Håller fullständigt med om ditt resonemang. Dock har jag sett bilder på den här modellen där ricasson har varit löjligt stor, medan det på andra har varit en liten ricasso med ett grepp som sträckt sig över själva ricasson och därmed eliminerat dess nackdel.Som jag tidigare skrivit här tycker jag inte man ska stirra sig blind på om eggen slutar ända inne vid skaftet eller inte, dvs om om det finns en ricasso eller inte, utan det som är relevant att tänka på i praktiken är avståndet mellan eggens början och pekfingrets placering. Att inte ha en ricasso är inget självändamål enligt min åsikt utan kan snarare vara en nackdel i vissa fall.
Tittar man på Enzo Elver så gör handtagets utformning att handen kommer nära eggens början. Jämför man med en hypotetisk A1:a utan ricasso så gör handtaget på A1:an att handen hamnar längre ifrån eller i alla fall lika långt ifrån eggens början som på Enzo, trots att Enzon har en ricasso. Detsamma gäller t.ex. de flesta Mora-modeller utom Classic-modellerna med träskaft.
Jag tycker inte att man ska avfärda en kniv bara för att den har en ricasso utan ta tanken ett steg längre och se till vilken betydelse i praktiken den har.
/ Morgan
Så jag antar att det hela hänger på hur knivmakaren får till det.
~Paul~