Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En annan trevlig Victorinox-modell är Fisherman/Angler. Den här varianten är tillverkad före 1991.

Synd bara att den inte har en stjärnskruvmejsel. Förstår inte hur man kan utesluta en sådan på en kniv som har med sportfiske att göra!?! Det är ju rätt ofta som skruvar behöver dras åt eller lossas, bland annat på de äldre Ambassadeurerna.

Bilagor

• Min Victorinox Original Fisherman, 3.jpg
    Min Victorinox Original Fisherman, 3.jpg
    50.2 KB · Visningar: 578
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 623
En annan trevlig Victorinox-modell är Fisherman/Angler. Den här varianten är tillverkad före 1991.

Synd bara att den inte har en stjärnskruvmejsel. Förstår inte hur man kan utesluta en sådan på en kniv som har med sportfiske att göra!?! Det är ju rätt ofta som skruvar behöver dras åt eller lossas, bland annat på de äldre Ambassadeurerna.
Korkskruv och kapsylöppnare går före stjärnskruvmejsel, säger det mesta om Schweizarna :).

Haha, fördömda Gruyère-ätare och vinpimplare ;).

~Paul~

Kanske därför de har gökuren, så de kommer upp dagen efter.

Har en liknande variant från solingen (vilket märke det nu var?), utan lillkniv, sax, kroklossare, pincett och tandpetare, men istället för korkskruven sitter en stjärnmejsel. Tyskarna prioriterar annorlunda...

Kanske därför de har gökuren, så de kommer upp dagen efter.

Har en liknande variant från solingen (vilket märke det nu var?), utan lillkniv, sax, kroklossare, pincett och tandpetare, men istället för korkskruven sitter en stjärnmejsel. Tyskarna prioriterar annorlunda...
Ahh, låter bra. Har du kanske en bild på den aktuella kniven?

~Paul~

PS Tydligen är schweizarna bland de mer pedantiska och noga med tiden över huvud taget. Inte undra på att deras klockor är så berömda ;)

Får erkänna att jag trots mitt knivintresse inte äger någon ändamålsspecifik ostkniv! Tips mottages gärna. Ikväll hade jag min trotjänande Paramilitary 2 i fickan efter dagens skogspromenad, tänka sig den skar både Stilton och Appenzeller med bravör :) Givetvis rengjord efter den älgkalv som den duktigt tog hand om härom helgen. En riktig multitasker till kniv, och ständig favorit sedan inköp :)

/M

Får erkänna att jag trots mitt knivintresse inte äger någon ändamålsspecifik ostkniv! Tips mottages gärna. Ikväll hade jag min trotjänande Paramilitary 2 i fickan efter dagens skogspromenad, tänka sig den skar både Stilton och Appenzeller med bravör :) Givetvis rengjord efter den älgkalv som den duktigt tog hand om härom helgen. En riktig multitasker till kniv, och ständig favorit sedan inköp :)

/M
Jag kör på en Burgvogel ostkniv av det klassiska snittet med uppåtsvängd dubbelspets och sågtandad egg. Den är (liksom deras salamikniv) helt OK. Har f n ingen bild men kan återkomma i morgon.

~Paul~

Detta är min ostkniv, som jag använder till mycket annat. Dock inte tälja ;). Skaftet är platt på sidorna och parallella med eggen vilket gör att man mycket stadigt kan glida den på sidan med handtaget mot skärbrädan, bra när man hackar lök osv. Köpte den begagnad för 3-4 år sedan för 5 kr på en loppis. Fastnade för skaftet och att det stod "Stainless Steel Japan" på bladet. Även det upphöjda skaftet är bra då man inte behöver oroa sig för kanten på diskbänken när man har skärbrädan där eller knogarna i skärbrädan.
98ads0.jpg

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg