Stort knivintresse - välj din favoritkniv

F*n vad du måste skjuta stora älgar Kimmo, om du får sådana biffar att sätta tänderna, och kniven, i! :)

Anders, här är min egna tappning på läderslida till H1 (är själv också rätt ny ägare till denna lilla bulldozer till jaktkniv). Kniven ligger på ett par arbetshandskar från Wells Lamont som kom i posten idag (har för mig att det är någon här i tråden som gillar American Workwear nämligen). WM1 har jag också, men att bära den i slida med upphängare känns inte riktigt rätt för min del. Den ligger oftast i fickan när den är med.
Berätta gärna lite om H1-slidan när du får hem den från Heinnie.

Mycket snygg slida! Å dom där handskarna var inte illa! Var fick du tag på dom?

Bilder och ett utlåtande på H1 slidan i läder kommer så fort den har anlänt! :)

Paul som är duktig kock skulle säkert se mycket man skulle kunna göra i köket med det bladet :)
Ser ut att vara en duglig kniv i köket men också till annat. Ungefär samma idé som Trace Rinaldi hade med sin "TTKK" och efterföljaren med det lite längre bladet.

Personligen föredrar jag dock hälfria köksknivar eftersom min skärteknik går ut på den s k rocking push cut och då är hälen i vägen.

~Paul~

Mycket snygg slida! Å dom där handskarna var inte illa! Var fick du tag på dom?

Bilder och ett utlåtande på H1 slidan i läder kommer så fort den har anlänt! :)

Tack. Köpte handskarna på ebay.co.uk, gav väl knappt 150 kr inkl frakt. Nu är de dock av en annan färg, och tyvärr lite fulare, då jag smort in dem med sno-seal precis. Men det är ett fenomenalt läderskydd mot väta.

Har precis varit och hämtat en NOS Frosts S1 i laminerat Arne. Kniven är förmodligen från slutet av 60- början av 70-talet. Originalkartongen är intakt. Jag har ju en låda med 10 stycken sådana sedan tidigare men det kan aldrig bli för många ;).

Bilagor

• Min Frosts Mora nr S1 i laminerat Arne, 2.jpg
    Min Frosts Mora nr S1 i laminerat Arne, 2.jpg
    228.3 KB · Visningar: 617
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 628
re

Tyvärr inte min samling. En knivsamlare jag känner från staterna äger denna samling:) Ville visa hans samling då jag vet att Paul samlat lite på dessa:)

Tyvärr inte min samling. En knivsamlare jag känner från staterna äger denna samling:) Ville visa hans samling då jag vet att Paul samlat lite på dessa:)
OK. Den är fin hur som helst.

Jo, jag var ju med i Spydercos samlarklubb i 5 år. Så jag har också några stycken. De använder jag självklart inte eftersom de är numrerade.

~Paul~

Vågar man störa diskussionen genom att gå on topic igen? ;)

1. Vilken kniv använder du till vardags?
2. Vilken kniv använder du där ute?
3. Vilken kniv använder du utomlands?
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

1. En liten victorinox med aluminiumhandtag följer oftast med i fickan . Ibland en EKA 86.

2. En liten trevlig kniv från Normark.

3. En Victorinox swissbit. Själva knivbladet använder jag nästan aldrig men saxen, pennan och USB-minnet desto oftare.

4. En frosts kockkniv. Den som har svart plasthantag med knottror.

5. Vet inte men Zorn kniven hade varit häftig att äga.

Några av dom på bild.
IMG_0150.jpg

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg