Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den är vacker!
Jag visste inte att Du var så kunnig!

Mikael

Tack Mikael.
Jag är faktiskt utbildad möbelsnickare och har jobbat några år som slöjdlärare så en och annan smörkniv har det blivit. ;)
Har inte kunnat göra knivar på några år då jag inte längre har tillgång till en verkstad. Dom flesta har getts bort men jag har ett par kvar som jag använder ibland. Bla två stycken som säljaren påstod skulle vara i damast VG10. Är inte helt hundra på att så är fallet men stålet är iallafall såpass hårt att jag inte kunde borra i det.

Fredrik

re

Funderar lite på när du skriver damast vg10.. Det kan inte vara damasteel då? Ett grymt bra damast stål som är svårt att få info om innehållet på då det är hemligt i stora drag.:)

Tack! Men vad menar du med intervallet?

Ursäkta, jag var lite otydlig. Jag undrar vad som är tunnaste respektive tjockaste skala man kan montera, med hänsyn till skruvarna. Dvs hur tunna respektive tjocka skalor tillåter skruvarnas längd?
Jag undrar också om du skulle kunna ange vad som är minsta mått (höjd och bredd) som man måsta ha på en rektangulär träbit för att kunna använda som skala på 82:ans skelett?

Tacksam!

/M

Ursäkta, jag var lite otydlig. Jag undrar vad som är tunnaste respektive tjockaste skala man kan montera, med hänsyn till skruvarna. Dvs hur tunna respektive tjocka skalor tillåter skruvarnas längd?
Jag undrar också om du skulle kunna ange vad som är minsta mått (höjd och bredd) som man måsta ha på en rektangulär träbit för att kunna använda som skala på 82:ans skelett?

Tacksam!

/M
Du kan använda ca 3mm tunna skollor som tunnaste ,tjocka kan du i princip göra hur tjocka som helst men då måste du fälla in skruvarna djupt. Träbiten bör vara minst 110 x 32mm men helst större så du har bra marginal. Hoppas detta hjälpte dej.
Mvh / Jan-Erik http://jeknives.blogspot.fi/

Passar på och visar en enkel brukskniv jag fick färdig härom dagen. Bladet är ett Polar Whittler i rostfritt och skaftet i tvärsågad masur och nysilver. Knivens längd är 195mm varav bladet är 82mm.

Bilagor

• Nytt 004.jpg
    Nytt 004.jpg
    78.8 KB · Visningar: 516
  • Nytt 005.jpg
    Nytt 005.jpg
    92.9 KB · Visningar: 467
  • Nytt 007.jpg
    Nytt 007.jpg
    82.6 KB · Visningar: 465

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg