Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Svar: Spyderco Ladybug, utmärkt liten fällkniv med hollowgrind och VG10-stål.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Svar: Varierar efter aktivitet. Här följer mina tre favoriter för tillfället: A) Dan Koster Nessmuk, trevlig "skogskniv" med klassisk amerikansk design inspirerad av den legendariske George Washington Sears. Kniven har scandigrind och tunt vackert blad i 1095-stål. Lämpar sig väl för både jakt och matlagning vid lägerelden. B) Scrapyard Knives Yard Keeper LE: fantastiskt tålig Bussekin-kniv med superskönt handtag (Res C) och flat ground blad i SR77-stål. Förvånansvärt användsbar trots sitt tjocka blad (se bild). En klar favorit! C) ESEE Izula: en prisvärd och smidig liten kniv i 1095-stål som klarar av det mesta. Rekommenderas varmt.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Svar: Har provat att köra Opinel fällkniv på resor. Storlek nr 6 om jag inte minns helt fel. Dock åkte den i soptunnan efter att spetsen på det tunna bladet vek sig 90 grader då jag råkade tappa kniven i diskhon från ca 20cm höjd. Numera har jag alltid en Victorinox Camper med i resväskan. Utmärkt liten fällkniv med lagom många finesser som exempelvis, konservöppnare, syl, pincett och korkskruv.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar: Blandar friskt mellan diverse Global och Sabatier knivar.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar: Drömkniven är en sliten men fungerande trotjänare, dvs en väl använd brukskniv med rejäl patina och rik historia.
Tackar för inlägget! Fin kniv! Många trevliga pjäser du har!

~Paul~
 
Tack!

13C26 är som bekant ett Sandvik-stål framtaget till framför allt rakblad och rakknivar. Av denna anledning ville man ha ett stål med litet och väldistribuerat korn, någorlunda rosttröghet och någorlunda eggstabilitet. Fler och fler knivar hittar man idag i detta stål. Kershaw körde ju många av sina modeller i det men bytte sedermera till andra, bla 14C28N.

L6 är ett slagsegt verktygsstål som tål stora påfrestningar men kanske inte har den bästa slitstyrkan. Rostar mycket lätt! Passar därför till stora huggare och de så kallade combatknivar.

~Paul~

Fler än en Mark II gick av då man försökte bryta med dem. Måhända var härdningen mindre lämpad för uppgifter bättre lämpade för en lådöppnare.
 
Fler än en Mark II gick av då man försökte bryta med dem. Måhända var härdningen mindre lämpad för uppgifter bättre lämpade för en lådöppnare.
Fast Mark II tillverkades som sagt i olika ståltyper. En L6 MK2 böjs snarare än att den går av. Men visst, konstruktionen har en del svagheter, bl a den "smala midjan".

~Paul~
 
Eu var spetsbrott samt klingbrott framför parerstången vanligast. Men ingen kniv är en lådöppnare.
Har sett ett par kortade efter spetsbrott, omslipade och ca 1" kortare.
Fabriken lär ha ommonterat nya klingor på några.

Då Aluminiehandtaget var föga lämpat för vinterövningar löste en fiffig tekniker problemet med en pådragen cykelslang av mindre mått, den limmades på ricasson. Inte snyggt men funkis och hållbart.
 
Eu var spetsbrott samt klingbrott framför parerstången vanligast. Men ingen kniv är en lådöppnare.
Har sett ett par kortade efter spetsbrott, omslipade och ca 1" kortare.
Fabriken lär ha ommonterat nya klingor på några.

Då Aluminiehandtaget var föga lämpat för vinterövningar löste en fiffig tekniker problemet med en pådragen cykelslang av mindre mått, den limmades på ricasson. Inte snyggt men funkis och hållbart.
Jag har sett en del lindade med Leukoplast eftersom det ju var ett material som man hade med sig ut i fält.

Kul info! Tack.

~Paul~
 
favorit kniv(ar)

winklerknives även norht river knives gillar mountan man frontier style knivar.är på jakt efter en mountain man bowie men knivmakarna är ju ganska dyra så man får väl kika på produktionsknivar har hittat en spansk kniv joker cc35(9)( cowboy stag bowie)440c stål nån som vet om det är nåt att ha eller??
 
winklerknives även norht river knives gillar mountan man frontier style knivar.är på jakt efter en mountain man bowie men knivmakarna är ju ganska dyra så man får väl kika på produktionsknivar har hittat en spansk kniv joker cc35(9)( cowboy stag bowie)440c stål nån som vet om det är nåt att ha eller??
Både North River Knives och Winkler Knives tillverkar replikor av gamla westernknivar. Preferabelt i kolstål (1095, 1084, 1086, 1088, O1, L6, W1 samt damaskus på kombinationer av dem).

Fina knivar men dyra.

De spanska knivarna vet jag inte så mycket om men stålet är ju inte kolstål utan rostfritt 440C. Däri ligger den stora skillnaden jämfört med North River och Winkler. I samband med stora huggare/western bowies så vill man absolut ha kolstål. Personligen hade jag skippat de spanska knivarna.

~Paul~
 
De senaste tillskotten är framme! Efter 8 dagar från USA och 16!!! dagar i Sverige är de äntligen framme.
En Benchmade 943 Osborne och en ESEE Izula. Min första fällis med AXIS-lock och det första intrycket är gott.
När det gäller Izulan måste jag hålla med NoiseyCricket om att den är otroligt smidig. Ni får ursäkta mitt patetiska första försök med paracordhandtag.
 

Bilagor

  • BM943 och Izula.jpg
    BM943 och Izula.jpg
    62.1 KB · Visningar: 999
De senaste tillskotten är framme! Efter 8 dagar från USA och 16!!! dagar i Sverige är de äntligen framme.
En Benchmade 943 Osborne och en ESEE Izula. Min första fällis med AXIS-lock och det första intrycket är gott.
När det gäller Izulan måste jag hålla med NoiseyCricket om att den är otroligt smidig. Ni får ursäkta mitt patetiska första försök med paracordhandtag.
Fina knivar och faktiskt inget patetiskt försök till handtag, utan ett riktigt bra!! Grattis!

Några bilder på en annan klassiker, nämligen Pontus Hombergs dolk.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Pontus Holmberg dolk, 3.jpg
    Min Pontus Holmberg dolk, 3.jpg
    24.9 KB · Visningar: 959
  • Min Pontus Holmberg dolk, 4.jpg
    Min Pontus Holmberg dolk, 4.jpg
    24.6 KB · Visningar: 1,011
  • Min Pontus Holmberg dolk, 5.jpg
    Min Pontus Holmberg dolk, 5.jpg
    34 KB · Visningar: 978
De senaste tillskotten är framme! Efter 8 dagar från USA och 16!!! dagar i Sverige är de äntligen framme.
En Benchmade 943 Osborne och en ESEE Izula. Min första fällis med AXIS-lock och det första intrycket är gott.
När det gäller Izulan måste jag hålla med NoiseyCricket om att den är otroligt smidig. Ni får ursäkta mitt patetiska första försök med paracordhandtag.

Stort grattis till två riktigt bra knivar! Har själv länge suktat efter en snarlik Benchmade, Osbourne 940. Axis-låset är superbt och funkar med både höger och vänster hand. Din 943:a kommer bli vackrare och vackrare med tiden, ju mer du använder den. Bra köp!
Paracord´en på Izula´n är det inget fel på alls, ser bra ut och kommer garanterat funka alldeles utmärkt. Izulans 1095-stål är för övrigt mitt absoluta favvostål, billigt, starkt och enkelt att skärpa. Många är rädda för att det rostar lätt, men det spelar ingen roll, har badat med min utan problem, dock bör man torka av kniven när man kommer hem :) Själv har jag strippat min senaste Izula med färgborttagningsmedel och lagt den i ättika och rödvin över natten, ger en riktigt vacker patina.
 

Liknande trådar