Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Haha, självklart är det nonsens det Lidl skriver. Man menar helt enkelt att det rör sig om rostfritt stål med hög andel kol i matrisen. Också resten av texten andas amatörism lång väg.

~Paul~
 
Jag har missat att Fällkniven slutat med BF1, alltså F1-bladet.
Finns det någon som har ett liggande de vill bli av med?
Jägarboden, Knivskarp, Fällkniven och ett antal brittiska webbshoppar har slut.
 
Som många känner till så är jag inte överförtjust i Cold Steel som företag och dess produkter. Nu har det dock kommit en kniv som väckt mitt på sista tiden svala knivintresse. Pjäsen i fråga heter "Lone Star Hunter".

Självklart har kniven en del nackdelar, som t ex greppmaterialet tillverkat i Delrin, dvs ett slags nylon och som förgäves försöker kopiera äkta horn (utan att lyckas speciellt väl). Synd. Det går förstås att byta ut de fula skollorna mot ett par i micarta, G-10 eller trä. Borde inte vara speciellt svårt med tanke på att originalskollorna sitter fast med hjälp av torx-skruvar.

En annan nackdel är att kniven väger en hel del. Närmare bestämt hela 181 g. Det gäller ha rejäla fickor eller helt enkelt att använda ett fodral som sitter lämpligt på bältet, dvs horisontellt.

I övrigt äger dock kniven många attribut som jag gillar. Bland andra: Ett reversibelt klipps (höger-, vänsterhänta), spets upp bärsätt, ett fullt flatslipat blad i AUS-8A med en förhållandevis liten ricasso, samt Cold Steels patenterade Tri-Ad® Lock. Saken blir heller inte sämre av att bladet finns antingen med nagelskåra eller tumknopp. Det är bara att välja. Antingen gillar man det traditionella Buck 110-utseende eller den moderna varianten som tumknoppen medför.

http://www.coldsteel.com/Product/LONE.20_STAR.20_HUNTER/LONE_STAR_HUNTER.aspx

Jag kommer förmodligen att beställa kniven i veckan. Skall bli intressant att få testa den ordentligt. Den kommer att jobba med lite matprepp, fiske, jakt och camping.

~Paul~
 

Liknande trådar