Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Haha, ja den har nog potential att skära av både det ena och det andra.
Värre blir det när vi börjar diskutera den löjliga ricasson. Min käpphäst, som sagt. Fattar inte hur man kan sabba en i övrigt perfekt bladform på det här viset.

~Paul~

Helle Viking har ett liknande sabotage. Irriterande, för annars hade jag kunnat tänka mig en sådan.

Lite bling så här på tisdagsförmiddagen. Mr Itou Hunter i R2.

Haha, ja den har nog potential att skära av både det ena och det andra. Förmodligen mest det andra ;).

Faktum är dock att tack vare rätt bra ergonomi så känns inte kniven osäker i handen trots det till synes hala greppet. Utrustat med en riktig fånglina så kan jag tänka mig att kniven är tillräckligt säker för att användas tämligen hårt.

Värre blir det när vi börjar diskutera den löjliga ricasson. Min käpphäst, som sagt. Fattar inte hur man kan sabba en i övrigt perfekt bladform på det här viset.

~Paul~

Mums! Damaskerat stål kan verkligen vara pricken över i. :)
I övrigt håller jag med dig om ricasson...:(

/Lux

Ja tänk va mycket bättre den kniven hade varit utan den über-irriterande ricasson. Samma när det gäller Helle Viking!

Mr Itou kör ofta med extremt dyra greppmaterial. Var precis och tittade på köksknivarna. De är något i hästväg. Men dyra som fasiken!

http://japanesechefsknife.com/Page3.html#Mr.Itou

Tyvärr fanns inte andra handtagsalternativ till min jaktkniv när jag köpte den. De andra var nämligen utsålda. Väntelistan var lång.

~Paul~

Cheesus! Den går inte av för hackor... Bokstavligt...
Nä, det är ingenting som kommer att hamna på någon önskelista. Vad är poängen med den över huvud taget, mer än att göra någonting som ingen annan har gjort?
__
Fredrik

Nä, det är ingenting som kommer att hamna på någon önskelista. Vad är poängen med den över huvud taget, mer än att göra någonting som ingen annan har gjort?
__
Fredrik
Syftet är nog att fylla en efterfrågan, verklig eller påhittad.
Vässade brytjärn är populära "over there" och kan säkert fylla nån funktion. Alla är inte ute efter en supertunn slicer eller täljkniv.
Personligen gillar jag den inte men om det är någon som vill ha den så skrattar jag inte heller.

//Per

Haha. Som du säger, man vet inte om man skall skratta eller gråta.

~Paul~

__
Fredrik

I mina ögon en helt meningslös kniv på alla sätt, under alla omständigheter och i alla tider.
Anmärkningsvärt i sammanhanget är att designern Lou Espinoza (iofs i sammarbete med Joe Flowers) ligger bakom den sansade och faktiskt ganska vettiga kniven Tops Lite Trekker:
http://www.topsknives.com/product_info.php?products_id=406
Som vanligt finns det dock en och annan detalj jag själv hade valt att göra helt annorlunda...

/Lux

1.Syftet är nog att fylla en efterfrågan, verklig eller påhittad.
2.Vässade brytjärn är populära "over there"
3. och kan säkert fylla nån funktion. Alla är inte ute efter en supertunn slicer eller täljkniv.
Personligen gillar jag den inte men om det är någon som vill ha den så skrattar jag inte heller.

//Per
1. Sant och tyvärr.
2. Ja, återigen tyvärr.
3. Om jag skulle behöva en riktig "brytkniv" (och då jag menar jag inte en kartongkniv...;))
skulle jag använda en sån här:
Countycomm Breacher Bar:
http://www.countycomm.com/eodrtool.html
Eggen är dubbelslipad medans toppen är chisel.

/Lux

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg