Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vad tror ni om designen än så länge? Ni får gärna komma med förslag.
Längst bak blir en renhornsbit som skall formas efter designen.

/Martin

Snygg design i modern skandinavisk stil!
Ur funktions perspektiv skulle jag göra renhornskappan så att den går att bulta på med handflatan,när spetsen drivs in i en träbit.
Lite åt det Samiska hållet alltså.

Jag vet att modern design sällan tar hänsyn till detta,men det är en detalj jag personligen har nytta av.

Mikael
 
Nejdå syla i blött rårandsläder går fin fint. Problet är att limmet fäster bäst på tort läder, så jag måste låta lädret torka runt kniven först, innan jag kan sy. Så jag måste nog fn borra.

Seved

Jag borrar mina sömhål med 2mm borr i både rårand och vanligt läder.
Rätt eller fel vet jag inte,men det funkar om hålen kommer i linje.

Mikael
 
Jag borrar mina sömhål med 2mm borr i både rårand och vanligt läder.
Rätt eller fel vet jag inte,men det funkar om hålen kommer i linje.

Mikael

Ja jag borrade alltid förut oxå, Men så läste jag nånstans att hålet läker bättre om man sylar, o kryper ihop bättre.
Men jag vet inte om det gör det :)

Seved
 
Och som vanligt så kunde jag ju inte låta bli att kolla vad det var för någonting som länkades till, och som vanligt så väcktes det ett litet habegär :)
Båda dessa, framför allt de svarta, såg väldigt trevliga ut för sitt lilla pris.
Är det någon av er som har testat GreatWallOutdoor.com? Jag lyckades hitta den sajten från sanrenmu.com på mobilen, men nu verkar jag inte kunna hitta den på samma sätt från laptopen. Vette tusan vad som har hänt och blir allmänt skeptisk när jag inte kan återskapa någonting...
Har skickat ett mail till Sanrenmu med en fråga om återförsäljare...
__
Fredrik
Här kan man beställa direkt från Kina dessa knivar,har läst lite runtom att det funkar jättebra att beställa här. Skall själv lägga en beställning på nån billig kniv.
http://www.exduct.com/wholesale-knife/sanrenmu-srm-folding-knife-knives.html
 
Ja jag borrade alltid förut oxå, Men så läste jag nånstans att hålet läker bättre om man sylar, o kryper ihop bättre.
Men jag vet inte om det gör det :)

Seved

På en liten slida kan man väl syla,men om sömmen är lång borrar jag nog.
Innan jag borrar,gör jag ett spår för sporren men också för att försänka tråden i lädret.
Läder är inte min starka sida,men det får gå ändå till husbehov.

Mikael
 
På en liten slida kan man väl syla,men om sömmen är lång borrar jag nog.
Innan jag borrar,gör jag ett spår för sporren men också för att försänka tråden i lädret.
Läder är inte min starka sida,men det får gå ändå till husbehov.

Mikael

Ja det funkar säkert bra :) . Jag tror det är rätt många som borrar. Japp på scandislidor måste man ju syla, om man syr ände mot ände.
Japp försänka på både in o utsidan är ju en fördel, så sömmen blir mera skyddad. :D
Ja dina läderarbeten brukar väl se bra ut, det är nog mera än till husbehov. Du har ju hantverk i dej, i händerna så att säga :D

Seved
 
Läste något test där det visats sig att AEB-L stålet slår t ex pcm-154 på många stora områden, slitstarkare, lättare att slipa är detta pga av de grymt små kornen. Visst är pcm ett pulverstål?

Någon som kan förtydliga? Tydligen slog AEB även japanska white och blue på många punkter, då det skrevs att de japanska smederna kan ha lite dåliga instrument för härdning.

Vad stämmer?
 
GreatWallOutdoor har jag aldrig testat. Visste inte ens att de fanns.

Sanrenmu-knivar ropar du lämpligast in på Tradera.

~Paul~
På tal om Kinesiska knivar så köpte jag denna Buck kopia (väl medveten om att det var en kopia)direkt från Kina för en månad sedan enbart för att få se kvaliteten,jag blev mycket förvånad vilken fin finish det är på allt inte minsta glapp och riktigt vass må jag säga. En riktigt gedigen och kompakt kniv som är 205mm utfälld varav bladet 90mm. Den kostade ju enbart 8,90 USD inkl frakt till Finland helt otroligt. Helst ska man ju inte köpa dessa kopior men var nyfiken på kvaliteten.
 

Bilagor

  • Buck 001.jpg
    Buck 001.jpg
    94.1 KB · Visningar: 485
  • Buck 002.jpg
    Buck 002.jpg
    97.9 KB · Visningar: 494
  • Buck 003.jpg
    Buck 003.jpg
    68.9 KB · Visningar: 486
Läste något test där det visats sig att AEB-L stålet slår t ex pcm-154 på många stora områden, slitstarkare, lättare att slipa är detta pga av de grymt små kornen. Visst är pcm ett pulverstål?

Någon som kan förtydliga? Tydligen slog AEB även japanska white och blue på många punkter, då det skrevs att de japanska smederna kan ha lite dåliga instrument för härdning.

Vad stämmer?
CPM154 är mycket riktigt ett PM-stål.

Jag har redan diskuterat det här testet tidigare på ett annat forum. Helt klart är att den som utförde testet (Devin Thomas) inte är helt opartisk. Han är nämligen generalagent och importerar AEB-L till staterna. Han tillverkar följdaktligen köksknivar i det här stålet.

Visst är AEB-L bra men ingen annan har fått fram de här smickrande siffrorna tidigare. Ett test är oftast utformat på ett sådant sätt att man får fram de resultaten man eftersträvar ;).

Sammanfattningsvis. AEB-L är ett mycket fint stål. Hur fint det är kan vara svårt att svara på såvida man inte utför egna tester eller låter ett oberoende labb göra så.

~Paul~
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg