % säker att det är så men det har jag hört i alla fall.
 
EKA 92 fått fodral

Lite bilder från arbetsgången...

EKA 92 med skållor av Amerikansk svart Valnöt och fodral i kohud, färgat med mörkbrunt läderfärg, sydd i svart tvinnad silkestråd, etc.

Mvh troswe
 

Bilagor

  • eka 92 fodral, jobb.jpg
    eka 92 fodral, jobb.jpg
    53.3 KB · Visningar: 825
Hitta ett par små mora på tradera. De är endast 14 respektive 16cm totalt. Tanken är att ha den större som EDC-kniv buren runt halsen när jag är utanför stadsgränsen. Den lilla är så pluttig att den knappt går att hålla ordentligt...
Enligt säljaren så har de legat i förstaförbandslådor. Fodralen saknar hängare för bältet.
Någon som har mer info om dessa?
Ålder?
Namn på modellen?
Ursprungligt användarsyfte?
Mvh
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    35.3 KB · Visningar: 645
Hm, det har jag inte funderat över. Reser inte utanför Europa nu för tiden så frågan är inte aktuell för min egen del. Någon som vet?

~Paul~

TSA:s regler gäller i princip bara på FLYGPLATSEN. Flygbolagen har egna regler. T.ex Ryanair har NOLL eggverktyg, även om "formerly known as Luftfartsverket" hade ungefär samma regler som de nya från TSA.

Problemet är ofta hur reglerna tolkas, på vilket ord betoningen skall ske.
jfr lag 1988:254 "knivar och andra föremål avsedda att orsaka...". Gäller förbudet A: knivar avsedda att orsaka skada... eller B: knivar oavsett användingsområde.
Som TSA:s regler är skrivna känns det som de tittat på en Victorinox och skrivit reglerna runt den. På samma sätt som när man förbjöd tändare på måndag och kom med undantag för Zippo på torsdag. Detta förbud är dock borta sedan några år tillbaka.

Lade någon förresten märke till att Victorinoxen i exemplen (nummer sex) hade spetsen AVBRUTEN.
 
En äldre (80-tals) Vic Champion har fått ett nytt hem ;). Detta är föregångaren till Swiss Champ. Ber om ursäkt för allt damm.
 

Bilagor

  • Min Victorinox Champion, 80-tals utgåva, svarta skollor, 3.jpg
    Min Victorinox Champion, 80-tals utgåva, svarta skollor, 3.jpg
    55.6 KB · Visningar: 578
  • Min Victorinox Champion, 80-tals utgåva, svarta skollor.jpg
    Min Victorinox Champion, 80-tals utgåva, svarta skollor.jpg
    50.1 KB · Visningar: 589
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 590
Trevlig Vic! Vart handlar du primärt dina? Vad har du för andra äldre modeller liggandes?
Har själv en A2 på väg in..förhoppningsvis innan helgen.
Lite skralt med inlägg här annars. Var håller alla hus?
 

Liknande trådar