Jaha, nu var det dags att uppgradera knivlådan. Har några små knivar som man mest kan pilla på nagelbanden med. Även några billiga fällknivar som är slöa och inte något speciellt.
Så det jag är sugen på är:
En bra allround kniv, har kollat en del på Fällkniven F1, ser att många tycker den är bra men att den är en kompromiss kniv. Jag gillar hur den ser ut och att den verkar vara robust.
Blir jag besviken om jag köper den?
Den skall användas väldigt allround, ute i skogen, tälja nån grill pinne, lite matfixande. Skära upp höbalar i stallet, kanske öppna upp någon aborre när man sitter och metar.
Är även sugen på en liten fällkniv som jag alltid kan ha i byxfickan, både på finbyxorna och på slackerbrallorna när jag inte gör något speciellt.
Har kollat på Fällkniven U2 och U4, Gillar designen här med, verkar vara en liten och smidig kniv.
Vad tycker ni om dessa två?
En sista jag har funderat lite på är Fällkniven A1, egentligen inget BEHOV av en sådan kniv. Men den är cool, och vi vet alla att häftiga saker hittar man ju alltid någon användning för, om inte för att motivera köpet.
Skall man vara seriös så kommer den garanterat användas vid eld/ved förberedning när jag är ute i skogen och inte pallar släpa på en yxa eller liknande.
Jag vet hur anti "huggare" många är på detta och andra forum så helst inga enorma diskussioner om detta
Vad bör jag skaffa för att slipa/bryna dessa knivar efterhand? Sett en del om spyderco´s sharpmaker, såg även lite snack om "Wicked edge sharpener" ett par sidor bak i tråden.
Spyderco´n är väl ca 1000kr billigare men Wicked edge´n såg fruktansvär smidig ut och skall man ändå lägga ca 4500kr på knivar, varför inte lägga 1700kr på att kunna underhålla dessa.
Jag hoppas ni har några åsikter åt mig. Som nu ser har jag snöat in på Fällkniven, men gillar hur deras knivar ser ut och att de verkar robusta.