Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack till smux och mercxs för era svar på min enkät. Intressant läsning!

Tack också till omnes gällande W11. Jag är tämligen säker på vilka modeller som tillverkas i Kina, eller rättare sagt vilka delar som tillverkas där.

Synd att du inte får uppge denna info. Förstår inte varför Johny önskar att det stannar mellan er två. Det är lite suspekt, enligt min åsikt. Den typen av information är av en sådan karaktär att den borde formligen slungas ut till allmänheten. Ärligt talat så blir jag irriterad. Inte på dig förstås ;).

~Paul~

Tack till smux och mercxs för era svar på min enkät. Intressant läsning!

Tack också till omnes gällande W11. Jag är tämligen säker på vilka modeller som tillverkas i Kina, eller rättare sagt vilka delar som tillverkas där.

Synd att du inte får uppge denna info. Förstår inte varför Johny önskar att det stannar mellan er två. Det är lite suspekt, enligt min åsikt. Den typen av information är av en sådan karaktär att den borde formligen slungas ut till allmänheten. Ärligt talat så blir jag irriterad. Inte på dig förstås ;).

~Paul~

Anledningen till att han inte ville att jag skulle posta det här var att han inte ville att vissa delar skulle komma till konkurrenters kännedom. Och det får man ju respektera...

Anledningen till att han inte ville att jag skulle posta det här var att han inte ville att vissa delar skulle komma till konkurrenters kännedom. Och det får man ju respektera...
Fast att tala om vilka modeller man tillverkar i Kina är ju knappast en företagshemlighet. Man har ju redan på officiell väg erkänt att en del av produktionen sker utomlands. Visst är det förvirrande?

~Paul~

Fast att tala om vilka modeller man tillverkar i Kina är ju knappast en företagshemlighet. Man har ju redan på officiell väg erkänt att en del av produktionen sker utomlands. Visst är det förvirrande?

~Paul~

Det håller jag med om fullt ut! Den informationen fick jag dock inte, utan bara information rörande tillverkningen av W11. Info om vilka modeller som tillverkas var saknar jag oxå, och borde vara någonting som är självklar information till presumtiva kunder.

Det håller jag med om fullt ut! Den informationen fick jag dock inte, utan bara information rörande tillverkningen av W11. Info om vilka modeller som tillverkas var saknar jag oxå, och borde vara någonting som är självklar information till presumtiva kunder.
Precis. Spänningen stiger ;).

~Paul~

Intressant att du trots allt använder din bowie. Jag hade nog haft svårt för att göra det ;). Designen är tidlös.

Ja, tyskarna använde den här typen av knivar till i stort sett allt.

~Paul~

Jag prövar alla knivar jag köper och ställer in eggen för det användningsområde jag har.
Just Sutters Creek kom med en total 0- egg.
Det gick inte att se var eggen började,så tunn var den.
Den rullade förstås direkt vid arbete i trä, så jag gjorde en micro convex egg tills den höll för Rödbok.

Jag testade så eggen på fritt fallande 10mm rep.
Det går till så att man kastar upp en repstump i luften och sedan hugger man av den i två delar. På tredje försöket hörde jag en ren träff, man ser aldrig träffen den går bara att höra.
På golvet låg repet helt i ett stycke.
Förbryllad över att det såg helt ut, lyfte jag upp det i ena änden och ja då föll det i två delar!
Rätt geometri och en ren perfekt träff!

Amerikanarna gör det här med 1" hampa och dubbelt så långa blad.
För mig var det enda gången jag har testat.
Lite löjligt kanske, men kul att det funkade.

Apropå tysken ska jag nog titta lite mer på den och kanske göra en slida.

Mikael

Jag prövar alla knivar jag köper och ställer in eggen för det användningsområde jag har.
Just Sutters Creek kom med en total 0- egg.
Det gick inte att se var eggen började,så tunn var den.
Den rullade förstås direkt vid arbete i trä, så jag gjorde en micro convex egg tills den höll för Rödbok.

Jag testade så eggen på fritt fallande 10mm rep.
Det går till så att man kastar upp en repstump i luften och sedan hugger man av den i två delar. På tredje försöket hörde jag en ren träff, man ser aldrig träffen den går bara att höra.
På golvet låg repet helt i ett stycke.
Förbryllad över att det såg helt ut, lyfte jag upp det i ena änden och ja då föll det i två delar!
Rätt geometri och en ren perfekt träff!

Amerikanarna gör det här med 1" hampa och dubbelt så långa blad.
För mig var det enda gången jag har testat.
Lite löjligt kanske, men kul att det funkade.

Apropå tysken ska jag nog titta lite mer på den och kanske göra en slida.

Mikael
Haha, kul historia. Jo, jag känner till hampa-testet. Skall bli kul att få se lite bilder på en eventuell slida!

~Paul~

~Paul~

Skriver man "made in Sweden" förväntar sig kunden att delarna till kniven tillverkas i Sverige såväl som slutmontering, annars är det bättre att skriva "designed in Sweden" eller "assembled in Sweden". Visar mer respekt för kunden.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg