Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

:-( Jag hatar utgifter... Har fått dem alldeles för många gånger o de lyckas alltid att förstöra planerna man hade.
Inte så länge sedan fick jag sälja en av mina Randall knivar för bil helvetet jag har strulade o självklart skulle kosta massa utgifter..
Nåväl, som tur är så finns det bättre månader också.
Håller tummarna Paul att det går vägen förr eller senare o massor av bilder hit när det blir av.

mvh Kimmo
 
Tack för lyckönskningarna! Våren brukar vara en jobbig tid ur ekonomisk synpunkt. Precis som i ditt fall så är den där jäkla bilen som behöver en del tillsyn och reparationer. Man blir så trött...

Självklart blir det många bilder på den aktuella kniven om jag nu lyckas få tag i den :).

~Paul~
 
Ebenholts

Har fulltångeblad på gång från Seved och tänkte göra skalorna till den ena av ebenholts, har någon bilder på dylika skaft och hur snygg blir ytan på detta hårda trä. Vilken sytråd är att föredra till slidor ?
 
Du kan pollera ebenholz blank med hjälp av lite vax. Bara du avlägsnat tidigare fil och slipmärken. Arbetsgång som att jobba med metall.
I en läderslida kan du sy med becktråd, vaxad linnetråd eller med syntettråd. Vilken stil repektive funktion vill du uppnå? Vaxad bommullstråd är inte värt arbetet IMHO. Metallband skaver byxorna och rålädersrems sömnad blir väl rustikt i min smak.
 
Har fulltångeblad på gång från Seved och tänkte göra skalorna till den ena av ebenholts, har någon bilder på dylika skaft och hur snygg blir ytan på detta hårda trä. Vilken sytråd är att föredra till slidor ?

Ebenholts är rätt smidigt på det viset att det inte behövs oljas in. Det är bara att finslipas o sen poleras. Det går att få jäkligt blankt å fint. I en del bitar är det ljusa strå.

Det blir rätt tugnt skaft och är rätt hårt att jobba i.

Vanligast är lintråd eller syntetisk tråd, den liknar tandtråd. Nordellknives o Jano har bägge sorterna.

Seved
 
Ebenholts är rätt smidigt på det viset att det inte behövs oljas in. Det är bara att finslipas o sen poleras. Det går att få jäkligt blankt å fint. I en del bitar är det ljusa strå.

Det blir rätt tugnt skaft och är rätt hårt att jobba i.

Vanligast är lintråd eller syntetisk tråd, den liknar tandtråd. Nordellknives o Jano har bägge sorterna.

Seved

Det var som jag tänkte med ebenholts, Inget problem med hårdheten i träet när man har en utbildning i metall bearbetning i grunden. Jag har även sentråd sen tidigare när frun höll på med lite läder och tennslöjd. Väntar med glädje tills den riktiga hårdvaran kan skickas :) Jag har ju Brisa här nära att handla från dom har ju samma produkter som Nordell.
 

Liknande trådar