Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Joo, det liknar lite. Jäkligt bra bladform till allt möjligt även matlagning
Ja, precis. Den klarar allt från lättare matlagning, filénde av fisk, samt lättare täljande.

Som jaktkniv är den inte lika bra eftersom bladet är lite för långt och smalt. Det blir liksom ingen styrsel i det i vissa moment. Dessutom föredrar jag flatslipade blad i samband med jaktknivar.

Jag har t o m testat att bända upp mindre klabbar och det har funkat trots att kniven har en 3/4-tånge.

~Paul~

Grymt snygga knivar kimmo!:) Gillar Depauls campingkniv också!
Hög kvalitet på det mesta här tycker jag!

Själv lyckades jag köpa de här båda mora 333 för 100:-. Anledningen var att slipfasen var lite off och det bildades ett reält skägg. Några drag med bryne och det var borta.
http://db.tt/PU7EWmfY
Ena kommer att få överta jobbet i trädgården mm från 223an och den andra får väl bli en isolerkniv antar jag.

Fråga: Är det någon som har erfarenhet av mora topq flex? Som fiskekniv primärt är tanken.

Du har så rätt Kimmo!

Fina fynd ormet! Har tyvärr ingen erfarenhet av den flexibla moran men har haft funderingar på den. Den är dock så pass lik en annan mora i min samling att jag till slut avstod från köpet. För att vara en duglig fiskekniv så är bladet kanske lite för kort.

~Paul~

Du har så rätt Kimmo!

Fina fynd ormet! Har tyvärr ingen erfarenhet av den flexibla moran men har haft funderingar på den. Den är dock så pass lik en annan mora i min samling att jag till slut avstod från köpet. För att vara en duglig fiskekniv så är bladet kanske lite för kort.

~Paul~

Jag var tvungen att choppa lite grenar och gamla plank med 333an och den funkde mycket bra som huggare. Dockank flisade den lite när jg gqv mig på en bit ekparkett, men med den eggen vqr det kanske lite overkill.

Depaul: vilken mora är det du tänker på då? :)

Tackar Paul.
Mikael, visst har jag gjort några utan någon rccasso ellere liten.
Som den här med 18 cm blad o blackwood
ett_zpse547bdf2.jpg

eller den här, lignum vitae o 20 cm blad
ett-1836.jpg

Snakewood o bara 9 cm blad :)

tv-199.jpg

Oj,oj Kimmo, det blir bara bättre o.bättre!
Lignum Vitae och renhorns kniven blev nog mina favoriter i den samlingen.

Kort eller inget ricasso passar nog bäst i vår del av världen.
Scagel ricasso funkar ju också tycker jag, förutsatt att slipfasen går nästan ända fram till bolstret.
När får vi se en Scagelstyle märkt med "Kimmo" ? :cool:

Mikael

re

Tackar Mikael.
Scagel stilen gillar jag mycket precis som de pjäser du gjort Mikael.:)
Har länge nu funderat på att göra en i den designen o börjar få alla bitar på plats i huvudet hur jag ska ha det :) Det blir nog snart o ska bli kul att göra då det är nytt för mig den designen :)

re

Tjena Gubbar igen.
Skulle vilja ha lite ärliga åsikter från er. Har kollat lite på den här engelska kniven purdey med hål i fattar inte riktigt hur det skulle kunna vara bättre. Hade tänkt mig som jakt kniv men efter att tittat på den ett tag så vet jag inte riktigt om det är rätt väg att gå. Vad tycker ni om denna som jakt kniv o åsikter ? Tycker linjerna är fel också

phpThumb_generated_thumbnail_zps35837081.jpeg

Tjena Gubbar igen.
Skulle vilja ha lite ärliga åsikter från er. Har kollat lite på den här engelska kniven purdey med hål i fattar inte riktigt hur det skulle kunna vara bättre. Hade tänkt mig som jakt kniv men efter att tittat på den ett tag så vet jag inte riktigt om det är rätt väg att gå. Vad tycker ni om denna som jakt kniv o åsikter ? Tycker linjerna är fel också
Nej, det där är inget som lockar mig i alla fall.

Fel storleksförhållande mellan grepp och blad, meningslöst hål i handtaget som ackumulerar fett och smuts/bakterier, samt halva greppet i metall som gör det halt (och kallt under den kalla årsperioden).

Lägg dessutom till avsaknad av fånglinehål och hälsporre så är resultatet en ganska oduglig skapelse. Ful dessutom ;).

Den enda detaljen som jag gillar är bladformen.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg