Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om Kinesiska knivar så köpte jag denna Buck kopia (väl medveten om att det var en kopia)direkt från Kina för en månad sedan enbart för att få se kvaliteten,jag blev mycket förvånad vilken fin finish det är på allt inte minsta glapp och riktigt vass må jag säga. En riktigt gedigen och kompakt kniv som är 205mm utfälld varav bladet 90mm. Den kostade ju enbart 8,90 USD inkl frakt till Finland helt otroligt. Helst ska man ju inte köpa dessa kopior men var nyfiken på kvaliteten.
Vad är det för namn och modellnummer på kniven?

~Paul~
 
CPM154 är mycket riktigt ett PM-stål.

Jag har redan diskuterat det här testet tidigare på ett annat forum. Helt klart är att den som utförde testet (Devin Thomas) inte är helt opartisk. Han är nämligen generalagent och importerar AEB-L till staterna. Han tillverkar följdaktligen köksknivar i det här stålet.

Visst är AEB-L bra men ingen annan har fått fram de här smickrande siffrorna tidigare. Ett test är oftast utformat på ett sådant sätt att man får fram de resultaten man eftersträvar ;).

Sammanfattningsvis. AEB-L är ett mycket fint stål. Hur fint det är kan vara svårt att svara på såvida man inte utför egna tester eller låter ett oberoende labb göra så.

~Paul~

Ja antagligen är det vänt lite till Devins fördel, men skulle vara kul o läsa den. Har du nån länk De paul.

Seved
 
http://www.devinthomas.com/faq.cfm

Här läste jag om AEB-L. Finns en del bilder som Sandvik tagit där de jämför carbidstorlekar.
Är det som Paul säger är det ju rätt vinklat. Vore kul att se hur det håller sig mot tex vg10 och andra vanliga stålsorter.

Det känns som att mycket som diskuteras är subjektivt. Att det sedan måste vara svårt att få fram samma kvalité på samma ståltyper måste vara svårt. Alla har väl inte lika härdningsmetoder osv, antar jag
 
Är det som Paul säger är det ju rätt vinklat. Vore kul att se hur det håller sig mot tex vg10 och andra vanliga stålsorter.

Det känns som att mycket som diskuteras är subjektivt. Att det sedan måste vara svårt att få fram samma kvalité på samma ståltyper måste vara svårt. Alla har väl inte lika härdningsmetoder osv, antar jag
Den enskilt viktigaste faktorn är knivens planerade användningsområde. Det faktum att ett stål vinner när det gäller sammanlagd poäng betyder inte det är lämpligt för ens personliga önskekniv.

T ex. Skulle jag välja ett stål för en kökskniv så skulle jag välja något som är ännu mer slitstarkt än AEB-L. Ett sådant stål är t ex Elmax eller M390. Också de amerikanska och japanska PM-stålen uppfyller dessa kriterier.

Om jag däremot satsar på en utekniv som får utstå en hel del mekanisk påverkan, vridningar, bändningar och batoning så skulle jag välja ett traditionellt kolstål före AEB-L.

Vill jag ha något mitt i mellan dessa två så väljer jag ett laminerat 2140 i stället. Och så vidar, och så vidare. Att sammanfatta alla delmoment och sedan ge sken av att stålet är sammanlagt bättre än alla andra är ett bra sätt att förvrida sanningen.

~Paul~
 
Du har ju hantverk i dej, i händerna så att säga :D

Seved

Ja det stämmer nog,det är ju mitt yrke.
Däremot när man tittar på arbeten av våra knivmakare,så bleknar man i stum förundran över deras skicklighet.
Det är en annan nivå än mitt bruksfixande.

Hursomhelst så satte jag igång PHK projektet nu på e.m.
Det kommer inte att bli klart än på långa vägar men här är början.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5000.JPG
    IMGP5000.JPG
    139 KB · Visningar: 532
  • IMGP5002.JPG
    IMGP5002.JPG
    147 KB · Visningar: 531
  • IMGP5003.JPG
    IMGP5003.JPG
    149.3 KB · Visningar: 536

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg