Tackar för inlägget! Fin kniv! Många trevliga pjäser du har!1. Vilken kniv använder du till vardags?
Svar: Spyderco Ladybug, utmärkt liten fällkniv med hollowgrind och VG10-stål.
2. Vilken kniv använder du där ute?
Svar: Varierar efter aktivitet. Här följer mina tre favoriter för tillfället: A) Dan Koster Nessmuk, trevlig "skogskniv" med klassisk amerikansk design inspirerad av den legendariske George Washington Sears. Kniven har scandigrind och tunt vackert blad i 1095-stål. Lämpar sig väl för både jakt och matlagning vid lägerelden. B) Scrapyard Knives Yard Keeper LE: fantastiskt tålig Bussekin-kniv med superskönt handtag (Res C) och flat ground blad i SR77-stål. Förvånansvärt användsbar trots sitt tjocka blad (se bild). En klar favorit! C) ESEE Izula: en prisvärd och smidig liten kniv i 1095-stål som klarar av det mesta. Rekommenderas varmt.
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Svar: Har provat att köra Opinel fällkniv på resor. Storlek nr 6 om jag inte minns helt fel. Dock åkte den i soptunnan efter att spetsen på det tunna bladet vek sig 90 grader då jag råkade tappa kniven i diskhon från ca 20cm höjd. Numera har jag alltid en Victorinox Camper med i resväskan. Utmärkt liten fällkniv med lagom många finesser som exempelvis, konservöppnare, syl, pincett och korkskruv.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar: Blandar friskt mellan diverse Global och Sabatier knivar.
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar: Drömkniven är en sliten men fungerande trotjänare, dvs en väl använd brukskniv med rejäl patina och rik historia.
~Paul~