Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Snyggt masur är det på dessa,:)
Vet många gånger förr när man beställde en kniv från en katalog med bild o allt o fick sedan hem en kniv som såg helt livlös ut i björken. Många gånger haft oturen med att bilden varit bra mycket snyggare på det man beställt :-(
Du har iallafall fint masur på dina :) Ett tips, vil du att scalorna ska få lite mörkare toning tar du bara en liten burk med 70 procent kokt linolja och 30 procent balsamterpentin o blandar ihop. Sen stryher du blandningen på scalorna o låter torka ett dygn. Efter polera o då får en fin mörkare toning och en hård yta på skalorna då oljan med balsamterpentinet härdar i trät o blir fint.

Nu till annat:) Får hem förhoppningsvis 2 Randall triathlet den här veckan som jag ska sätta dit snygga skalor på. Det blir kul:)

Ja, det ska inhandlas någonting att stryka dem med. Jag vet dock inte om jag vill ha dem så mycket mörkare egentligen. Gillar den ljusa ytan. Blir det mycket mörkare? Har du några före- och efterbilder?
Om jag inte vill ha det mörkare, är det bara linoljan som gäller då?

Oh, de är lite roliga. Vad har du tänkt att sätta på dem? Kan tänka mig att det funkar rätt bra med någonting med lite färg i, grönt eller rött... :)
__
Fredrik
 
re

Hej.
Njaa.. det blir inte jätte mörkt men lite mörkare blir det. Själv tycker jag det tar fram mönstringen bättre :) Annars har du danish oil som du kan använda. Det är en bra härdande olja som iochförsig också mörkar skaftet lite men bara marginellt:)

Till Randall bladena tänkte jag använda eventuellt dessa skalor. Box elder stabbat:)

stabbat.jpg
 
Hej.
Njaa.. det blir inte jätte mörkt men lite mörkare blir det. Själv tycker jag det tar fram mönstringen bättre :) Annars har du danish oil som du kan använda. Det är en bra härdande olja som iochförsig också mörkar skaftet lite men bara marginellt:)

Till Randall bladena tänkte jag använda eventuellt dessa skalor. Box elder stabbat:)

stabbat.jpg

Oki, lite mörkare kan jag leva med, iaf om det tar fram ådringen lite bättre. Det är ju lite det man vill åt med masur :)

Åh, snygga träbitar där... De blå bitarna var riktigt trevliga
__
Fredrik
 
Jag har aldrig använt kokt linolja. Kör med rå kallpressad. Den ska tränga in bättre och färga mindre än kokt. Härdar dock lite långsammare men med balsamterpentin tycker jag det går fort ändå.
 
Här är min tolkning av en bushcraft kniv. Bladet är av en 6mm gammal rostig lastbbilsfjäder, skaftet är av läder och en tråkig bit björkvril och Slidan är av läder. Hårdhet skulle ja tippa på 57-60 kanske.. Fulltånge konstruktion. Nitarna i slidan har ja dock bytt ut mot skruvnit i brons.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    80 KB · Visningar: 1,136
re

Joo, terpentinet hjälper att härda lite men rå linolja är en olja som inte härdar i sig självt så som kokt linolja. Använde rå linolja förr många är sedan men slutade med det då jag märkte att skaftena var blev lite kladdiga efter lång tid och skit fastnade lätt fast jag hade balsam terpentin också. :)

Omnet, fin kniv det där. Gillar :)
 
Vad tycker ni om den här i 3V-stål? Varit sugen sjukt länge...
Men kan egentligen inte se att den skulle göra något som min Peltonen M95 inte skulle kunna...
Handtagsmaterial, slida och den exponerade tången är väl också egentligen sämre ur funktionssynpunkt....
Trots det väldigt sugen....
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    49 KB · Visningar: 1,006

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg