Ja, det kan mycket väl vara skillnader i tillverkning.
Samtidigt är skillnaden ganska stor vilket fick mig att fundera om det kanske kunde vara en förändring i design/produktion t.ex. för att göra kniven ännu starkare. En ricasso gör ju kniven tåligare mot lateral misshandel i brytpunkten mellan handtag och blad. Därmed minskar risken att kniven går av vid handtaget. Rent teoretiskt i alla fall.
Dock om jag personligen får välja föredrar jag såklart M95 utan ricasso. Detta då jag anser att den primära funktionen även för en kraftig kniv som denna är ha maximal skärkapacitet.
Inte desto mindre, med eller utan 0.5 cm ricasso, förblir M95:an en av mina favoritknivar då den sin kraftighet till trots faktiskt är designad för att vara ett så bra skärverktyg som möjligt. Jag äger ganska många kraftiga knivar och långt ifrån alla (väldigt få...) är designade utifrån den premissen. Tvärtom är det tyvärr så att väldigt många verkar vara designade för att enbart tåla så mycket misshandel som möjligt...
Även om Sissipuukko M95 är långt ifrån en klassiskt puukko (utan snarare den bästa fusionen mellan en skandinavisk klassisk kniv och ett brytjärn...) så gillade jag att min tidigare m95:a i traditionell puukko-anda saknade just ricasso...
/Lux