Min teori om "överlevnadsknivar" stämmer överens med din.
En annan sak är att det i nordisk "överlevnad" inte finns något behov av att hugga kniven i saker med spetsen före. En kniv utan fingerskydd är ju ingen riktig överlevnadskniv på andra sidan havet.
En annan skillnad är just vad du skall "överleva".
I Norden är den största "fienden" kyla, regn osv. och det besegrar man med kunskap och en morakniv. Överlevnad och Bushcraft är nästan samma sak. Kravet på en överlevnadskniv är i princip att den skall hålla skärpan länge och kunna skära av saker.
I USA är det mer "combat survival" och då skall kniven kunna fungera i strid mm.
Ofta brukar de skryta med att en "survival knife" skall kunna skära av remmar, såga sig igenom flygplanskroppar och slå sönder fönster. Titta bara på en Gerber LMF II. Den är ett monster jämfört med en Morakniv men de "skär" lika bra, eller snarare, Moran skär mycket bättre och väger ingenting.
Med en nordisk kniv frestas du heller inte att brôta runt och försöka använda kniven där kunskapen saknas. Det krävs mer list och kunskap att överleva med "liten kniv".
2. Precis som du skriver så har ju amerikanarna en väldigt annorlunda syn på överlevnad jämfört med oss. Deras motto är ju alltid "bigger is better" med allt vad det innebär. De använder sin överlevnadskniv oftast i urban miljö, där t ex förmågan att skära av ett bilbälte prioriteras. En annan viktig aspekt är den taktiska inriktningen.
Dessa aspekter är ju totalt ointressanta för de flesta européer i allmänhet och för oss i synnerhet.
~Paul~
Som Nodh säger så är bushcraft mer likt vår nordiska "överlevnad". Intressant ämne som sjutton.
Tror ni att vi får se en hard core Navy Seal-snubbe bära en mora 2000 någon gång?
Har ryssarna samma uppfattning om överlevnadskniv som oss, eller har de någon annan variant? Eftersom den nationen är så stor kan jag tänka mig att det skiljer sig från klimatzon till klimatzon.
//Per