Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Compact är min flitigaste EDC, ultimat men kroken skulle varit en stjärnmejsel. Hur är tången på Vic eg? Har faktiskt aldrig haft någon modell med tången på. Tycker den ser lite klen ut...? Men duger kanske till att dra ut mindre krokar med?

Jag vet inte. Jag har bara kollat på web-bilderna och experimenterat i tanken:) Tänkte att kanske någon som provat i verkligheten kunde assistera innan köp... Böja tillbaka krokar skulle kunna vara behändigt.
 
En fråga till knivexperterna...

Är lite halvt inne på en liten klassisk fällkniv att ha längs med skärpet. Alltså inte hängandes i skärpet utan som får plats i en ficka som går längs med skärpet.

Har hittat Schrade Old Timer knives. Dessa har tydligen varit bra men är numera billigare kopior. Hur är det att köpa sådana på auktionssidor som påstås vara äkta och original? Är det ofta kopior dom med ? Är det så bra knivar som det verkar stå på internet ?

Finns det liknande knivar av bättre kvalité som nytillverkas ?

Mvh // Johannes
 
En fråga till knivexperterna...

Är lite halvt inne på en liten klassisk fällkniv att ha längs med skärpet. Alltså inte hängandes i skärpet utan som får plats i en ficka som går längs med skärpet.

Har hittat Schrade Old Timer knives. Dessa har tydligen varit bra men är numera billigare kopior. Hur är det att köpa sådana på auktionssidor som påstås vara äkta och original? Är det ofta kopior dom med ? Är det så bra knivar som det verkar stå på internet ?

Finns det liknande knivar av bättre kvalité som nytillverkas ?

Mvh // Johannes

Titta på GEC, Great Eastern Cutlery.
De gör traditionella fällknivar av hög kvalite.

Glöm för all del inte bort Fällkniven TK3 eller GP!

Mikael
 
Förlorade en Traderaauktion på en Vic Grand Prix igår. Surt tyckte jag men såg nu att det var dePaul som hade knipit den för mig.

Om det är någon annan som skulle ha den så är det väl han :)
 
Förlorade en Traderaauktion på en Vic Grand Prix igår. Surt tyckte jag men såg nu att det var dePaul som hade knipit den för mig.

Om det är någon annan som skulle ha den så är det väl han :)
Ledsen för det :).

Kniven är en mycket ovanlig modell. Det har inte tillverkats många sådana. Däremot är den hornbeslagna (imitation) Safari Hunter-Vicen inte lika ovanlig eller eftertraktad. Den gick dock för avsevärt större pengar än GP-modellen. Konstigt.

~Paul~
 
Förstod efter lite forskning att det var en ovanlig modell. Hade ändå tänkt att använda den då den för mig har nästan idealisk verktygsuppsättning.

Som en Mountaineer men med stjärnmejsel istället för korkskruv.

Det var nog lika bra att en sådan raritet hamnade hos dig istället för att jag skulle slita på den :)
 
Förstår. Personligen så föredrar jag Explorern framför både Mountaineeren och GP-n. Jag gillar nämligen korkskruven. Orsaken därtill är enkel. Den är praktisk eftersom den kan hysa den där pytte-lilla skruvmejseln som är så bra till glasögonbågar och fiskeprylar.

En annan nackdel som GP-n uppvisar är att stjärnskruvmejseln sitter i mitten på handtaget vilket inte är lika praktiskt som när den sitter i ena gaveln. Av dessa anledningar släpar jag således hellre på en Explorer än en GP eller Mountaineer.

Framför allt den gamla Explorern från 80-talet har enligt min åsikt en helt perfekt uppsättning av verktyg. Jag klarar mig nämligen alldeles utmärkt utan den där fåniga kroken ;).

~Paul~
 

Liknande trådar