Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Wenger slut

Antar att ni hört nyheten om att det är slut med Wenger fällknivar. Fabriken och anställda kommer finnas kvar men det kommer i framtiden bara att finnas ett märke - Victorinox.

Personligen tycker jag det är synd. Föredrar Wengers knivblad, sax, konseröppnare, självlåsande skruvmejsel samt pillverktygen på skållornas insida. Dessutom har jag alltid föredragit den mer minimalistiska Wenger-loggan, kvadraten med snällt runda hörn och en milt kontrasterande röd nyans i korsfältet.

Jag gillar tvärtom att de har slimmat ned antalet verktyg på t ex denna modell. Skönt vi är lite olika här i tråden ju :)
Haha, ja det är skönt.

Jag resonerar som så: Om jag vill använda en slimmad kniv så kör jag på en vanlig enbladig fällkniv som jag kompletterar med en Leatherman Micra (den sitter alltid på nyckelknippan).

Hos en multiverktygskniv vill jag däremot ha alla de verktyg som jag finner användbara, dvs: Sax, kniv, konservburköppnare med liten skruvmejsel, kapsylöppnare med stor skruvmejsel, stjärnskruvmejsel, samt korkskruv med den där lilla miniskruvmejseln till glasögonbågar.

Denna kombination av verktyg är precis den som man hittar på en Explorer av äldre datum. Den har dessutom förstoringsglas, syl och ett litet knivblad. Dessa tre prylar kan jag egentligen vara utan.

MinVictorinoxYeomanhybridbild2.jpg

Min alox-drömkniv är därför en variant som innehåller de verktygen som jag nämnde i förra stycket. Som sagt så finns det tyvärr ingen sådan modell.

~Paul~

Antar att ni hört nyheten om att det är slut med Wenger fällknivar. Fabriken och anställda kommer finnas kvar men det kommer i framtiden bara att finnas ett märke - Victorinox.

Personligen tycker jag det är synd. Föredrar Wengers knivblad, sax, konseröppnare, självlåsande skruvmejsel samt pillverktygen på skållornas insida. Dessutom har jag alltid föredragit den mer minimalistiska Wenger-loggan, kvadraten med snällt runda hörn och en milt kontrasterande röd nyans i korsfältet.
Ja, jag hörde det på ett annat forum. Synd. Lite som sammanslagningen mellan Frosts och KJ. Frågan är om man trots allt kommer att producera en del av Wengers mer populära modeller eller om det är helt slut med det.

Håller med om att en del verktyg, bl a du nämner är bättre på Wenger. Det är kanske läge att köpa på sig några av de bättre modellerna innan de tar slut ;).

En av de bättre är enligt min åsikt Tradesman.

MinWengerTradesman.jpg

De verktygen jag saknar hos denna modell är en korkskruv som gärna får inhysa miniskruvmejseln.

~Paul~

På senare år blir det mest en Leatherman om jag har med mig ett multiverktyg. Min mest använda SAK är Victorinox Pioneer. Hur är förstoringsglaset på Explorer? Jag brukar ha en lupp när jag kommer ihåg att plocka med den.

På senare år blir det mest en Leatherman om jag har med mig ett multiverktyg. Min mest använda SAK är Victorinox Pioneer. Hur är förstoringsglaset på Explorer? Jag brukar ha en lupp när jag kommer ihåg att plocka med den.
Jodå, den funkar. Det går tydligen att göra upp eld med hjälp av den. Har dock aldrig testat själv. Var bl a till hjälp när jag en gång fick en flisa i fingret som var svår att se med blotta ögat.

~Paul~

4 Amerikanska knivar och 2 tyska.
DSC_0284_zpse47d61eb.jpg

De två tyska Puma prospector knivarna är jag väldigt förtjust i. Allra mest den översta som är från tidigt 80tal. Extremt fin känsla i den. Köptes av hjortberger för ca 350:-
Final editionkniven tillkom på 90talet efter att modellen egentligen gått ur produktion. Påtryckningar från bland annat fällkniven gjorde att puma tillverkade en final edition om 1000 ex. Såldes då för 1000 spänn. !997 under älgjakten behövde jag mer amunition under en lyckosam septemberälgjakt så jag åkte in till Landbys i Östersund och de hade den i en monter med extraprisknivar. 300 bagis kostade den mig.
Värt att nämnas är att den första var borta i 2 omgångar. Först i flera år och dök upp ovanpå golvlisten bakom en tung sekretär när jag möblerade om. Nästa gång var den borta nåt år då också och kom fram ur en danssko.

Bosse

Det där var en fin samling! Har alltid varit sugen på en Prospector men inte kunnat hitta någon. Här kommer några av mina favoritstockmen. Gula greppet är en Mooremaker (4 1/4). De två andra är gjorda av Jeff Claiborne. Måste jag välja en blir det den med horn. Kan vara den kniv som fått mest ficktid någonsin. Elfenbensvarianten är en gigant (4 1/2).

Claibornes knivar är riktiga slitvargar. Glapp eller liknande existerar inte. Finns de som klagar på att de nästan är omöjliga att öppna, men Jeff anser att det beror på klena naglar och konstaterar att efter några års idogt användande så blir de lite mjukare.

Bilagor

• bild-10.jpg
    bild-10.jpg
    46.5 KB · Visningar: 728

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg