Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De är bara snäppet bättre än Fiskars. Har för mig att det handlar om ett simpelt INOX stål.

~Paul~

Har en Fiskars med oljat trähandtag från slutet av 70- kanske början av 80-talet. Den går att få galet vass och det låter "ching" om den. Har också en Sveico. Den låter ingeting. Stendött. Fast jag tycker ändå den funkar ganska bra ävn om man måste ståla den ofta. Men kan man höra sig till stålets egenskaper? Eller "man"--kan experterna?
 
Har en Fiskars med oljat trähandtag från slutet av 70- kanske början av 80-talet. Den går att få galet vass och det låter "ching" om den. Har också en Sveico. Den låter ingeting. Stendött. Fast jag tycker ändå den funkar ganska bra ävn om man måste ståla den ofta. Men kan man höra sig till stålets egenskaper? Eller "man"--kan experterna?
Fiskars körde med bättre stål på den tiden. Deras stålval har varierat under årens lopp.

Man kan till en viss grad höra hur hårt ett stål är härdat men då måste man jämföra två ur geometrisk synpunkt exakt lika knivar. Dessutom bör kniven vara av fulltångekonstruktion.

~Paul~
 
Ville bara rapportera om ett nytt förvärv som verkar vara intressant för de av oss som vill ha ett multitool som tål lite tuffare tag än en vanlig Vic men som inte har lust att släpa med sig en tung Leatherman. En kompromiss m a o.

Jag köpte den här på Tradera för ca en vecka sedan och är väldigt imponerad av både kvalitén och stålvalet, AUS-8. För 105:- kronor så är det ett riktigt "kap" :).

Namnet: Meyerco.

Meyercomultitool.jpg


~Paul~
 
Ville bara rapportera om ett nytt förvärv som verkar vara intressant för de av oss som vill ha ett multitool som tål lite tuffare tag än en vanlig Vic men som inte har lust att släpa med sig en tung Leatherman. En kompromiss m a o.

~Paul~

Hur stor är den? Har jag rätt att skruvmejsel och själva stommen fungerar som skänklar till tången?
 
Hur stor är den? Har jag rätt att skruvmejsel och själva stommen fungerar som skänklar till tången?
Ja, du har rätt.

Mått och vikt:
Bladlängd: 85 mm
Effektiv skäryta: 80 mm, skålslipad
Bladtjocklek på det tjockaste stället: 3 mm (kniven är taperad från ca 20 mm ifrån spetsen)
Bladutfällning meddelst en 5,5 mm hög springa (22 mm lång och elipsformad)
Handtag: FRN
Jousterbar pivotskruv
Isärtagbar konstruktion
Tången är Drop Forged, dvs kryotempererad och separathärdad. Klarar av att knipsa fiskekrokar
Skänkeln är 75 mm lång med utbytbara bits
Vikt: 150 g

Jag är som sagt väldigt imponerad av den här skapelsen. Det finns inte tillskymmelse till glapp någonstans, finishen är i paritet med mina Spydercoknivar (liksom skärpan vid leverans) och den kostade mig endast 105:- kronor: Dessutom följde det med ett alldeles utmärkt fodral med både horisontellt och vertikalt fäste. Fodralet är padderat och sitter tätt kring kniven. Bättre än de som man får till Fällknivens alster.

Den enda nackdelen som jag ser det är avsaknaden av någon typ av fäste för fånglina. Kniven kunde också ha haft en något bättre utformning på "bladhålet". Spydercos runda hål är avsevärt bättre, säkrare och snabbare.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=46784412

~Paul~
 

Liknande trådar