Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Tack för svaren! Så Elmax är ett alternativ? Problemet är att jag inte har några möjligheter att härda själv. Men till elmax har jag en kontakt för härdning. nAnders tipsade mig om SI-knives i höstas så jag gjorde dessa i vinter i elmax. Dom blev väldigt vassa
Hur långt blad rekommenderar ni? Fortfarande är det vildsvin som det ska tampas med.
Kjell
Stiligt!
Knivar för en hel liten familj!
Mikael
Jag har köpt från Bergo Tools och den passar Mora Classic #2.
Mikael
Tack för tipset det blir en slida + en sjömanskniv till min samling.
Tack för kommentarerna. jag vet att det inte alls är i den nivå som vanligtvis visas i den här tråden men det är inte min ambition heller. Jag har inte dom resurserna och lägger inte ner den tiden på detaljarbetet. Jag siktar på brukskniv nivån med lite extra.
Vad tror ni om längden på stickkniven jag tänker göra? Har skissat på ett blad som är 17cm. kan det funka? kortare? längre? Siktar på en bladbredd på 25mm.
Kjell
Vad tror ni om längden på stickkniven jag tänker göra? Har skissat på ett blad som är 17cm. kan det funka? kortare? längre? Siktar på en bladbredd på 25mm.
Kjell
Fällkniven S1 is the kniv!
Funkar till allt och håller för vad som helst
Vive la S1!
Tack för kommentarerna. jag vet att det inte alls är i den nivå som vanligtvis visas i den här tråden men det är inte min ambition heller. Jag har inte dom resurserna och lägger inte ner den tiden på detaljarbetet. Jag siktar på brukskniv nivån med lite extra.
Kjell
Det är jag som använder stick kniven som Seved nämner.
Längden på bladet tycker jag bör vara runt 16-20 cm + handtag.
Har använt kniven på diverse djur ( eftersök) & största galten vägde in på +120 kg. I dom flesta fallen så räcker det med 10-12 cm bladlängd, men hellre längre än för kort när man är i situationen...
J
En bra iakttagelse. De flesta stickknivar har ett alldeles för långt blad med hänsyn till arbetsuppgiften. Det resulterar i sämre kontroll i själva stickögonblicket. Självklart får bladet inte vara löjligt kort men till det mesta räcker 14 cm alldeles utmärkt. Lägger man till en och annan cm så hamnar man således på den av dig föreslagna längden, dvs runt 16 cm. Denna längd anser jag är den mest praktiska.I dom flesta fallen så räcker det med 10-12 cm bladlängd, men hellre längre än för kort när man är i situationen...
J
Själva profilen är ju som sagt liknande den man finner hos bajonetter, dvs med en utpräglad upphöjning på mitten av två symmetriskt lika sabelslipade halvor. Gärna en blodskåra på själva mittlinjen! Stålet bör självklart vara av kolstålstyp och greppet tillräckligt säkert så att man inte halkar hela tiden. Det bör finnas ett fingerskydd dessutom och gärna fånglina.
5160 är helt OK, liksom alla typer av 10XX med början på 1050 och uppåt. 52100, O1/2140, O2 samt ett otal andra liknande ståltyper med denna sammansättning passar också utmärkt. De flesta Hitachistålen är också adekvata.
~Paul~
re
Coola knivar gubbar.
här en jag gjort av 2090 stål med blad längd på ca 12 cm. Masur o lite metaller.hoppas ni gillar
'
Coola knivar gubbar.
här en jag gjort av 2090 stål med blad längd på ca 12 cm. Masur o lite metaller.hoppas ni gillar
'
Till uteliv använder jag en Martiini Condor skinner tillsammans med en billig fällkniv.
Nu har jag precis beställt en kniv jag suktat efter en tid... En Eka Swede 88 masur med älgläderfodral
Nu har jag precis beställt en kniv jag suktat efter en tid... En Eka Swede 88 masur med älgläderfodral
En bra iakttagelse. De flesta stickknivar har ett alldeles för långt blad med hänsyn till arbetsuppgiften. Det resulterar i sämre kontroll i själva stickögonblicket. Självklart får bladet inte vara löjligt kort men till det mesta räcker 14 cm alldeles utmärkt. Lägger man till en och annan cm så hamnar man således på den av dig föreslagna längden, dvs runt 16 cm. Denna längd anser jag är den mest praktiska.
Själva profilen är ju som sagt liknande den man finner hos bajonetter, dvs med en utpräglad upphöjning på mitten av två symmetriskt lika sabelslipade halvor. Gärna en blodskåra på själva mittlinjen! Stålet bör självklart vara av kolstålstyp och greppet tillräckligt säkert så att man inte halkar hela tiden. Det bör finnas ett fingerskydd dessutom och gärna fånglina.
5160 är helt OK, liksom alla typer av 10XX med början på 1050 och uppåt. 52100, O1/2140, O2 samt ett otal andra liknande ståltyper med denna sammansättning passar också utmärkt. De flesta Hitachistålen är också adekvata.
~Paul~
Suveränt! nu vet jag längd och slipning. Men var får jag tag på stålet? Och har ni nåt tips om någon som kan härda det efter jag slipat till formen. Jag har som inga möjligheter att smida.
Kjell
Till Kimmo, Du gör konstverk!
Till Kimmo, Du gör konstverk!
Väl sagt Kjell och jag kan bara hålla med!
Mikael
En bra iakttagelse. De flesta stickknivar har ett alldeles för långt blad med hänsyn till arbetsuppgiften. Det resulterar i sämre kontroll i själva stickögonblicket. Självklart får bladet inte vara löjligt kort men till det mesta räcker 14 cm alldeles utmärkt. Lägger man till en och annan cm så hamnar man således på den av dig föreslagna längden, dvs runt 16 cm. Denna längd anser jag är den mest praktiska.
~Paul~
Jag är ute & jagar ofta flera dagar i rad, efter jakterna prioriterar jag att hundarna blir torra & får mat, jag får mat & sömn. Någon persedel vård blir det väldigt sällan därav valet av rost trögt stål.. (brukar lägga på tuf-cloth på kniven dom dagar jag kommer ihåg) Självklart så funkar i princip vilket stål som helst till en stickkniv, jag använder den ca; 6-10 ggr på ett år, men den hänger alltid i min väst i ur & skur. Alla mina bössor är laminat/ plast & rost tröga...
Kniven har funkat ypperligt i rätt tuffa "Field test"...
Blod skåra ser jag ingen som helst nytta av, syftet med kniven är ett snabbt stick & dra ner/ upp .. För mig är blodskåra en ren "utsmyckning".
Nu har 2 andra hundförare varsin stickkniv som Seved & jag gjort, så mer objektiva rapporter kommer att komma !
J.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg