Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hitta ett par små mora på tradera. De är endast 14 respektive 16cm totalt. Tanken är att ha den större som EDC-kniv buren runt halsen när jag är utanför stadsgränsen. Den lilla är så pluttig att den knappt går att hålla ordentligt...
Enligt säljaren så har de legat i förstaförbandslådor. Fodralen saknar hängare för bältet.
Någon som har mer info om dessa?
Ålder?
Namn på modellen?
Ursprungligt användarsyfte?
Mvh

Den där 14cm Moran gillar jag du. Svag för små nätta knivar!
Ingen som kan kasta lite ljus på toothkillahs fynd, jag är också nyfiken.
 
Trevlig Vic! Vart handlar du primärt dina? Vad har du för andra äldre modeller liggandes?
Har själv en A2 på väg in..förhoppningsvis innan helgen.
Lite skralt med inlägg här annars. Var håller alla hus?
En del har jag köpt från diverse webshops, andra privat men de flesta på auktionssajter. Det sista alternativet är förstås riskabelt eftersom folk rätt ofta halvljuger gällande knivens kvalitet. Det gäller att läsa mellan raderna och att ha förmågan att till viss del restaurera knivarna i fråga.

De jag har är:

  1. Victorinox 5.36 01 Adventurer, red nylon handle, blade lock
  2. "
  3. Victorinox 1.57 93 Champion (older version), red Cellidor (plastic) handle:
  4. "
  5. ", black Cellidor (plastic) scales
  6. Victorinox 5.45 25 Champion Plus, red Cellidor (plastic) handle
  7. "
  8. Victorinox 1.67 95 SwissChamp, red Cellidor (plastic) handle
  9. Victorinox 1.37 05 VT3 Voyager, grey translucent (plastic) handle
  10. Victorinox 0.88 53 Picnicker (original), plain edge, red nylon handle, blade lock, 11 features:
  11. Victorinox 0.30 00 Gourmet, black Cellidor (plastic) handle
  12. Victorinox 0.90 23.3 Outrider (Bladelock), black nylon handle, 14 features
  13. Victorinox 0.90 23 Outrider (Bladelock), red nylon handle, 14 features
  14. "
  15. Victorinox Spartan (older version), red Cellidor handle
  16. Victorinox 5.31 11 Tinker, transluscent plastic ruby handle
  17. Victorinox 5001 Angler (original), red Cellidor (plastic) handle with a fish logo, 11 features
  18. Victorinox Victoria, pruner/gardening tool, wood handle, old version
  19. Victorinox Victoria, 9 features, bone immitation riveted scales, rare
  20. Victorinox 1.34 05 Compact, red Cellidor handle, 16 features
  21. Victorinox 1.34 06 Time Keeper in box, red Cellidor handle, 13 features including an analog watch (12 Arabic numerals)
  22. Victorinox Explorer, late 1980's version, 10 features (customized handle - no tweezers or toothpick), light ruby transparent epoxy handle
  23. Victorinox Explorer, standard 1987 issue, grooved corkscrew, scissors attached with a screw, no hook
  24. Victorinox 1.3704.AT Altimeter
  25. Victorinox 1.3702 Traveller (original), manufactured in the late 1970s, red Cellidor handle, 12 features, no keyring
  26. Victorinox Huntsman, 1987 issue, red Cellidor handle, 14 features
  27. Victorinox Mountaineer, 1987-1990 issue, red Cellidor handle, 14 features

~Paul~
 
Tack! Jo, det har trillat in en Vic med jämna mellanrum trots att jag sagt till mig själv att de inte är mitt primära samlarmål. Man kan ibland helt enkelt inte låta bli.

När det gäller de små mororna så handlar det om Classic-modeller.

2/0 = 762 mm
1/0 = 680 mm
1 = 984 mm
2 = 105 mm
3 = 152 mm

Övriga var ofta tillverkade enligt beställningsprincipen inom vissa ramar. Vet inte om de hade specifika modellnummer men någonstans i bakhuvudet ser jag framför mig nummer som 0/1, 0/2 osv.

Jag har sett den här typen av knivar ända in i 90-talet.

Minimodeller används preferabelt på samma sätt som fällknivar, dvs som mindre EDC i fickan på rocken/jackan.

~Paul~
 
Ja små fastbladare som alternativ till fällkniv är inte dumt. Skulle gärna haft en 2/0 i laminat. Får bli efterhand.
Sitter själv och uppdaterar paketspårningen på postens hemsida stup i kvarten...döden i grytan om man var tvungen att vänta till måndag...
 
Håller med om att det har varit ovanligt lugnt i den här tråden. Jag har väl aldrig själv bidragit med så mycket så jag tar mig själv i kragen och skriver ett inlägg.

Var på Allt för Sjön (Båtmässan) och sprang på en kniv som jag aldrig sett förut.

Det franska företaget Neptunia http://www.neptunia.fr/index.php ställde ut och fällkniven Dorry fångade min uppmärksamhet. Han hade även en hel de andra knivar men de tilltalade inte mig.

Anledningen till att han ställde ut på just båtmässan är att hans knivar har en nautisk anknytning då formen på knivarna är inspirerade av båtar.

Talade en del med utställaren men informationsutbytet gick en aning trögt då hans engelska var sådär och min franska är obefintlig. Jag fick i alla fall ut att bladstålet är 12C27 och att de är handgjorda i Frankrike. Oklart om de är han själv som gör knivarna eller om det lejs bort. Jag orkar inte heller få fram så mycket annan info från den franska hemsidan.

Tyckte som sagt om Dorryfällknivarna och ville dela med mig at detta speciellt eftersom det var något nytt för mig (det blev dock inget köp).
 

Bilagor

  • neptunia.JPG
    neptunia.JPG
    106.9 KB · Visningar: 529
Det kan väl bero på att mängden skåpvärmare har haft ett massivt övertag. Även om ovanliga, vackra och exotiska knivar är roande så är de mest pynt.
Riktiga redskap har alla en praktisk form och ändamål. Storleken varierar efter kraven, formen likaså.
Därav är lokala bruksknivar ofta vida intressantare då de avspeglar seklers erfarenheter för att på bästa sätt lösa traktens och brukets behov. Mina 50-öre.
 
Håller med om att det har varit ovanligt lugnt i den här tråden. Jag har väl aldrig själv bidragit med så mycket så jag tar mig själv i kragen och skriver ett inlägg.

Var på Allt för Sjön (Båtmässan) och sprang på en kniv som jag aldrig sett förut.

Det franska företaget Neptunia http://www.neptunia.fr/index.php ställde ut och fällkniven Dorry fångade min uppmärksamhet. Han hade även en hel de andra knivar men de tilltalade inte mig.

Anledningen till att han ställde ut på just båtmässan är att hans knivar har en nautisk anknytning då formen på knivarna är inspirerade av båtar.

Talade en del med utställaren men informationsutbytet gick en aning trögt då hans engelska var sådär och min franska är obefintlig. Jag fick i alla fall ut att bladstålet är 12C27 och att de är handgjorda i Frankrike. Oklart om de är han själv som gör knivarna eller om det lejs bort. Jag orkar inte heller få fram så mycket annan info från den franska hemsidan.

Tyckte som sagt om Dorryfällknivarna och ville dela med mig at detta speciellt eftersom det var något nytt för mig (det blev dock inget köp).
Bra stål men jag saknar ett fånglinehål på den här typen av knivar. Det är ju trots allt en kniv som man riskerar att tappa i vattnet ;).

Skönt att slippa den där evinnerliga ricasson‼ Som svampkniv borde den funka rätt bra men självklart är en fastbladare att föredra.

Jag hade förmodligen inte kunnat hålla mig och därför reprofilerat bladet till sheeps foot.

~Paul~
 
När jag ändå har ångan uppe så kan jag även dela med mig om något för mig så ovanligt som ett knivköp.

För ca år sedan var det inte alls ovanligt att jag köpte nya knivar. Jag hade då ett stort knivintresse och köpte ofta knivar som jag intalade mig att jag behövde eller då jag erkänt för mig själv att jag var en knivsamlare och inte behövde motivera mitt köp utan köpte de knivar som jag ville ha.

Sedan dess har mitt knivintresse gått ner betydligt, jag har sålt av det mesta ur samligen och har förutom ett fåtal bara kvar de som jag använder eller har för avsikt att använda.

Jag har dock alltid haft en fällkniv på fickan till vardags. Då jag bor i en urban miljö och jobbar på kontor så har storleken på vardagskniven gått ned då jag insett att det inte behövs något långt blad för att öppna paket eller kapa snören samt att det kan vara obekvämt att i vissa situationer ta fram sin kniv då en del människor uppfattar den som ett farligt vapen.

Har under de senaste åren bara haft en Victorinox Rambler (måste vara den bästa minivicen) i fickan, det började mest som ett test och insåg sedan hur bra det är att tillgång till de verktygen som den har på fickan (mejslar, sax, öppnare).

Jag har dock ofta saknat att ha en enhandsöppnad kniv lättåtkomligt klippad i fickan. Något som jag i nästan en rörelse får fram och öppnar med en hand, skär det jag ska för att sedan enkelt fäller ihop och stoppar ner i fickan igen.

Ramblern ska först fås fram ur fickan, sedan ska bladet hittas för att sedan med två händer öppnas.

Det är kanske inte många sekunder som det handlar om men det har ändå känts "fippligt".

Jag har därför under en tid funderat på att köpa någon liten och lätt enhandsöppnad fällkniv. Då mitt knivintresse som sagt inte är så stort nuförtiden så har jag inte velat lägga några större pengar på den.

Jag hade en Spyderco Dragonfly under något år för länge sedan tills jag tappade den (förövrig den enda kniven som jag har tappat och förlorat i modern tid) och den har varit den starkaste kandidaten då jag vet att den uppfyller det som jag söker samt faktiskt ligger väldigt bra i handen trots sin litenhet.

Har dock inte köpt någon då suget efter den inte har varit tillräckligt stort för att lägga de pengar som den kostar utan jag har avvaktat något klipp på tradera etc. men utan resultat.

Ka-Bar Dozier Small har även funnits på min radar länge och nu har jag gjort slag i saken och köpt en.

Har tilltalats av dess enkla former och det låga priset. På internet har jag fått intrycket att det är en bra kniv för sitt pris.

Köpte den från Lamnia för ett pris på 25eur + 7,5eur i frakt.

Jag har förstås knappt hunnit använda den men än så länge är jag väldigt positiv.

Den är liten (blad ca 6cm, totalt ca 15cm, ca 7mm tjock + clip), lätt (32g). Byggkvalitén känns som jag förväntar av en fällkniv med FRNhandtag från ett knivföretag och då är det imponerande att den endast kostar 20-300kr.

Detaljfinishen är överlag bra men eggfasen är något ojämn på ena sidan och kanterna på tumtangenten är lite skarpa, Detta åtgärdar jag dock enkelt själv.

Den är något fipplig att fälla ut då tummen måste hitta utfällningsknoppen samt få till rätt tryck, är väl dock mycket en vanesak. Som jämförelse så tycker jag nästan att tummen med automatik hamnar i öppningshålet på en Dragonfly.

Att säga att den ligger bra i handen är en överdrift. Greppet är helt enkelt för litet och saknar former som liksom låser kniven i handen (återigen i jämförelse med Dragonfly).

För mitt tänkta användningsområde har det ingen större betydelse då jag anser att det inte ställer några höga krav på knivens ergonomi för att öppna paket och kapa snören. Istället prioriterar jag en smal och fickvänlig form.

Sammantaget en trevlig kniv som bör passa mig för den använding som jag köpte den för.

Prismässigt ligger den under de flesta andra fabrikats liknande modeller till en jämförbar kvalité.
 

Bilagor

  • Dozier.JPG
    Dozier.JPG
    103.7 KB · Visningar: 524

Liknande trådar