Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Svar t. Paul

Kul att få veta hur tyskarna använde sina Trade Knives i SydAfrika.
Kanske även vid jakt?

Att sälja ur samlingarna för att köpa nytt, har jag valt att inte göra.

Eftersom jag är snickare, använder jag kniv till vardags och gärna då Mora eller Fällkniven.
Bark River är också fina.

Nu senast blev det Mora Robust inköpt från Per Nilsson och det är ju en mkt fin modell från Mora!

Vad gäller California Bowie's så får jag nog vara nöjd med Bark River's Sutter Creek i 12c27.
Makalöst fin värmebehandling och geometri!
Knallar dock inte runt med denna pjäs till vardags!
En och annan fisketur har den fått följa med på, men annars är det hemmabruk som gäller.

Mikael

Bilagor

• Sutter Creek 006.jpg
    Sutter Creek 006.jpg
    135 KB · Visningar: 667
Senast ändrad:
Allt utmynnar i pengar. Att ha sin produktion i Sverige [eller något annat i-land] är i dag svindyrt. Alla serieproducerande knivtillverkare som tillverkar normaldyra och icke superexklusiva knivar har någon del av sin produktion i ett "billigare" land. Oftast så tillverkas delarna i ett låglöneland men monteras i ursprungslandet.

Vad de stora amerikanska knivtillverkarna har gjort är att de har olika prisklasser på knivarna, de har sina prisvärda knivar som är tillverkade i t.ex. Kina, men då skriver de också klart och tydligt vad det är för stål i kniven samt märker tillverkningsland på förpackningen.

Är det en kniv som är "Made in USA" så visar det givetvis detta. Jänkarna är alltså ärliga med ursprungsland. Jag tycker EKA också borde vara det, för nu är det bara "Made in Sweden" för hela slanten och det är ju inte sant.

Länder man inte behöver känna sig orolig rent kvalitetsmässigt för är Taiwan. I dag anses Taiwan hålla en suverän produktionsstandard. Så det gamla "Made in Taiwan"-uttrycket är positivt i dag.

Ligger produktionen i Kina så är det rätt så okej. Det är dock superviktigt att tillverkaren, huvudmannen, har järnkoll på sin produktion i Kina och styr denna med järnhand.

Personligen tycker jag inte att knivar tillverkade i Kina är dåliga, däremot är så kallade "Kinaknivar" (kopior) riktigt usla.

Visst är det så, jag har en Spyderco Persistence som faller i deras tillverkad i Kina linje, suverän och prisvärd.
Jag håller med om analysen till varför man lägger tillverkningen i Kina, men som GEC visar så går det att ha en ganska smal produktion i ett högkostnadsland och ändå få sina produkter sålda.

Jag tror att man väljer fel sak att konkurrera med, dvs rimlig kvalitet till ett hyfsat pris för att hålla volymerna uppe, när nu Claes Ohlsson släpper sina egna varianter av moraknivar för under hundringen så är det där ett svårt segment att ge sig in i.

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

Mitt bidrag till ursprungsfrågan:

1. EKA Swede 88, Victorinox Outrider, Normark Filé (fiske), Leatherman Ti Charge
2. Någon av ovanstående eller en fastblabdskniv, beroende på aktivitet för dagen. Tittar även på en Swede 8 eller 10, har svårt att bestämma mig:(
3. Victorinox Outrider...har de verktyg man kan behöva på resan.
4. Arcos Saeta. Lilla kockkniven på 15,5 cm (mod 175100) är den bästa och mest välbalanserade grönsaks och fruktkniv jag känt på (rekommenderas!). Riktigt bra stål som blir otroligt vasst och håller skärpan länge. Kockkniven 20cm i samma serie till annan matlagning.
http://en.arcos.com/products/professional-knives/saeta/
5. Har inte hittat den ännu;)

Senast ändrad:
Jag har förstått att folk [med rätta] gillar Victorinox. Hur är det med Wenger? Är de lika kända och populära i Sverige som Victorinox är?

Jag har förstått att folk [med rätta] gillar Victorinox. Hur är det med Wenger? Är de lika kända och populära i Sverige som Victorinox är?

Min första Swiss army kniv var en Wenger som jag fortfarande har kvar. Har även några Victorinox, och vid jämförelse tycker jag Victorinox knivarna är lättare att få skarpa och hålla skärpan än Wenger (jag lyckas aldrig få min Wenger lika skarp som motsvarande Victorinox). Dessutom har min Wenger ett lätt sågtandat saxskär vilket inte är bra om man vill klippa naglarna etc. Victorinox har ett rakt saxskär vilket jag föredrar. Mekaniken i Wengers sax är däremot bäst och har inte den långa fjäder som ibland kan hamna på sidan om saxen i Victorinox knivar och strula vid hopfällning. Så med egen erfarenhet föredrar jag Victorinox.

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Eka 88, Eka 60, En äldre tjock victorinox som jag ej minns modellnamnet på, kinatillverkad trapperfällkniv från PUMA, Eka 10 någon av dessa beroende på humör

2. Vilken kniv använder du där ute?

Outback bowie eller någon av de bowieknivar jag skaftat själv av färdiga blad. Plus någon av ovanstående.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Har aldrig haft kniv med mig utomlands, skulle det bli aktuellt så antingen en bowie om det var en vildmarksresa annars bara ett "kreditkort" från victorinox med liten kniv, sax, penna mm

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Några billiga knivar från OBH Nordica min sambo fått i julklapp

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
En custom tillverkad bowie av något bra stål med kraftig blad på ca 9-10 tum, liknande en w49 fast med snyggare grepp. Har alltid gillat bowieknivar, både utseendet och den klockrena funktionen.

Jag vill återgå lite till diskussionen om EKA i Kina. Jag skickade ett mail till EKA i torsdags kväll och fick svar från Johny själv igår eftermiddag. Jag bad att få veta om någon del i produktionen av min W11 ligger i Kina, och svaret var nej.

Johny var väldigt öppen med hur de går tillväga och vilka företag som gör vad. Det svaret fick mig att må mycket bättre över min kniv, även om jag tycker att de borde vara lite tydligare i frågan om var olika saker göra. Precis som vissa amerikanska tillverkare. Tyvärr kan jag inte kopiera in hans svar här då han uttryckligen bad mig att inte göra det.

Fina knivar. Det här är min enda "riktiga" bowie. En Bark River 2009 Custom. Den ska antagligen säljas förresten, så om någon är sugen så hojta till.

/M

Bilagor

• IMG_0620.jpg
    IMG_0620.jpg
    21.8 KB · Visningar: 776
  • brcb.jpg
    brcb.jpg
    99.3 KB · Visningar: 586
Kul att få veta hur tyskarna använde sina Trade Knives i SydAfrika.
Kanske även vid jakt?

Att sälja ur samlingarna för att köpa nytt, har jag valt att inte göra.

Eftersom jag är snickare, använder jag kniv till vardags och gärna då Mora eller Fällkniven.
Bark River är också fina.

Nu senast blev det Mora Robust inköpt från Per Nilsson och det är ju en mkt fin modell från Mora!

Vad gäller California Bowie's så får jag nog vara nöjd med Bark River's Sutter Creek i 12c27.
Makalöst fin värmebehandling och geometri!
Knallar dock inte runt med denna pjäs till vardags!
En och annan fisketur har den fått följa med på, men annars är det hemmabruk som gäller.

Mikael
Intressant att du trots allt använder din bowie. Jag hade nog haft svårt för att göra det ;). Designen är tidlös.

Ja, tyskarna använde den här typen av knivar till i stort sett allt.

~Paul~

Visst är det så, jag har en Spyderco Persistence som faller i deras tillverkad i Kina linje, suverän och prisvärd.
Jag håller med om analysen till varför man lägger tillverkningen i Kina, men som GEC visar så går det att ha en ganska smal produktion i ett högkostnadsland och ändå få sina produkter sålda.

Jag tror att man väljer fel sak att konkurrera med, dvs rimlig kvalitet till ett hyfsat pris för att hålla volymerna uppe, när nu Claes Ohlsson släpper sina egna varianter av moraknivar för under hundringen så är det där ett svårt segment att ge sig in i.
Vet du vilket företag som kommer att tillverka C Ohlson-knivarna?

~Paul~

Skulle vilja säga att det är Victorinox som är mest kända. Helt klart är att de som sysslar med knivar känner till båda märkena.

Vicarna är bättre ihopskruvade och fit och finish är också bättre. Wenger har bättre sax och ganska ofta bättre kombination av verktyg.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg