Stort knivintresse - välj din favoritkniv

@ dePaul

Tack för länkarna. Muhréns-videon har jag sett tidigare. Jag måste säga att ljudet när han slipar sin kniv på stenen är väldigt trevligt, klart mysigare än att slipa med maskin.

Snackade med svärfar härom dagen, vi pratade om att ha en slipkväll någon dag. Bland annat för att få i ordning min gamla mini-machete. Kan bli trevligt, bäst att låta bli ölen tills vi är klara dock.
Men jag funderar på att försöka slipa till en konvex egg på några av mina knivar. Mest för att se om jag klarar av det.
Om det funkar, vad tror du om konvex egg på mini-macheten, skulle kniven förlora på det och vad har du själv? Vilka knivar tjänar på konvex egg?
Mina moraknivar kommer att få behålla den vanliga slipningen (utom övningsexemplaret), men min gator tänkte jag försöka konvex-slipa. Sedan har jag två SAKs, antagligen v-slipar jag dem bara.
Hur låter det tycker du?

1. vad tror du om konvex egg på mini-macheten, skulle kniven förlora på det och vad har du själv?

2. Vilka knivar tjänar på konvex egg?

3. Mina moraknivar kommer att få behålla den vanliga slipningen (utom övningsexemplaret)

4. min gator tänkte jag försöka konvex-slipa.

5. Sedan har jag två SAKs, antagligen v-slipar jag dem bara.
1. Det skulle jag inte göra så länge ursprungs-slipfasen är någorlunda bevarad. Det hela har återigen med bladgeometrin att göra. På ett blad med 39 mm höjd, 1,5 mm tjockt och en slipfas uppdragen enligt nordisk tradition (8 mm) så är inte den här kniven direkt lämplig för konvex egg.

2. Knivar med något tjockare blad antingen redan försedda med konvex egg eller typ en traditionell mora. Den har visserligen liknande slipfas som minimacheten med bladet är avsevärt lägre och tjockare. Det finns så att säga mer ämne att forma.

3. Se förra punkten.

4. Beror lite på vilken Gator du har. En del är skålslipade och en del flatslipade. De flatslipade skulle erhålla en hållbarare egg om du konvexslipar dem. De skålslipade däremot är tämligen olämpliga till den här proceduren eftersom du blir tvungen att ta bort mycket metall och därmed ändra hela knivens bladmått, tjocklek och höjd att det hade varit enklare att helt enkelt köpa en helt annan kniv.

5. En SAK kan tjäna på en hållbarare konvexegg. Beror på vad man använder kniven till. Men rent allmänt så är SAKarna bäst med en högt uppdragen rak primäregg. De blir då riktiga fickskalpeller.

~Paul~

1. Det skulle jag inte göra så länge ursprungs-slipfasen är någorlunda bevarad. Det hela har återigen med bladgeometrin att göra. På ett blad med 39 mm höjd, 1,5 mm tjockt och en slipfas uppdragen enligt nordisk tradition (8 mm) så är inte den här kniven direkt lämplig för konvex egg.

2. Knivar med något tjockare blad antingen redan försedda med konvex egg eller typ en traditionell mora. Den har visserligen liknande slipfas som minimacheten med bladet är avsevärt lägre och tjockare. Det finns så att säga mer ämne att forma.

3. Se förra punkten.

4. Beror lite på vilken Gator du har. En del är skålslipade och en del flatslipade. De flatslipade skulle erhålla en hållbarare egg om du konvexslipar dem. De skålslipade däremot är tämligen olämpliga till den här proceduren eftersom du blir tvungen att ta bort mycket metall och därmed ändra hela knivens bladmått, tjocklek och höjd att det hade varit enklare att helt enkelt köpa en helt annan kniv.

5. En SAK kan tjäna på en hållbarare konvexegg. Beror på vad man använder kniven till. Men rent allmänt så är SAKarna bäst med en högt uppdragen rak primäregg. De blir då riktiga fickskalpeller.

~Paul~

1. Ok, jag var själv inne på att behålla befintlig slipning, eftersom den funkat så bra.
2+3. Mm-hm.
4. Nä, min gator är fatslipad, med v-slipad primäregg. Då kommer jag försöka göra om den, som tänkt.
5. Det skulle i så fall vara min stora SAK som skulle få en konvex egg, men jag tror att jag behåller dem som det är.

Tack

/Andreas

Beror ju definitivt på ändamålet med kniven.

Till skogs: Fällkniven A1
Fiske: Okänt fabrikat
Jakt: Timber Wolf Bandit
Röjning: Bush Wacker Machete
Allround: Sog Seal Pup

Äntligen!!

I fredags så nedkom äntligen posten med mina nya älsklingar.
JCK har skött sig oklanderligt igen!!
Inom fyra timmar så var ordern packad ,postad och betald.
2 dagar senare kom paketet till Stockholm,sen tog det F E M dagar innan det kom fram till mig.
Då var det en tullavgift+moms på 102 kr pålagt!!
Tur att dom inte kollade i paketet, då hade man nog fått vänta med att lösa ut det.

"Tull på industriprodukter 15 kr"
"Mervärdesskatt 87 kr"

Men som alltid så från botten av mitt hjärta så rekommenderar jag JCK!!

Ska försöka fixa bilder på "barna"

Va kul. Ja, JCK är extremt snabba och bra. Grattis!

Såvida någon har missat det. Fällkniven rear ut sina kockknivar i PP serien. Man betalar bara 30 procent på ursprungspriset!!

Personligen är jag inte vän av helmetallknivar men kunde likväl inte låta bli att inhandla modellen PP12 i laminerat Fax20 pulverstål. Pris med frakt: knappa 1 500:- för en kniv vars initialpris med frakt skulle hamna runt 4 600:- !

http://www.fallkniven.com/pp-serien/sv-pp.htm

~Paul~

Senast ändrad:
Nu blir det tacos i 2 veckor!!

Nu ska det skivas o skäras så det står härliga till!!

Bilagor

• Hattori-KD.jpg
    Hattori-KD.jpg
    59 KB · Visningar: 498
Jag är tyvärr ingen fotograf men den stora kniven lät jag gravera vilket kan anas på bilden.
Tycker själv att det blev ganska snyggt, då det bara syns i viss vinkel så att det inte förstör helhetsintrycket.!!

Bilagor

• Hattori-KD34.jpg
    Hattori-KD34.jpg
    33.1 KB · Visningar: 487
  • Hattori-KD serie.jpg
    Hattori-KD serie.jpg
    48.5 KB · Visningar: 575

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg