Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tänk också på att efter användning torka bort allt fukt ordentligt o förvara torrt. Om horn får ligga ofta i fukt utan att man torkar av den så kommer det bli konskekvenser .

re

Tänkte jag visar en kniv jag gjorde. En Randall på mitt vis:) Så jag tog en bit 1095 stål o slipade fram ett blad på 13 cm. Härdade o fortsatte med sandpapper o poler hjul som en knäpp. :) Hela kniven är ca 24 cm långt. Skaftet gjorde jag av stabiliserat black ash burl, nickelsilver, duraluminium, vulcan fiber. Graverade botten guarden så att det ser ut som små hammarslag. Hoppas ni gillar

ett-1495.jpg

tv-1388.jpg

fyra-142.jpg

Oj oj oj, Kimmo, den var vacker! Bladformen med den lätt böjda överdelen är för mig estetiskt väldigt tilltalande. Snygg som fan, helt enkelt.

Stefan

Kimmo har rätt, mitt första svar var slarvigt. Det handlar mer om stålets sammansättning. Traditionellt är kolstål lättare att slipa men moderna rostfria sorter som VG-10 är också relativt lättslipade. Personligen blir jag bara mer och mer förtjust i kolstål. Fortfarande oslagbart vid slipning plus att det "hjälper" mig att noggrant sköta kniven. Tänkte köpa en Sabatier i kolstål. Kanske vore något för ert kök också?

Stålet Victorinox använder är ganska mjukt men det är lätt bryna fram en vass egg.

Sabatier är inte ett knivmärke. Med en sabatier-kniv menas en kniv som håller en viss kvalitetsgrad och som kommer från Thiers-regionen i Frankrike.

Det finns cirka 30-35 olika knivtillverkare i Frankrike som tillverkar sabatier-knivar. En av dessa är den mest erkända och anses vara den som tillverkar bäst sabatier-knivar.

//Per

Sabatier är inte ett knivmärke. Med en sabatier-kniv menas en kniv som håller en viss kvalitetsgrad och som kommer från Thiers-regionen i Frankrike.

Det finns cirka 30-35 olika knivtillverkare i Frankrike som tillverkar sabatier-knivar. En av dessa är den mest erkända och anses vara den som tillverkar bäst sabatier-knivar.

//Per
Det är riktigt. Men trots det så använder dessa tillverkare om inte samma så mycket lika stålsorter. Dessa är inte direkt "top of the line". Tidigare handlade det mycket om kolstål men nu för tiden finns dessa knivar även i rostfritt.

De i rostfritt har genom åren framför allt tillverkats i det franska Bonpertuis AFNOR Z50C13, HRC 54-56. De i kolstål i 1070-klass. Också de väldigt mjuka. En bekant till mig uppmätte hårdheten på sin Lion till 43 HRC!

~Paul~

re

43 hrc:-( :-(

Kolstål ska ha vad jag tycker omkring 58- 62 hrc beroende på vad det är för kolstål men 43 hrc är inte bra till snågot stål

Det är riktigt. Men trots det så använder dessa tillverkare om inte samma så mycket lika stålsorter. Dessa är inte direkt "top of the line". Tidigare handlade det mycket om kolstål men nu för tiden finns dessa knivar även i rostfritt.

De i rostfritt har genom åren framför allt tillverkats i det franska Bonpertuis AFNOR Z50C13, HRC 54-56. De i kolstål i 1070-klass. Också de väldigt mjuka. En bekant till mig uppmätte hårdheten på sin Lion till 43 HRC!

~Paul~

Jösses!

Det var inte hårt :)

//Per

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg