Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kul att du gillar tråden! Det har tillkommit många nya knivintresserade den senaste tiden. Kul!

Jag vet var den aktuella kniven är tillverkad men pga ett löfte jag avlagt så kan jag tyvärr inte yppa det. Sorry.

Det är en fin kniv som hade kunnat att vara ännu bättre utan den utstickande hälsporre som den trots allt har. Det går rykten att kniven i samband med nästa utgåva kommer antingen att sakna den helt eller att den blir kraftigt förminskad.

~Paul~

Haha inga problem, var mest lite nyfiken. Håller med, kniven ser fin ut. Min följdfråga var om slipningen men den är ju redan ställd ser jag! Tackar!

Den mest allrounda slipfasen är den fullt flatslipade. I ditt fall skulle jag välja varianten med skandinavisk slipfas, eftersom du beskriver dess planerade användningsområde som "allmänt friluftsliv".

Skålslipning är en ganska speciell variant som bäst lämpar sig till material vars tjocklek/höjd inte överstiger slipfasens dito. Dvs, material som inte kommer in kontakt med slipfasens axel och därmed bidrar med onödig friktion.

Ett skålslipat blad blir dessutom rätt opraktiskt i samband med täljning eftersom det är svårt att i vissa fall lägga ner/luta bladet i riktigt snäva vinklar. Återigen - axeln tar emot.

~Paul~

Jag håller överlag med dig i det du skriver men just i fallet W11 så är jag av en annan åsikt. Jag har både den skålslipade och den sabelslipade (tycker inte att det går att kalla slipningen den har för skandinavisk men det är vi ju sen tidigare överens om ;) ). Jag tycker att den skålslipade W11:an funkar bättre på alla sätt. Jag är dock inte helt färdig med eggen (dom levereras inte så snyggt slipade) på den sabelslipade W11:an än men den är tillräckligt bra för att jag ska anse att det går att göra en hyffsat rättvis bedömning. Båda har en primäregg på sammanlagt 40 grader. När jag är färdig med jämförelsen kommer jag nog att ta ner primäreggen på den sabelslipade till 30 grader sammanlagt. Jösses vad man är nördig ibland! :)

Jag håller överlag med dig i det du skriver men just i fallet W11 så är jag av en annan åsikt. Jag har både den skålslipade och den sabelslipade (tycker inte att det går att kalla slipningen den har för skandinavisk men det är vi ju sen tidigare överens om ;) ). Jag tycker att den skålslipade W11:an funkar bättre på alla sätt. Jag är dock inte helt färdig med eggen (dom levereras inte så snyggt slipade) på den sabelslipade W11:an än men den är tillräckligt bra för att jag ska anse att det går att göra en hyffsat rättvis bedömning. Båda har en primäregg på sammanlagt 40 grader. När jag är färdig med jämförelsen kommer jag nog att ta ner primäreggen på den sabelslipade till 30 grader sammanlagt. Jösses vad man är nördig ibland! :)
Jag har testat båda varianterna. I samband med en tunn grundegg och en 30 g sammanlagd mikroegg så sopar den sabelslipade/skadinaviska slipfasen golvet med den skålslipade. Den regerar framför allt i samband med diverse träarbeten som täljning och späntning.

~Paul~

Jag har testat båda varianterna. I samband med en tunn grundegg och en 30 g sammanlagd mikroegg så sopar den sabelslipade/skadinaviska slipfasen golvet med den skålslipade. Den regerar framför allt i samband med diverse träarbeten som täljning och späntning.

~Paul~

Ja det är jag helt övertygad om att den gör! :)

Nu gällde min jämförelse hur knivarna fungerar med de eggvinklar som dom levereras med. Min skålslipade W11:a har jag ju haft ett tag så det jag gjorde var bara att sätta en hyffsad egg på den nya sabelslipade. Då hade jag samma eggvinkel och motsvarande skärpa på de knivar jag jämförde. Som jag skrev i mitt förra inlägg så kommer jag, när tid/lust/ork finns, att profilera om eggen på den sabelslipade då jag vet att den kniven kan prestera otroligt mycket bättre än vad den gör nu.

Kan också tillägga att de nya sabelslipade W11:eek:rna levereras med en primäregg som är bra mycket större än den som EKA körde med tidigare. Det tråkigt tycker jag.

Halloj! Jag tror jag gjorde ett fynd när jag ropa hem den här på tradera för 162kr.
Det står Frosts Sporting Knife på paketet. Kniven är oanvänd men har ett fingeravtryck på bladet.
Tycker den ser ut som en Mora 227 exclusive.
Jag har tidigare bara köpt knivar för att bruka dom. Men nu blev jag lite fundersam då förpackningen känns lite äldre och jag undrar om det är nått att ha på hyllan bara?

Mina frågor om någon kunnig känner sig manad att svara:
Ålder?
Eventuellt värde? Förstår att det är relativt såklart..
Begår jag en dödssynd om jag brukar den;)?
Vad skiljer den från Mora 227 exclusive?

Med vänlig hälsning

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    183.1 KB · Visningar: 601
Fyller inte år än....

Då kom ett paket i brevlådan, det visades vara detta: En presentask med en Opinel Nr8 (kolstål) i Bok + ett snyggt fodral. Bara att Tacka & Bocka! :)

Mvh troswe

Bilagor

• 20130213_152326-1.jpg
    20130213_152326-1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 564

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg