Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nej, tyvärr. Har varken Randall eller Loveless. Lite för "tunga" märken för min plånbok. Jag går på mängden i stället
evilgrin39.gif
.

~Paul~

re

Joo, det är dem för min plånbok också men jag har haft lite tur. Folk som vill byta mot custom knivar jag gör, speciellt jenkkare. Passar på att göra bytesaffärer för att få en del av rariteterna.
På det här sättet kostar det mig bara material men mest arbets tid o det gör inget då jag gör det för att det är roligt. :)

Joo, det är dem för min plånbok också men jag har haft lite tur. Folk som vill byta mot custom knivar jag gör, speciellt jenkkare. Passar på att göra bytesaffärer för att få en del av rariteterna.
På det här sättet kostar det mig bara material men mest arbets tid o det gör inget då jag gör det för att det är roligt. :)
Ja, det är ju en variant. Jag har tyvärr, pga min boendesituation inte samma möjligheter :(.

~Paul~

Nu tänkte jag dra ner nivån på priset och dra upp nivån på kitchet med mitt senaste fynd. Slidan är i papp med stencilerade motiv så den är ju obrukbar till annat än inomhusbruk. Men kniven är rätt fin. Hållbart hantverk om än rustikt. Härligt framtung så att man kan hålla i beslaget mellan tumme och pekfinger och snärthugga med handleden. Tänkte polera bladet nån gång så det inte ser då tråkigt ut. Tror jag identifierat den som en Iisaki, Järvenpää. En ny sådan med brukbar slida hamnade nu på min önskelista.

e54bb1432ed0da59dca8a64150a6ee1b.jpg

9c7c180e5c726f992ebcb267256baf60.jpg

re

Det var en fin iisakki järvenpää :) Ser ur att ha några år på nacken. Slidan är jag tveksam till om den är lika gammal. Vet inte om du ska göra så mycket med kniven mer än låta den vara, om du tänker på framtida värden men ska du ha den som egen användare då är det bara att köra på :)
Tack för bilderna.

mvh Kimmo Lilja

Det var en fin iisakki järvenpää :) Ser ur att ha några år på nacken. Slidan är jag tveksam till om den är lika gammal. Vet inte om du ska göra så mycket med kniven mer än låta den vara, om du tänker på framtida värden men ska du ha den som egen användare då är det bara att köra på :)
Tack för bilderna.

mvh Kimmo Lilja

Tack för infon. Kan såklart inte säga något om slidans och knivens samhörighet.

Helheten ser i alla fall typiskt turistkitchig ut. Bladet är ofullständigt bearbetat utan någon som helst egg, som en typiskt billig souvenirkniv som säljs till turister. Fast bättre :) Iiisaki kanske gjorde några hafsverk på beställning från hotel och campingar och andra turistanläggningar i Finland? Eller inte.

Men den blir nog inte använd. Jag tänkte ev. köpa en ny lika framtung Iisakki och använda. Det var som en uppenbarelse när jag höll i den. Så har jag ju alltid velat ha min kniv :)

Re

Hej på er alla igen.
Kan du Depaul berätta eller få fram info om den här Randall kniven. Tycker inte att den verkar så gammal men skulle vara kul att veta ungefär när den är tillverkad o vad den kan vara värd. :)
Tack på förhand. Det är en mod 3 5
/Kimmo Lilja

20080716_112910.jpg

20080716_113048.jpg

20080716_112854.jpg

Senast ändrad:
Ja, det är det. Först funderade jag på 4-6 men din kniv har kortare blad. Det är ibland svårt att bestämma endast med hjälp av bilder eftersom dessa har en förmåga att förvränga perspektivet.

Din kniv är förmodligen en tidig 60-talare. Den här modellen började tillverkas 1943.

~Paul~

re

Tackar men undrar kan den verkligen vara så gammal?? Orange slip sten o slidan verkar nyare tycker jag men jag vet inte. Tänkte att orange slipstenar brukar vara från 70 talet o nyare. Har jag fel? är lite osäker på detta.

Tackar men undrar kan den verkligen vara så gammal?? Orange slip sten o slidan verkar nyare tycker jag men jag vet inte. Tänkte att orange slipstenar brukar vara från 70 talet o nyare. Har jag fel? är lite osäker på detta.
Lite lurigt. Slidan har ju knappar med logo. Dessa avskaffades på en del modeller på 70-talet. Av denna anledning antog jag att modellen var från en period innan detta. Det kan försås vara ett hopplock. Det är inte allt för ovanligt.

~Paul~

PS Har du funderat på att köpa boken om Randallknivar? Har för mig att den kostar runt $ 40? I den finns alla modeller som man har tillverkat.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg