Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Vilken kniv använder du till vardags?

Olika moraknivar, har så många olika modeller.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Det beror lite på vad jag gör "där ute".

Spyderco persian har jag mest med mig för att den ligger så skönt i handen, är den kniven som känns mest som en förlängning av mig själv och att den klarar av både det ena och det andra så länge man inte ska skita ner den och hålla på och filéa fisk. Tycker om den för mycket för det.

Mora 2000 däremot, den pinar jag och utsätter för allt man kan tänka sig. Duger inte sm yxa direkt men kan t.ex sprätta upp textiler eller hacka i wellpapp och utsätts för annat våld.

EKA swede 88 är ett köp jag inte ångrar. Liten och smidig att ha med sig om man ska packa ner samtliga nödvändigheter i en liten kånken mini (vilket jag ofta gör). Skär torkat kött med den och så när jag sitter i robåten och slappar.

Sen har jag en Victorinox military som jag inte använder så mycket. Mest som öppnare i så fall om något. Jag är mer för knivar än multiverktyg.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Jag har nog aldrig plockat med mig någon kniv, om inte Victorinoxen räknas för den hade jag med mig både i finland och i texas.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En helt vanlig IKEA-kniv. Är en ganska så fattig student tyvärr.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Kanetsune Irodori eller Al mar sere operator för att de är sexiga och rediga. En custom made spyderco persian vore inte heller fel!
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Olika moraknivar, har så många olika modeller.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Det beror lite på vad jag gör "där ute".

Spyderco persian har jag mest med mig för att den ligger så skönt i handen, är den kniven som känns mest som en förlängning av mig själv och att den klarar av både det ena och det andra så länge man inte ska skita ner den och hålla på och filéa fisk. Tycker om den för mycket för det.

Mora 2000 däremot, den pinar jag och utsätter för allt man kan tänka sig. Duger inte sm yxa direkt men kan t.ex sprätta upp textiler eller hacka i wellpapp och utsätts för annat våld.

EKA swede 88 är ett köp jag inte ångrar. Liten och smidig att ha med sig om man ska packa ner samtliga nödvändigheter i en liten kånken mini (vilket jag ofta gör). Skär torkat kött med den och så när jag sitter i robåten och slappar.

Sen har jag en Victorinox military som jag inte använder så mycket. Mest som öppnare i så fall om något. Jag är mer för knivar än multiverktyg.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Jag har nog aldrig plockat med mig någon kniv, om inte Victorinoxen räknas för den hade jag med mig både i finland och i texas.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En helt vanlig IKEA-kniv. Är en ganska så fattig student tyvärr.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Kanetsune Irodori eller Al mar sere operator för att de är sexiga och rediga. En custom made spyderco persian vore inte heller fel!
Tack för det. Många trevliga modeller där. Har några själv av dem du nämner, bl a första utgåvan av Spyderco Persian.

Senaste förvärvet är dock en tidlös klassiker, Buck 110 Regular Folding Hunter med jakarandagrepp och 420HC blad.
 

Bilagor

  • Min Buck 110 Regular Folding Hunter, 2011 års modell.jpg
    Min Buck 110 Regular Folding Hunter, 2011 års modell.jpg
    17.8 KB · Visningar: 706
  • Min Buck 110 Regular Folding Hunter, 2011 års modell, 2.jpg
    Min Buck 110 Regular Folding Hunter, 2011 års modell, 2.jpg
    19.7 KB · Visningar: 681
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 787
Aah! En Buck 110 ska man så klart ha. Har varit nära att slå till några ggr men aldrig lyckats.
True classic!

/M
 
Aah! En Buck 110 ska man så klart ha. Har varit nära att slå till några ggr men aldrig lyckats.
True classic!

/M
För en samlare är den nästan ett måste. Jag har några i olika utföranden men det är trots allt den vanliga varianten utan urtag för fingrar eller exotiska material som är den snyggaste och stilrenaste.

~Paul~
 
Håller med dig.
Ska ut på liten dagstur nu, strålande väder här i Skåne. Jäkla huvudbry som vanligt vilka verktyg som ska med. Blev till slut Condor Bushlore och Spyderco Dragonfly II. Hur ska detta gå??

/M
 
Vilken kniv är bäst "friluftskniv" av S1 och F1? Tänkte köpa mig en Fällkniven, blir säkert båda två så småningom men vilken ska man börja med?
 
då ska du inte ha en F1 eller S1 då de är lämpliga för korv grillning samt hugg och bänd saker.
du ska ha en kniv som är flat slipad och inte så tjockt blad du ska leta efter en kniv som har samma blad typ som det är på en moraknivar dessa blad är gjorda för de saker du frågar efter, inte bäst på något men du kan göra allt.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg