Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vi har pratat många ggr om Muhréns Sliperi i den här tråden. Här är en lite video med Lennart Muhrén angående korrekt slipning: http://gptv.abcdn.net.n0.abcdn.net/...v.abcdn.net/Ovrigt&playfile=kniv_flv-750k.flv

~Paul~

Tack, äntligen börjar jag få fason på sliperiet! Vågar mig dock inte på köksknivarna än, men det blir nog en Lansky vad det lider. Men först norska fjella, de har väntat länge nog nu... (nattbussen till Oslo imorn). Och det blir en nyslipad SOG paratool (i år också) som föjler med. :)
 
Va kul. Ja, JCK är extremt snabba och bra. Grattis!

Såvida någon har missat det. Fällkniven rear ut sina kockknivar i PP serien. Man betalar bara 30 procent på ursprungspriset!!

Personligen är jag inte vän av helmetallknivar men kunde likväl inte låta bli att inhandla modellen PP12 i laminerat Fax20 pulverstål. Pris med frakt: knappa 1 500:- för en kniv vars initialpris med frakt skulle hamna runt 4 600:- !

http://www.fallkniven.com/pp-serien/sv-pp.htm

~Paul~


Dammit! Var du tvungen att ta den sista?! Här kände jag mig litet köpsugen och så är de slut.

Men, Paul, jag skall åka till Japan om ett par veckor. Tycker du man skall passa på och slå till på någon schysst kökskniv i bra stål eller är prisskillnaden mellan Japan och Europa för liten? Mest kniv för 1000-1500kr? Litet sugen på en santoku... Någon särskild affär som är intressant att besöka i Osaka eller Tokyo?
 
Dammit! Var du tvungen att ta den sista?!

Men, Paul, jag skall åka till Japan om ett par veckor. Tycker du man skall passa på och slå till på någon schysst kökskniv i bra stål eller är prisskillnaden mellan Japan och Europa för liten? Mest kniv för 1000-1500kr? Litet sugen på en santoku... Någon särskild affär som är intressant att besöka i Osaka eller Tokyo?
Sorry :).

Jasså, du skall till Japan. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av fysiska affärer. Har aldrig varit där. Men mitt råd är att kolla in JCKs hemsida och därefter försöka känna på kniven i en riktig butik när du väl är där.

För runt 1500 får man mycket kniv för pengarna! Priserna är dock inte så olika mellan motsvarande modeller inköpta i Europa och Japan. USA är det billigaste landet när det kommer an på knivar. Tyvärr är de inte med i EU ;).

~Paul~
 
Nya knivar hos Clas Ohlson

Jag bläddrade nyss igenom den nya katalogen från Clas Ohlson som kom igår.

På sidan 214 finns det 3 st för Clas Ohlson nya knivar.

Mora Quicksnap för 69 SEK
309871_X_2007-07-05_081000_768.jpg



Mora Clipper Rescue med vågtandat blad av rostfritt stål för 79 SEK
309872_X_2007-07-05_081027_469.jpg


Sportkniv rostfritt stål med björkskaft för 139 SEK. Det som är nytt med denna kniv är att kolstålet har ersatts med ett rostfritt stål.

309633_2007-05-25_091820_706.jpg


Vad säger den samlade knivexpertisen om dessa knivar?

Vad är t.ex vitsen med det vågtandade bladet? Min ”brödkniv” i köket har lite av vågtandning, men vad gör dessa små tänder för nytta på en slidkniv?

Per Brune
 
1. 3 st för Clas Ohlson nya knivar.

2. Det som är nytt med denna kniv är att kolstålet har ersatts med ett rostfritt stål.

3. Vad är t.ex vitsen med det vågtandade bladet? Min ”brödkniv” i köket har lite av vågtandning, men vad gör dessa små tänder för nytta på en slidkniv?
1. De har funnits ett tag. Om jag inte misstar mig så har Quicksnappen en specialanordning på slidan för upphängning och avtagning från bälte och knapp.

2. Den har funnits i rostfritt tidigare, liksom i laminerat Uddeholm UHB 2140 (O1) kolstål. Modellen heter egentligen Classic Scout (tidigare bara Scout). Steget över till rostfritt anser jag är ett steg neråt, jämfört med laminatkniven.

3. Vitsen är samma som med din brödkniv. Att bladet skall få bättre bett i vissa material eller som teknikerna på företaget uttrycker det: "med mönstrat friktionsgrepp och tandad egg som utvecklats för rep- nylon- och fiberskärning".

~Paul~
 
2. Den har funnits i rostfritt tidigare, liksom i laminerat Uddeholm UHB 2140 (O1) kolstål. Modellen heter egentligen Classic Scout (tidigare bara Scout). Steget över till rostfritt anser jag är ett steg neråt, jämfört med laminatkniven.

Håller med om det. När min far köpte en sådan till mig, för många solvarv sedan, så var det givetvis en laminerad - förmodligen därför jag snöat in så helt på att Frosts knivar ska vara laminerade om man inte är till sjöss (=salta havet). Fast jag var aldrig med i scouterna, de rekryterade inte i min del av kommunen, jag var med i Strövarna istället :) Hur som helst, som första kniv är det utmärkt att ha en laminerad kniv. Då lär man sig bryna, och man lär sig sköta kniven - annars rostar den ju fort.

Jag reagerar på priset. Visst får man med en (numera taffligt gjord - bättre förr) läderslida, men ett simpelt skaft i björk, den ska inte kosta så mycket mer än en mora med plasthandtag tycker jag.

Köpte på mig en Fiskars skalkniv idag...gav väl en femtiolapp, typ, på Coop. Får se om den är nåt att ha. Har faktiskt klarat mig i 10 år utan att ha en skalkniv i köket...folk undrar hur jag skär frukt etc. Minsta knivarna jag haft tidigare har varit typ bröd- och slaktarknivar :) Men sanningen är väl att mina Victorinox och moror fått rycka in när det krävts finare arbeten i köket...:)
 
Jag reagerar på priset.

Köpte på mig en Fiskars skalkniv idag
Ja, med tanke på vad man får så är nog priset lite högt.

Fiskars har tyvärr som så många andra klantat till det. Sedan något år tillbaka så kör de med 420J2 i sina knivar. Det är vad många företag (t ex Fällkniven) använder som kappa i deras laminatknivar!!

~Paul~
 
Ja, med tanke på vad man får så är nog priset lite högt.

Fiskars har tyvärr som så många andra klantat till det. Sedan något år tillbaka så kör de med 420J2 i sina knivar. Det är vad många företag (t ex Fällkniven) använder som kappa i deras laminatknivar!!

~Paul~

Ja, jag har läst om Fiskars degenerering här på utsidan, så det var ingen Fiskars jag köpte. Såg två olika modeller Fiskars, var inte säker på vilken som var bra. Skrev, skam till sägandes, fel. Jag TÄNKTE köpa en Fiskars, men det blev en Sveico tillverkad i Gnosjö om jag fattat rätt.
Kvaliteten på den vet jag inte alls, men den är iaf relativt skarp från affären (fast jag överhalade den med rakknivsstenen + läder), och ska nog duga åt mig.
 
men det blev en Sveico tillverkad i Gnosjö om jag fattat rätt.
Kvaliteten på den vet jag inte alls, men den är iaf relativt skarp från affären (fast jag överhalade den med rakknivsstenen + läder), och ska nog duga åt mig.
De är bara snäppet bättre än Fiskars. Har för mig att det handlar om ett simpelt INOX stål.

~Paul~
 

Liknande trådar