Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Shit! Då drar jag till med Bird and Trout Knife! Årtionde kan jag inte ens gissa...mitten av 1900-talet?

nu när man har semester så hinner man fixa lite knivar..

Seved skickade med ett nytt blad som han vill att jag skall testa under kommande jakt säsong, tanken är en kniv för urtagning & eventuellt för att flå.

Jag skaftade den & gjort en slira .

Stålsort vet jag inte... Seved hjälp till här ( HRC?)
tjocklek 6 mm, bred 35 mm, längd 160 ( egg 65mm ), vikt 180 gr ( totalvikt 205 gr)

handtag: svart vulcan, Orange G10 & svart epoxi som pins.

slira: Kydex inuti & läder utanpå ( drog ihop sig efter formning så sömmen blev inte 100..)

J.

Bilagor

• UR 2a.jpg
    UR 2a.jpg
    201.1 KB · Visningar: 877
  • UR 1a.jpg
    UR 1a.jpg
    216.3 KB · Visningar: 886
  • UR 3a.jpg
    UR 3a.jpg
    212.4 KB · Visningar: 879
Edgepal chef

Någon av er som provat Edgepal, och framförallt deras Chef-modell? Verkar ju rätt seriöst och vettigt. Kul med svenskbygge också. Antar att utmaningen är att hålla konstant tryck under slipningen...
Hade varit kul att testa ett nytt slipverktyg...den här och Wicked Edge verkar vara goda kandidater?

/m

Nu har jag testat min Peltonen M07 ett par gånger och är mycket nöjd.
Bra storlek på handtag, ambidexteriös skida, verkar hålla eggen bra, skär ordentligt trots tjockleken, känns rätt ok till mycket som ska göras ute om det sen gäller att skära korv eller tälja till pinne till pinnbröd eller dela ett vedstycke verkar den klara det galant.

Stålet är väl 1095 kolstål, handtaget i svart kraton eller liknande och med "plast" skidan.

Vill dela med mig av dessa två skönheter. Helt olika, och en härlig mix av material och ursprung.
Den ena en Tjeckisk auto med svenskt stål. Den andra en fällkniv med anor från 1500-talet med moderna material designad i USA och gjord i Taiwan.

Finns fler bilder samt en unboxing på bloggen.
//Beardo

Bilagor

• Beardo_01.jpg
    Beardo_01.jpg
    58 KB · Visningar: 806

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg