Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det var som jag tänkte med ebenholts, Inget problem med hårdheten i träet när man har en utbildning i metall bearbetning i grunden. Jag har även sentråd sen tidigare när frun höll på med lite läder och tennslöjd. Väntar med glädje tills den riktiga hårdvaran kan skickas :) Jag har ju Brisa här nära att handla från dom har ju samma produkter som Nordell.

Ja då är det inga problem, :) Då vet du hur en slipsten ska dras.

Jaha så bra. Då har har du ju fin tråd hemma redan, perfekt. Jaha tennslöjd, det är snyggt det. :) Japp dom blir nog klara på Måndag bladen.
Ja just det. Brisa ja. Ligger det nära Vasa. Japp Brisa köpte Nordellknives.

Seved
 
Ja då är det inga problem, :) Då vet du hur en slipsten ska dras.

Jaha så bra. Då har har du ju fin tråd hemma redan, perfekt. Jaha tennslöjd, det är snyggt det. :) Japp dom blir nog klara på Måndag bladen.
Ja just det. Brisa ja. Ligger det nära Vasa. Japp Brisa köpte Nordellknives.

Seved

Brisa finns i Jakopstad 11 mil norr om Vasa, jag handlar rätt mycket av dom och så är dom duktiga på att skicka snabbt tycker jag.
 
re

Hej puukare.
Ebenholtz blir bra o hårt i en kniv. Lite träligt att jobba i då det är som sagt hårt men det är det värt.
Får en ganska fin yta också. Kör hårt för det blir bra :) Lite besviken på brisa ibland då mycket verkar vara slut i lager o verkar ta lång tid innan dom får in vissa grejer igen.
Här är en fulltångare jag gjorde i ebenholtz en gång för att6 visa hur det kan bli.
mvh Kimmo
ett-17.jpg

tre-14.jpg

tv-16.jpg
 
Senast ändrad:
Hej puukare.
Ebenholtz blir bra o hårt i en kniv. Lite träligt att jobba i då det är som sagt hårt men det är det värt.
Får en ganska fin yta också. Kör hårt för det blir bra :) Lite besviken på brisa ibland då mycket verkar vara slut i lager o verkar ta lång tid innan dom får in vissa grejer igen.
Här är en fulltångare jag gjorde i ebenholtz en gång för att6 visa hur det kan bli.
mvh Kimmo
ett-17.jpg

tre-14.jpg

tv-16.jpg

Jo, Kimmo så är det med Brisa, annars det som finns i lager skickar dom fort,beställde i går kväll varor och det postades i morse. Mycket stilrent med det skaftet,jag tycker om dylika enkla och och inte så pråliga skaft.
Mvh / Janne
 
Hej puukare.
Ebenholtz blir bra o hårt i en kniv. Lite träligt att jobba i då det är som sagt hårt men det är det värt.
Får en ganska fin yta också. Kör hårt för det blir bra :) Lite besviken på brisa ibland då mycket verkar vara slut i lager o verkar ta lång tid innan dom får in vissa grejer igen.
Här är en fulltångare jag gjorde i ebenholtz en gång för att6 visa hur det kan bli.
mvh Kimmo
En mycket fin kniv. Handtaget ser nästan ut som svart plast. Använder du den?

Jag har två nya tillskott till samlingen, en Gerber Mark II från 1978 i L6-stål och Armorhide grepp, samt en Sandviken Skogskniv tillverkad av KJ Eriksson i 13C26. Sandvikenkniven är i stort sett identisk med KJ-s egen variant på den här modellen, dvs "Jägaren".

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Gerber Mark II, 1978, L6 stål, 3.jpg
    Min Gerber Mark II, 1978, L6 stål, 3.jpg
    15.5 KB · Visningar: 1,116
  • Min Gerber Mark II, 1978, L6 stål.jpg
    Min Gerber Mark II, 1978, L6 stål.jpg
    11.4 KB · Visningar: 1,146
  • Min Gerber Mark II, 1978, L6 stål, 4.jpg
    Min Gerber Mark II, 1978, L6 stål, 4.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,179
  • Min Sandvik Skogskniven.jpg
    Min Sandvik Skogskniven.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,501
re

Tjena Paul.
Här har du hittat två godingar. Gillar de här lite äldre knivarna.
Berätta gärna lite om stålet 13c26 o L6 stålet. Har lite egen intresse att få veta lite om just L6 stålet.

mvh Kimmo
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Svar: Spyderco Ladybug, utmärkt liten fällkniv med hollowgrind och VG10-stål.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Svar: Varierar efter aktivitet. Här följer mina tre favoriter för tillfället: A) Dan Koster Nessmuk, trevlig "skogskniv" med klassisk amerikansk design inspirerad av den legendariske George Washington Sears. Kniven har scandigrind och tunt vackert blad i 1095-stål. Lämpar sig väl för både jakt och matlagning vid lägerelden. B) Scrapyard Knives Yard Keeper LE: fantastiskt tålig Bussekin-kniv med superskönt handtag (Res C) och flat ground blad i SR77-stål. Förvånansvärt användsbar trots sitt tjocka blad (se bild). En klar favorit! C) ESEE Izula: en prisvärd och smidig liten kniv i 1095-stål som klarar av det mesta. Rekommenderas varmt.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Svar: Har provat att köra Opinel fällkniv på resor. Storlek nr 6 om jag inte minns helt fel. Dock åkte den i soptunnan efter att spetsen på det tunna bladet vek sig 90 grader då jag råkade tappa kniven i diskhon från ca 20cm höjd. Numera har jag alltid en Victorinox Camper med i resväskan. Utmärkt liten fällkniv med lagom många finesser som exempelvis, konservöppnare, syl, pincett och korkskruv.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar: Blandar friskt mellan diverse Global och Sabatier knivar.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar: Drömkniven är en sliten men fungerande trotjänare, dvs en väl använd brukskniv med rejäl patina och rik historia.
 

Bilagor

  • YKLE4.jpg
    YKLE4.jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,426
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Svar: Spyderco Ladybug, utmärkt liten fällkniv med hollowgrind och VG10-stål.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Svar: Varierar efter aktivitet. Här följer mina tre favoriter för tillfället: A) Dan Koster Nessmuk, trevlig "skogskniv" med klassisk amerikansk design inspirerad av den legendariske George Washington Sears. Kniven har scandigrind och tunt vackert blad i 1095-stål. Lämpar sig väl för både jakt och matlagning vid lägerelden. B) Scrapyard Knives Yard Keeper LE: fantastiskt tålig Bussekin-kniv med superskönt handtag (Res C) och flat ground blad i SR77-stål. Förvånansvärt användsbar trots sitt tjocka blad (se bild). En klar favorit! C) ESEE Izula: en prisvärd och smidig liten kniv i 1095-stål som klarar av det mesta. Rekommenderas varmt.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Svar: Har provat att köra Opinel fällkniv på resor. Storlek nr 6 om jag inte minns helt fel. Dock åkte den i soptunnan efter att spetsen på det tunna bladet vek sig 90 grader då jag råkade tappa kniven i diskhon från ca 20cm höjd. Numera har jag alltid en Victorinox Camper med i resväskan. Utmärkt liten fällkniv med lagom många finesser som exempelvis, konservöppnare, syl, pincett och korkskruv.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar: Blandar friskt mellan diverse Global och Sabatier knivar.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar: Drömkniven är en sliten men fungerande trotjänare, dvs en väl använd brukskniv med rejäl patina och rik historia.

Kul med Dan Koster mucken. Har du köpt den av honom eller.

Seved
 
Kul med Dan Koster mucken. Har du köpt den av honom eller.

Seved


Köpte mucken via bladeforums . com, där köper och säljer man flitigt mellan medlemmar. Dan Koster själv har även ett eget bladeforum där man kan se alla hans aktuella modeller och förbeställa sin kniv, brukar dock vara viss väntetid på hans kreationer. Eftersom han tillverkar dem i omgångar. Om du är intresserad så chansa och kontakta Dan direkt, ibland har han säkert vissa knivar över... adressen är: dan @ kosterknives . com

Mvh

Magnus
 
Tjena Paul.
Här har du hittat två godingar. Gillar de här lite äldre knivarna.
Berätta gärna lite om stålet 13c26 o L6 stålet. Har lite egen intresse att få veta lite om just L6 stålet.

mvh Kimmo
Tack!

13C26 är som bekant ett Sandvik-stål framtaget till framför allt rakblad och rakknivar. Av denna anledning ville man ha ett stål med litet och väldistribuerat korn, någorlunda rosttröghet och någorlunda eggstabilitet. Fler och fler knivar hittar man idag i detta stål. Kershaw körde ju många av sina modeller i det men bytte sedermera till andra, bla 14C28N.

L6 är ett slagsegt verktygsstål som tål stora påfrestningar men kanske inte har den bästa slitstyrkan. Rostar mycket lätt! Passar därför till stora huggare och de så kallade combatknivar.

~Paul~
 

Liknande trådar