Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tjena Paul.
Boken skulle nog vara bra för en annan så det blir att införskaffa. Missänker att slidan och kniven inte är från samma tid precis som du skrev.

re

Precis.
Orginal slidan kanske gick sönder för den första ägaren o bytte till en annan som råka vara vara en äldre modell. :) Det säljs ju på nätet har jag sett slidor till olika modeller.

Jaha, nu var det dags att uppgradera knivlådan. Har några små knivar som man mest kan pilla på nagelbanden med. Även några billiga fällknivar som är slöa och inte något speciellt.

Så det jag är sugen på är:

En bra allround kniv, har kollat en del på Fällkniven F1, ser att många tycker den är bra men att den är en kompromiss kniv. Jag gillar hur den ser ut och att den verkar vara robust.
Blir jag besviken om jag köper den?

Den skall användas väldigt allround, ute i skogen, tälja nån grill pinne, lite matfixande. Skära upp höbalar i stallet, kanske öppna upp någon aborre när man sitter och metar.

Är även sugen på en liten fällkniv som jag alltid kan ha i byxfickan, både på finbyxorna och på slackerbrallorna när jag inte gör något speciellt.
Har kollat på Fällkniven U2 och U4, Gillar designen här med, verkar vara en liten och smidig kniv.
Vad tycker ni om dessa två?

En sista jag har funderat lite på är Fällkniven A1, egentligen inget BEHOV av en sådan kniv. Men den är cool, och vi vet alla att häftiga saker hittar man ju alltid någon användning för, om inte för att motivera köpet.
Skall man vara seriös så kommer den garanterat användas vid eld/ved förberedning när jag är ute i skogen och inte pallar släpa på en yxa eller liknande.

Jag vet hur anti "huggare" många är på detta och andra forum så helst inga enorma diskussioner om detta :)

Vad bör jag skaffa för att slipa/bryna dessa knivar efterhand? Sett en del om spyderco´s sharpmaker, såg även lite snack om "Wicked edge sharpener" ett par sidor bak i tråden.

Spyderco´n är väl ca 1000kr billigare men Wicked edge´n såg fruktansvär smidig ut och skall man ändå lägga ca 4500kr på knivar, varför inte lägga 1700kr på att kunna underhålla dessa.

Jag hoppas ni har några åsikter åt mig. Som nu ser har jag snöat in på Fällkniven, men gillar hur deras knivar ser ut och att de verkar robusta.

1. har kollat en del på Fällkniven F1......Den skall användas väldigt allround, ute i skogen, tälja nån grill pinne, lite matfixande. Skära upp höbalar i stallet, kanske öppna upp någon aborre när man sitter och metar.

2. Har kollat på Fällkniven U2 och U4, Gillar designen här med, verkar vara en liten och smidig kniv.

3. En sista jag har funderat lite på är Fällkniven A1,

Skall man vara seriös så kommer den garanterat användas vid eld/ved förberedning när jag är ute i skogen och inte pallar släpa på en yxa eller liknande.......Jag vet hur anti "huggare" många är på detta och andra forum så helst inga enorma diskussioner om detta :)

4. Vad bör jag skaffa för att slipa/bryna dessa knivar efterhand? Sett en del om spyderco´s sharpmaker, såg även lite snack om "Wicked edge sharpener" ett par sidor bak i tråden.

5. har jag snöat in på Fällkniven, men gillar hur deras knivar ser ut och att de verkar robusta.
1. Med tanke på de arbetsuppgifter du nämner så skulle jag inte vilja föreslå en F1-a. En mora är förmodligen det mest prisvärda valet. Antingen en traditionell eller någon tagen ur den nya Bushcraft-serien. T ex Force.

En annan kandidat skulle kunna vara EKA Nordic H8 eller W11. H8-an funkar bättre till jakt, fiske och lättare campingmatlagning. W11 är bättre till täljning/bushcraft. Till skillnad från mororna så är dessa knivar robustare, stoltserar med en bättre slida samt besitter bättre ergonomi.

Ytterligare förslag är Peltonens två modeller M07 och M95. Båda med ett flatslipat blad i belagt 1095 kolstål.

2. Mycket fina.

3. Hm, det finns avsevärt mer kapabla knivar till dessa arbetsuppgifter än en A1-a. Vilken light-machete eller normalstor huggare som helst klarar av jobbet avsevärt bättre. Längden, tyngden och viktfördelnignen/balansen håller helt enkelt inte måttet när det gäller A1-modellen.

4. Jag känner inte till någon som har testat Wicked Edge. Däremot har jag en Sharpmaker hemma. Den klarar ca 80% av alla mina arbeten. De arbeten den inte är riktigt bra på är reprofilering av bladprofilen och seriös grundslipning.

5. Förstår. Du är inte ensam om att tråna efter en totalt onödig kniv ;).

~Paul~

Jaha, nu var det dags att uppgradera knivlådan. Har några små knivar som man mest kan pilla på nagelbanden med. Även några billiga fällknivar som är slöa och inte något speciellt.

En bra allround kniv, har kollat en del på Fällkniven F1, ser att många tycker den är bra men att den är en kompromiss kniv. Jag gillar hur den ser ut och att den verkar vara robust.

Den skall användas väldigt allround, ute i skogen, tälja nån grill pinne, lite matfixande. Skära upp höbalar i stallet, kanske öppna upp någon aborre när man sitter och metar.

Är även sugen på en liten fällkniv som jag alltid kan ha i byxfickan, både på finbyxorna och på slackerbrallorna när jag inte gör något speciellt.
Har kollat på Fällkniven U2 och U4, Gillar designen här med, verkar vara en liten och smidig kniv.

En sista jag har funderat lite på är Fällkniven A1, egentligen inget BEHOV av en sådan kniv. Men den är cool, och vi vet alla att häftiga saker hittar man ju alltid någon användning för, om inte för att motivera köpet.
Skall man vara seriös så kommer den garanterat användas vid eld/ved förberedning när jag är ute i skogen och inte pallar släpa på en yxa eller liknande.

Jag vet hur anti "huggare" många är på detta och andra forum så helst inga enorma diskussioner om detta :)

Vad bör jag skaffa för att slipa/bryna dessa knivar efterhand? Sett en del om spyderco´s sharpmaker, såg även lite snack om "Wicked edge sharpener" ett par sidor bak i tråden.

Spyderco´n är väl ca 1000kr billigare men Wicked edge´n såg fruktansvär smidig ut och skall man ändå lägga ca 4500kr på knivar, varför inte lägga 1700kr på att kunna underhålla dessa.

Jag hoppas ni har några åsikter åt mig. Som nu ser har jag snöat in på Fällkniven, men gillar hur deras knivar ser ut och att de verkar robusta.

Har en f1:a och gillar den hårt :)

Men, har även en sån här:
http://www.filofiel.com/tienda/images/EKA%20SWEDE%2088%20MASUR.JPG
Och det är en kniv som gott och väl passar för de uppgifter du beskriver - en underbar kniv.

Den kniven, och en liten yxa är det jag oftast har med mig - f1:an är liksom... lite för mycket/för litet av allt. Men nice ändå :)

Mitt tips - en eka 88:a, liten yxa - praktiskt.

...sen köper du en a1 bara därför att :)

Ska jag vara ärlig, så tror jag nog att en vanlig brukskniv från Mora eller Hultafors är ett betydligt bättre val än en F1 till dina ändamål. En F1 är väl egentligen en ren militär överlevnadskniv?

Jag kände på F1 och tyckte att den faktiskt kändes rätt tung och klumpig efter ett tag i handen (om än rätt välbalanserad). En vanlig Hulta/Mora väger ju ca 70-80 g, medan en F1 väger bortåt 150 g.

Då Hulta/Mororna dessutom är oförskämt billiga i inköp, kan du kosta på dig en kniv till skogen och en annan kniv till höet. Skulle du dessutom råka tappa eller förstöra din kniv, så är ju klart billigare med en ny Hulta/Mora än en ny F1...

Hur man än vrider och vänder på det, så kvarstår faktumet att man tveklöst får mest kniv för pengarna när du köper en Hulta/Mora.

Angående bryne, är det kanske bättre att lägga pengarna på en bra slipjigg än en dyr kniv, som man sedan inte klarar av hålla vass? De pengar du spar in genom billiga Hulta/Mora-knivar kan du ju lägga på en bra slipjigg.

Fast att bemästra frihandslipning blir ju ofta billigast i längden :) Finns en hel del om detta på youtube - anpassat för olika slipbudgetar!

En slö kniv är fullkomligt värdelös, vare sig den kostar 19 kr eller +5000 kr! Det ska i princip vara vasst överallt utom hos korna http://www.ne.se/vasst :)
/Niklas

1. Med tanke på de arbetsuppgifter du nämner så skulle jag inte vilja föreslå en F1-a. En mora är förmodligen det mest prisvärda valet. Antingen en traditionell eller någon tagen ur den nya Bushcraft-serien. T ex Force.

2. En annan kandidat skulle kunna vara EKA Nordic H8 eller W11. H8-an funkar bättre till jakt, fiske och lättare campingmatlagning. W11 är bättre till täljning/bushcraft. Till skillnad från mororna så är dessa knivar robustare, stoltserar med en bättre slida samt besitter bättre ergonomi.

3.Ytterligare förslag är Peltonens två modeller M07 och M95. Båda med ett flatslipat blad i belagt 1095 kolstål.

4. Hm, det finns avsevärt mer kapabla knivar till dessa arbetsuppgifter än en A1-a. Vilken light-machete eller normalstor huggare som helst klarar av jobbet avsevärt bättre. Längden, tyngden och viktfördelnignen/balansen håller helt enkelt inte måttet när det gäller A1-modellen.

5. Jag känner inte till någon som har testat Wicked Edge. Däremot har jag en Sharpmaker hemma. Den klarar ca 80% av alla mina arbeten. De arbeten den inte är riktigt bra på är reprofilering av bladprofilen och seriös grundslipning.

~Paul~

1. Hmm, jag är tyvärr lite för mycket prylbög för att köpa mig en mora som "primär" kniv, visst som extra kniv eller till sambon kanske (funderar dock på att ge henne en WM1 istället)

2-3. "Ekorna" är väl dom som jag skulle kunna se mig köpa, men gillar ändå hur F1 ser ut, men får väl kanske köpa en av varje i värsta fall och testa själv vilken jag tycker känns bäst. Men jag gillar verkligen dom flatslipade bladen!
Peltonen knivarna gillade jag inte alls, till utseende.

4. Sååå, jag köper en A1:a :) ? Jag hade tagit ditt förslag OM jag hade behövt en kniv som jag verkligen skulle använda fullt och hårt ut till detta. Men som jag sa så är det 50% "jävligt cool kniv" och 40% Bra att ha, samt 10% prylbögande.
Denna blir isåfall när jag har pengarna över och inte vill lägga på något annat kul.

5. Då får kanske jag bli den första som testar. Nej men för mig som är helt novis på detta område med slipning, bryning och alla dessa skillnader på dom, så känns Wicked Edge super enkel. Då hade jag kunnat gå på mina köksknivar som även är lite slöa insåg jag när jag kollade på instruktionsvideon för Wicked Edge.

Jag får väl ta mig en funderare hur jag skall lägga upp mitt knivbegär!

Förstå mig rätt när jag nästan ratar alla dina förslag Paul, jag har full respekt för din kunskap när vi pratar knivar.

Har en f1:a och gillar den hårt :)

...sen köper du en a1 bara därför att :)

Låter bra!

Nu tog jag det du skrev lite out of context men jag "läser det jag vill läsa" :D

Ska jag vara ärlig, så tror jag nog att en vanlig brukskniv från Mora eller Hultafors är ett betydligt bättre val än en F1 till dina ändamål. En F1 är väl egentligen en ren militär överlevnadskniv?

Jag kände på F1 och tyckte att den faktiskt kändes rätt tung och klumpig efter ett tag i handen (om än rätt välbalanserad). En vanlig Hulta/Mora väger ju ca 70-80 g, medan en F1 väger bortåt 150 g.

Då Hulta/Mororna dessutom är oförskämt billiga i inköp, kan du kosta på dig en kniv till skogen och en annan kniv till höet. Skulle du dessutom råka tappa eller förstöra din kniv, så är ju klart billigare med en ny Hulta/Mora än en ny F1...

Hur man än vrider och vänder på det, så kvarstår faktumet att man tveklöst får mest kniv för pengarna när du köper en Hulta/Mora.

Angående bryne, är det kanske bättre att lägga pengarna på en bra slipjigg än en dyr kniv, som man sedan inte klarar av hålla vass? De pengar du spar in genom billiga Hulta/Mora-knivar kan du ju lägga på en bra slipjigg.

Fast att bemästra frihandslipning blir ju ofta billigast i längden :) Finns en hel del om detta på youtube - anpassat för olika slipbudgetar!

En slö kniv är fullkomligt värdelös, vare sig den kostar 19 kr eller +5000 kr! Det ska i princip vara vasst överallt utom hos korna http://www.ne.se/vasst :)
/Niklas

Tack för input, jag får väl ta mig en funderare på hur jag skall göra. Som jag skrev innan så är jag lite av en prylbög så att köpa en mora som "primär" kniv känns lite jobbigt.

Och jag lovar, köper jag en kniv i F1 prisklass så lär jag ta hand om den och inte tappa bort den (Ja man skall ju aldrig säga aldrig). Men är generellt väldigt försiktig med mina saker.

Som jag svarade till Paul så är jag verkligen helt novis på bryning/slipning och vet typ att man för kniven över brynet så blir den vass. Så känns inte som man vill frihanda och förstöra något, men kanske bara är att köpa något billigt/hitta på loppis och börja träna på att frihanda?

Förlåt om jag låter jobbigt som inte vill följa era råd och köpa en mora :D

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg