Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fin lyster i träet!
Kan det vara Rosewood?

Här är en annan utomhuskniv som ibland tjänstgör i köket.
En Northwoods Boundary waters i 52100 och Cocobolo.
Även den moddad med en ändbutt i Sambar horn och en lägre profil på ovansidan av spetsen.
Ändbutten i mässing och den höga profilen gjorde kniven otymplig.
Modifieringen löste frågan och nu känns den fin att arbeta med.
Eggen har fått bli convex.

Boundary Waters bladen kom från ett restparti från Marbles.
Det var Mike Stewart som designade modellen men den gjordes inte i någon större upplaga.
Dave Shirley på Northwoods köpte bladen och gjorde en del knivar.
Resterande blad dök upp som Bark River Customs efter Dave Shirleys bortgång.

Mikael
Känner till historien bakom denna modell :). Funkar garanterat fint i köket trots ricasson. Snygg uppimpning! Dock är du säkert försiktig med att inte få rost på bladet, dvs ideliga torkningar.

Greppet på Holmbergkniven är mycket riktigt i jakaranda.

~Paul~

Känner till historien bakom denna modell :). Funkar garanterat fint i köket trots ricasson. Snygg uppimpning! Dock är du säkert försiktig med att inte få rost på bladet, dvs ideliga torkningar.

Greppet på Holmbergkniven är mycket riktigt i jakaranda.

~Paul~

Jag anade att du kände till detta!:)

Ricasson stör inte på denna modell.
Rost är mkt lätt att få med detta stål,men jag torkar alltid av kniven och håller den ren.

När den såldes, begärde KSF $120 och det var c:a 50% av vad de kostade som BR customs.
Inget att fundera på utan jag slog till!
Massor av fin kniv för slanten!

Jakaranda är en favorit!

Jag anade att du kände till detta!:)

Ricasson stör inte på denna modell.
Rost är mkt lätt att få med detta stål,men jag torkar alltid av kniven och håller den ren.

När den såldes, begärde KSF $120 och det var c:a 50% av vad de kostade som BR customs.
Inget att fundera på utan jag slog till!
Massor av fin kniv för slanten!

Jakaranda är en favorit!
Din kniv är jättefin! En viss avundsjuka sprider sig i mitt sinne :).

Ja, jag gillar också jakaranada/palisander och dess afrikanska och mexikanska kusiner bubinga och cocobolo. Framför allt cocobolo är jäkligt snyggt när det behandlats på ett korrekt sätt. Inte så tokigt på Janka-skalan heller ;).

~Paul~

PS Fantastiska bilder Kimmo! Tackar‼

Här lite bilder på Randall knivar som tjänstgjort i olika militära tider. Tänkte att Paul o Mikael W ville se dessa:)

Kul att se Kimmo!
Randall är ju Kult nuförtiden och en gammal #1-8 vore inte så fel att ha i samlingen.
De kostar ju,så jag nöjer mig än så länge med Sheldon Wickershams bok i ämnet.:)

Egentligen ägnar jag mig inte alls åt militära versioner av knivar,men det verkar ju som om dagens veteraner oftast använde samma grejer som civilister.
Dvs Victorinox,Leatherman eller en mindre fastbladare.

Det jag gillar med Randall förrutom historien,är att de är byggda på traditionellt vis.
Idag får man ju det bl.a. med en Fällkniven ur NL serien.
Dessutom i ett fint rostfritt laminat och kortare choil och ricasso.

När Knivkompaniet hade sin butik i Stockholm, hände det att Janne hade en Randall till salu.
Visst var de fantastiska,men hur det nu var,så gick jag därifrån med en NL istället.
Priset påverkade ju,min Odin fick jag för 3000:- och en #1-7 i 440B gick på 7000:-.
Ännu har jag har inte ångrat mig!

Randall bilden kommer från Ebay.
Den bars av en officer ur ingenjörstrupperna under ockupationen av Okinawa 1944 och senare även i Japan.

Mikael

Bilagor

• NL2 029.jpg
    NL2 029.jpg
    53 KB · Visningar: 582
  • 014.jpg
    014.jpg
    11.8 KB · Visningar: 570
Senast ändrad:
Intressanta bilder Kimmo! Killen till vänster på den tredje bilden är förresten suspekt lik Bill Cosby..

Odin verkar vara en toppenkniv. Jag föll som sagt för A2 istället och har hittills inte heller ångrat mig ( har ju ägt den sjukt länge, en månad.. ;) ). Jag gillar det lite moderna och enkla med Kraton, och ansatsen är dessutom något kortare än på Odin. Sen har jag aldrig haft Odin i handen och kan inte uttala mig om balansen. Den är möjligen jämnare i sin fördelning av vikten om jag får gissa, vilket antagligen gör den bekvämare när man skär/täljer lite längre stunder? A2 är som sagt framtung och därmed en god huggare men något trögare vid täljning.

Här är en bild på mina favorit fastbladare, och även favorityxan. Reserverar mig dock för M95:an, som jag inte använt ännu. Men den verkar onekligen ha potential.

Bilagor

• bl1.jpg
    bl1.jpg
    33.9 KB · Visningar: 588
Odin verkar vara en toppenkniv. Jag föll som sagt för A2 istället och har hittills inte heller ångrat mig ( har ju ägt den sjukt länge, en månad.. ;) ). Jag gillar det lite moderna och enkla med Kraton, och ansatsen är dessutom något kortare än på Odin. Sen har jag aldrig haft Odin i handen och kan inte uttala mig om balansen. Den är möjligen jämnare i sin fördelning av vikten om jag får gissa, vilket antagligen gör den bekvämare när man skär/täljer lite längre stunder? A2 är som sagt framtung och därmed en god huggare men något trögare vid täljning.

Jo, du har helt rätt och det var också mitt intryck när jag hade bägge i varsin hand.
Skillnaden är inte monumental och det är personliga preferenser som måste få fälla avgörandet.
Fina är dom i allafall!

Visst är A2:an lite lik den gamla #1-8:an i profil!
Pilla på ett nytt handtag i samma stil och ja,nästan...

När jag täljer med Odin blir jag alltid lika glad över hur fint småjobben går att göra med denna stora kniv.
Den är en perfekt "Cross-Over" helt i min smak!

Mikael

Senast ändrad:
Fint vi är nöjda båda två :)
När jag var ute på en liten 3 dagars tur förra helgen så kompletterade jag A2 med min favoritfällkniv, TK4. Lite liten i handen vid långvarig täljning så klart, men fick till en och annan fin eldtupp och kaffepinne.
En mycket potent duo!

Fint vi är nöjda båda två :)
När jag var ute på en liten 3 dagars tur förra helgen så kompletterade jag A2 med min favoritfällkniv, TK4. Lite liten i handen vid långvarig täljning så klart, men fick till en och annan fin eldtupp och kaffepinne.
En mycket potent duo!

Ja helt klart!
TK 3 och 4 är verkligen toppenfina att tälja med!

Mikael

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg