Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kniv och bärsystem väljs väl bäst efter situation?

Behöver väl inte vara "Tactikal" eller dylika ord/orsaker för att bära kniven diskret? Som exempel, fiskar jag i stadsmiljö, då föredrar jag att vara diskret med att jag bär kniv för att slippa tjafs.

Håller med. En Mora Classic i ett snöre runt halsen innanför tröjan är min favorit. Eller i Napoleonfickan på jackan. Bekvämt och diskret.

Det jag menade är att det taktiska syftet är att dölja att du är beväpnad och inte att du har med dig ett verktyg som jag i första hand anser att en kniv är.

/Lux

För att fortsätta på spåret. Jag har aldrig förstått mig på knivfodral som sitter högt på bältet. De är extremt opraktiska. Skaftet trycker i buk och revben. Kniven är svår att nå och svår att föra tillbaka. Och när man bär ryggsäck så blir det än mer värdelöst. Någon som kan nämna fördelar? Lättare och billigare att tillverka kanske?

Nej där håller jag inte med riktigt. Men man måste göra slidan så att kniven pekar lite framåt. Då slipper man få kniven i sidan. En av fördelarna med Hi ride är att det är lättare att åka bil med kniven, o kliva i o ur bilen. Och att det är lättare att att dölja kniven om man ska in o handla eller nåt. Om man tycker det är nödvändigt.
O går man mycket drev så är det fint med Hi ride, man slipper att kniven fastnar i buskar o dyl.
Sen är det inte bra att ha Hi ride om man ska ha ryggsäck, det håller jag med om :)
Nej billigare blir det inte med Hi ride slidor tvärtom, det tar längre tid att göra dom.

Seved

Hm, återigen en kniv som är behäftad med ett antal brister trots det på pappret någorlunda fina stålet och det flatslipade bladet.

Det första felet är att man utrustar kniven med en "kabelskalare" dvs urtaget mellan eggen och greppet som sitter på den onödiga ricasson. Den allvarligaste missen är dock enligt min mening själva tumdisken. Den tillsammans med de andra två bristerna förhindrar effektiva skär i organiskt material där tjockleken på detsamma överstiger bladbredden,.

På de bifogade bilderna ser man knivens originalutseende och på bilden med det rödsträckade markerade området kan man se stycket som helt i onödan berövar bladet på effektiv arbetsyta.

Ett intressant område du berör där. I princip och för övrigt rent praktiskt håller jag med dig! :)

Som jag också skrev i min text så är urtaget för slipningen mycket riktigt felplacerat och slipfasen för svepande in mot hälen på Harndskniven vilket skäl utrymme från eggen. I konsekvensens namn befinner sig dock tumdisken inom det området. Det är dock ett vanligt problem.

Sen är det alltid en avvägning med enhandsöppnade knivar då tumdisk/knopp/hål eller liknande lösning måste befinna sig någonstans och är de felplacerade gentemot handtaget så fungerar de inte så väl som tänkt vad gäller manövrering. Bland de knivar jag presenterat kan SOGs SlimJim XL tjäna som avskräckande exempel eftersom pinnarna där sitter "fel" och för långt ut. Som förebild kan nämnas Ontarios RAT 1 och 2 där de inte är i vägen alls.

Men sen kommer en liten invändning från min sida. Hur mycket det stör beror på det tänkta användningsområdet för kniven ifråga. Om du inte har fruktansvärt starka handleder och skär rakt ned i ett "pushcut" med enbart tryck så rimligheten att man skulle komma åt det området inte så stort, särskilt inte i hårda material. "Drawcuts" undviket till stor del problemet helt och hållet.

Återstår då det du nämner "organiska material" dvs kött och fisk, kanske någon förvuxen växt :). Det ser jag inte som något jätteproblem heller eftersom det är sällan man begraver hela bladet i just kött när man skär. Eller jo, om kniven är för kort i vissa moment. Men jag väljer knappast en fällkniv när jag ska stycka kött. Jag är inte jägare nota bene. Nu var det ett tag sen får erkännas men något lamm ibland och en och annan kvartskalv och halv gris och så har det blivit de sista åren. Då gäller styckarknivar, en gammal jaktkniv (från MAC) och en köttyxa för snygga kotletter. För grönsaker förstås lämplig köksniv (som jag tänkte presentera senare, något köp inpirerat av dig Paul...från några tidiga sidor i Flashbacktråden! :))

Men som sagt jag håller med dig i sak och det är bland annat därför jag gillar Spydercos hål när det gäller enhandsöppning. Ett större och mer frekvent förekommande problem vilket för övrigt gäller just nämnda Harnds är att slipfasen har en svepande linje kombinerat med en ricasso utan eller i det här fallet felplacerad "sharpening choil" då får man ofta en rejäl bit av hälen på bladet som faktiskt saknar egg! Kniven blir inte vass förrän någon centimeter ut från bladet och det krävs rejält med omslipning för att bli av med det.

På nämnda kniv är allt egentligen mycket lättlöst. Flytta tillbaks disken några millimeter, halvera eller ta bort ricasson men behåll urtaget för att underlätta slipningen et voila!

Oj, nu blev det mycket text mina vänner! :) Men området är intressant. Dvs varför når en del knivar bara nästan fram formgivningsmässigt, det gäller ju för övrigt betydligt dyrare och mer välrenommerade knivar än den här.​

/ John

1. Som jag också skrev i min text så är urtaget för slipningen mycket riktigt felplacerat och slipfasen för svepande in mot hälen på Harndskniven vilket skäl utrymme från eggen. I konsekvensens namn befinner sig dock tumdisken inom det området.

2. Sen är det alltid en avvägning med enhandsöppnade knivar då tumdisk/knopp/hål eller liknande lösning måste befinna sig någonstans och är de felplacerade gentemot handtaget så fungerar de inte så väl som tänkt vad gäller manövrering.

3. Men sen kommer en liten invändning från min sida. Hur mycket det stör beror på det tänkta användningsområdet för kniven ifråga. Om du inte har fruktansvärt starka handleder och skär rakt ned i ett "pushcut" med enbart tryck så rimligheten att man skulle komma åt det området inte så stort, särskilt inte i hårda material.

4. "Drawcuts" undviket till stor del problemet helt och hållet.

5. Återstår då det du nämner "organiska material" dvs kött och fisk, kanske någon förvuxen växt :). Det ser jag inte som något jätteproblem heller eftersom det är sällan man begraver hela bladet i just kött när man skär.

6. För grönsaker förstås lämplig köksniv (som jag tänkte presentera senare, något köp inpirerat av dig Paul...från några tidiga sidor i Flashbacktråden! :))

7. Kniven blir inte vass förrän någon centimeter ut från bladet och det krävs rejält med omslipning för att bli av med det.

8. På nämnda kniv är allt egentligen mycket lättlöst. Flytta tillbaks disken några millimeter, halvera eller ta bort ricasson men behåll urtaget för att underlätta slipningen et voila!

9. intressant. Dvs varför når en del knivar bara nästan fram formgivningsmässigt, det gäller ju för övrigt betydligt dyrare och mer välrenommerade knivar än den här.

1. Ja, disken befinner sig i det "döda" området men trots det hade funktionen kunnat förbättrats med hjälp av ett annat utfällningssystem. Det går ju trots allt anlägga snittet lite snett och därmed stöta på den tråkiga disken.

2. Visserligen men det finns extremfall och det finns lösningar som ligger nära det optimala. Om du kikar på min Microtech Mini Socom så ser du hur man lyckats placera tumknoppen utanför skärets förlängda axel. Visserligen har man tyvärr utrustat bladet med en onödig urgröpt ansats men ändå. Du förstår säkert vad jag menar:

3. Du har ju störts kraft/moment så nära handtaget som möjligt. det är särskilt viktigt om man skär i trä och hårdare material. Det finns inte en slöjdkniv som har en så pass lång ansats som kniven i fråga. Och detta är pga självklara orsaker ;).

Helt klart har det egna utnyttjandet av kniven en stor betydelse men rent generellt kan man ju inte påstå att berövande av egglängd och moment är en positiv sak!

4. Jo, men varför skall man tvingas att köra på draw cuts och därmed missa en del av eggens längd i stället för att redan från början designa kniven på ett sådant sätt att man kan utnyttja ytterligare 2 cm av bladets längd?

5. Med organiska material tänker jag huvudsakligen på matprepp ute i naturen och eventuellt rensande av en och annan fisk. En av mina favoritpålägg är den ungerska Gyulai-korven och den polska Krakow-salamin. Den hade i princip varit omöjligt att skära på ett tillfredsställande sätt pga den löjliga tumdisken och ansatsen i sin helhet.

Skär du skinka, hårdost, skivbar leverpastej eller en skiva Barkis så gäller samma sak. Materialet har en benägenhet att fastna i tumdisken och trasas sönder. Dessutom uppstår det gärna en onödig bakteriehärd. Så till skillnad från dig så brukar jag "begrava" hela bladet i många typer av material/råvaror ;).

6. Jaså?? Nu blir jag nyfiken. Kom gärna med bilder snart för att stilla mitt intresse!!

7. Värdelöst.

8. Det enda som fattas är viljan att förändra designen ;).

9. Ja, precis. Priset på kniven har sällan med detta att göra. Det som tillverkarna utnyttjar är wow-faktorn hos icke-insatta amatöranvändare. Och tro mig. Häftig design säljer!

~Paul~

Det sägs att SR tillverkar knivar för Spyderco. Det är en av de bättre kinesiska tillverkarna. Jag föll själv för frestelsen för ca 4-5 år sedan när de började dyka upp och köpte modellen 710.

Tror jag gav runt 100-lappen för kniven.

~Paul~

Har också en SR 710 som jag använder mycket och är väldigt nöjd med.
Verkar tåla fruktsyra bra, åtminstone om man klyftar äpplen.

Betalade 68 kr inkl frakt från HongKong.

EKA kommer ut med nya modeller. Knivarna är av den typ som andra tillverkare gör, inget nytt. Jag som hade hoppats att EKA skulle komma ut med en ergonomisk supertäljare med ett fodral i läder och dangler:). Nu står mitt hopp till vad det står i DT, att Mora of Sweden och Lars Fält har ett visst samarbete.

Länk(skrolla ner):http://www.eka-knivar.se/en/products

På tal om att placera tumpinnen långt fram på bladet, så har ju Eka lyckats på Swede 9...;)
Fast jag undrar om man inte kan ta av den. Eftersom det handlar om fånglinelås så borde det räcka att helt enkelt dra upp bladet med ett knipgrepp.

Synd att den nya bushien har fått en så stor "anknäbb" ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg