Jo men med min metod så kan du välja hur långt ifrån greppet du slutar slipa. Med en ricasso så har du inte det valet. Där är det ricassons storlek som avgör den detaljen. Jag kan pricka in ett avstånd på en halv mm om jag vill."Dessutom. Om man är rädd att det skall bli repor i själva handtagsdelen i samband med slipning och därför argumenterar för en ricasso - så varför bara inte sluta med slipningen en bit ifrån handtaget när kniven saknar ricasso? . "
Men om man slutar slipningen innan skaftet så försvinner det lilla momentet du skriver om eller?? Då spelar väl en liten riccasso ingen roll isåfall??
nääee,, jag ska sluta argumentera;-) Man kan nog hitta förtydligande i oändlighet om man vill heh heh..
God kommande jul vänner o det har varit kul att läsa , se härliga bilder och dra ett par argument
Nu drar jag till sävsjö ett par dagar i småland o firar lite lill jul med svärfar o svärmor.
Ha de gött
Dessutom är det så att de flesta inte vill repa ricasson heller! Därför slutar de med slipfasen en bit framför den .
~Paul~
PS God Jul på dig Kimmo! Ha det gott i Sävsjö!