Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej folket :)

Det mest intressanta med knivar är att det alltid måste vara en eller flera kompromisser men en viss design (tycker jag). Älskar knivar och har alltid velat samla sedan liten pöjk.

Ser flera stora nackdelar med exempelvis Mora 2000 som "bushkniv", men mycket fördelar.

Hur är Moras 3,2mm -knivar?

Exempelvis Bushcraft Black
http://www.moraofsweden.se/aventyr/bushcraft-black


Finns det någon Mora med full tånge?
 
Av det jag beställde senast från Exduct så är det bara min Enlan EM-01 (näst längst ner på bilden) och mejselsatsen som används. SRM 710:an (har några fler sen tidigare också) hade en riktigt skev egg och jag har inte orkat profilera om den. EM-01 är dock ett litet guldkorn tycker jag. Liten, behändig och mycket lättare att hantera med en hand än SRM 710. Jag gillar inte riktigt framelock...

Vill man prova kinesiska knivar med "Axis lock" så tycker jag att man ska köpa Ganzo i första hand. Dom jag har är riktigt bra faktiskt. Enlans variant av "axis lock" tycker jag är hemsk!

Oavsett vilka av kineserna som man köper så får man dock räkna med att lägga lite tid på att fixa till det som dom inte gjorde rätt på fabriken. Man får vad man betalar för brukar det heta... :)
 

Bilagor

  • IMG_0773.jpg
    IMG_0773.jpg
    57.5 KB · Visningar: 761
Den är ganska prisvärd. Synd bara att bladet är så pass kort. Har hört många positiva saker men också några negativa.

~Paul~

Ja, 499 för en sådan kniv är ju inte helt galet. Synd att de inte har den på ikea.se bara... Då måste man ju in till butiken, och det slipper jag helst. Å andra sidan kanske frun blir glad, och går med på att besöka någon annan lite roligare butik oxå. Haha, eller så får det vara tills vidare ;)
__
Fredrik
 
Hej folket :)

Det mest intressanta med knivar är att det alltid måste vara en eller flera kompromisser men en viss design (tycker jag). Älskar knivar och har alltid velat samla sedan liten pöjk.

Ser flera stora nackdelar med exempelvis Mora 2000 som "bushkniv", men mycket fördelar.

Hur är Moras 3,2mm -knivar?

Exempelvis Bushcraft Black
http://www.moraofsweden.se/aventyr/bushcraft-black


Finns det någon Mora med full tånge?

Jag tycker att Mora Robust är ett riktigt fynd för de 79 kronor man får betala på Clas Ohlson. Jag köpte en häromdagen om upptäckte då att dom nu slippar ryggen på bladet. Tidigare så var den råa kanten från stansningen kvar. Tydligen så har man lyssnat på "gnället" från alla bushcraftare som vill använda kniven på tändstålet! ;)
 
Jag tycker att Mora Robust är ett riktigt fynd för de 79 kronor man får betala på Clas Ohlson. Jag köpte en häromdagen om upptäckte då att dom nu slippar ryggen på bladet. Tidigare så var den råa kanten från stansningen kvar. Tydligen så har man lyssnat på "gnället" från alla bushcraftare som vill använda kniven på tändstålet! ;)

Hehe, inte illa det. Borde tilltala mig =)

Har varit borta en del och läst gamla inlägg och recensioner från många av er. Bra resurs.

Kikade som bekant på en Casström No 10 SFK och Eka W11. Casströms har verkligen tilltalat mig. Någon som har bra förslag på att göra hölstret mer till en "dangler". Paracord?

Var på nätet köper man bäst Paracord som boende i Sverige? Är det butiker som gäller?
 
Hehe, inte illa det. Borde tilltala mig =)

Har varit borta en del och läst gamla inlägg och recensioner från många av er. Bra resurs.

Kikade som bekant på en Casström No 10 SFK och Eka W11. Casströms har verkligen tilltalat mig. Någon som har bra förslag på att göra hölstret mer till en "dangler". Paracord?

Var på nätet köper man bäst Paracord som boende i Sverige? Är det butiker som gäller?

Jag kan verkligen rekommendera www.paracordshop.se . Stort sortiment av både paracord och tillbehör. Priserna är mycket bra och det är snabba leveranser.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg