Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min teori om "överlevnadsknivar" stämmer överens med din.
En annan sak är att det i nordisk "överlevnad" inte finns något behov av att hugga kniven i saker med spetsen före. En kniv utan fingerskydd är ju ingen riktig överlevnadskniv på andra sidan havet.

En annan skillnad är just vad du skall "överleva".
I Norden är den största "fienden" kyla, regn osv. och det besegrar man med kunskap och en morakniv. Överlevnad och Bushcraft är nästan samma sak. Kravet på en överlevnadskniv är i princip att den skall hålla skärpan länge och kunna skära av saker.

I USA är det mer "combat survival" och då skall kniven kunna fungera i strid mm.
Ofta brukar de skryta med att en "survival knife" skall kunna skära av remmar, såga sig igenom flygplanskroppar och slå sönder fönster. Titta bara på en Gerber LMF II. Den är ett monster jämfört med en Morakniv men de "skär" lika bra, eller snarare, Moran skär mycket bättre och väger ingenting.

Med en nordisk kniv frestas du heller inte att brôta runt och försöka använda kniven där kunskapen saknas. Det krävs mer list och kunskap att överleva med "liten kniv".

2. Precis som du skriver så har ju amerikanarna en väldigt annorlunda syn på överlevnad jämfört med oss. Deras motto är ju alltid "bigger is better" med allt vad det innebär. De använder sin överlevnadskniv oftast i urban miljö, där t ex förmågan att skära av ett bilbälte prioriteras. En annan viktig aspekt är den taktiska inriktningen.

Dessa aspekter är ju totalt ointressanta för de flesta européer i allmänhet och för oss i synnerhet.

~Paul~

Som Nodh säger så är bushcraft mer likt vår nordiska "överlevnad". Intressant ämne som sjutton.

Tror ni att vi får se en hard core Navy Seal-snubbe bära en mora 2000 någon gång? :)

Har ryssarna samma uppfattning om överlevnadskniv som oss, eller har de någon annan variant? Eftersom den nationen är så stor kan jag tänka mig att det skiljer sig från klimatzon till klimatzon.

//Per

Min tanke om ryssarnas inställning till knivstorlek är följande:
I storskogen: liten kniv och yxa.
På stäppen och över trädgränsen: liten och stor kniv.
Ungefär samma som i Norden och Kanada.
Fenomenet med en kniv med femtioelva extra funktioner känns som ett marknadsföringsfenomen.

Precis. Framför allt ryssar i de nordliga delarna av Ryssland har en liknande syn på kniven som vi.

Men. Det förekommer faktiskt också den andra varianten, dvs där ryssen gärna förser sig med en stor huggare eller kniv av rysk bowie-typ. Om man kikar på Kizlyar-knivar så ser man lite vad jag menar. Inte sällan är de influerade av militärknivar i designen.

Helt klart är att de är robustare byggda än våra knivar, om än inte i lika fina material.

~Paul~

Att hitta den ultimata allt-i-allo-kniven är riktigt svårt :)

På tal om priset på smör. Varför är det populärt i USA med sågtandade blad på s.k. överlevnadsknivar? Min teori är att deras innebörd av "överlevnad" helt skiljer sig från vårt begrepp.

Här i Norden tänker vi nog mest på överlevnad i skogen och naturen och där gör sig ett sågtandat blad inte så bra. I USA kan jag tänka mig att överlevnad innefattar allt från hur en sjukvårdare jobbar med kniven till hur en militär sågar upp taket på en bil med sin kniv.

Vad är era tankar om sågtandat blad i överlevnadssituationer och hur tror ni att vår och "deras" syn på överlevnad skiljer sig?

Ja sågtandning är ett konstigt fenomen. Jag förstår det på specialknivar, till polis o militär kanske, som tjänsteknivar och till folk som klättrar i berg. Men då tycker jag att det skulle vara en större del av bladet och att sågtandningen är längre fram på bladet.

Ja för mej är överlevnad nåt man gör i skogen. O då behöver man i mitt tycke en bra kniv, som går att skära o eventuellt hugga med. Men en överlevnadskniv är den man har med sej. Inte den som är hemma.

Seved

Min teori om "överlevnadsknivar" stämmer överens med din.
En annan sak är att det i nordisk "överlevnad" inte finns något behov av att hugga kniven i saker med spetsen före. En kniv utan fingerskydd är ju ingen riktig överlevnadskniv på andra sidan havet.

En annan skillnad är just vad du skall "överleva".
I Norden är den största "fienden" kyla, regn osv. och det besegrar man med kunskap och en morakniv. Överlevnad och Bushcraft är nästan samma sak. Kravet på en överlevnadskniv är i princip att den skall hålla skärpan länge och kunna skära av saker.

I USA är det mer "combat survival" och då skall kniven kunna fungera i strid mm.
Ofta brukar de skryta med att en "survival knife" skall kunna skära av remmar, såga sig igenom flygplanskroppar och slå sönder fönster. Titta bara på en Gerber LMF II. Den är ett monster jämfört med en Morakniv men de "skär" lika bra, eller snarare, Moran skär mycket bättre och väger ingenting.

Med en nordisk kniv frestas du heller inte att brôta runt och försöka använda kniven där kunskapen saknas. Det krävs mer list och kunskap att överleva med "liten kniv".

Ja enda gången jag tycker man ska använda spetsen, är när man ska göra hål i diverse saker o kanske om man karvar o tillverkar saker.
Ja generellt sett så tycker jag att guards o fingerskydd är en styggelse, men det är min syn på saken.

Ja jag håller om, självklart att man måste försöka vara listig, och att kylan är viktig att klara av, men jag håller inte alls med om att en Mora är lösningen på det hela. Lågnt därifrån.
Att den ska hålla skärpan länge, är ju bra om man bara behöver överleva så länge kniven är vass. Blir en hård knivslö i fält så är den bara bökigare att bryna. Och det jag har använt Mora så, tycker jag inte dom håller skärpan så länge. Nån gång ska jag fn i mej ta o testa en mora för hårdhet.

Hm mera list att överleva med en liten kniv. Varför ska man göra saker o ting mera svårt än det är. Jag gillar att ha lite större knivar i skogen, o jag vet inte om jag känner mej dummare än folk med små knivar och Mora folket. Det var ett konstigt sätt att se på överlevnad om du frågar mej.
Med ett 150 *35 mm ers blad kan du göra flera saker än med ett 80*25 mm ers.

Seved

Tanken med resonemanget att liten kniv/stor hjärna är bättre än stor kniv/ liten hjärna var inte att man MÅSTE ha en liten kniv, snarare att begränsningen i en liten kniv kanske gör att du tänker efter före, att du inte använder den att gräva med, fastbunden i en pinne som spjut eller andra dumma idéer som brukar förekomma när det gäller knivar som BGs Ultimata kniv.

Hm tänka efter före måste man, men det tror jag inte att bara människor med liten kniven gör. Sen är jag den förste att hålla med om att han akrobaten på Discovery inte har mycket med överlevnad att göra. Det tycker jag bara verkar vara akrobatik i skogen. O klubben för inbördes beundran, visst han lär ut lite bra saker. Men jag undrar hur många ungdomar som tror att man ska bära sej åt sådär om man ska överleva. Och den där sågtandningen var det första jag såg, är väl lite skadad kanske. Det skulle jag INTE vilja ha på en survival.
Va fn nodh jag trodde inte du var med i Mora klubben :) .

Anledningen till att jag reagerar på det här med korta bla är att det gått mode i det, det har blivit macho med så kort blad som möjligt. Ha ha då får jag nog gå med komunisterna eller FI för då är jag feminist.

Seved

re

Hmm... Måste säga att jag håller med Seved. Bra skrivet. Mindre eller större hjärna för att man har större eller mindre kniv där ute faller helt i mitt tänkande men jag kanske har liten hjärna då.

Anledningen till att jag reagerar på det här med korta bla är att det gått mode i det, det har blivit macho med så kort blad som möjligt. Ha ha då får jag nog gå med komunisterna eller FI för då är jag feminist.

Seved
Jag funderar på att skicka in denna kniv till Nutnfancy på youtube och göra en review om den som överlevnads/combat kniv. Han måste ju bara älska en sådan här fin kniv! :)

2lcwrhf.jpg

Har ryssarna samma uppfattning om överlevnadskniv som oss, eller har de någon annan variant? Eftersom den nationen är så stor kan jag tänka mig att det skiljer sig från klimatzon till klimatzon.

//Per
Ryssar är väl mer inne på spadar som man kan klyva ved med, hugga ner träd, tälja en trägubbe med, dräpa en vuxen älg med, använda som sköld mot maskingevärseld och även gräva en grop med?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg