Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tjena forumister.

Modellen är 5-5 och den var i mycket bra skick. Slidan har lite ålders märken men annars i kanon skick. Kniven är från 80 talet :).
Här ett par bilder.

ett-1682.jpg

tv-1762.jpg

re

Tackar :)
Vad jag gillar med just den här är att fast det är naturligt stag så har de hittat en bit som passar jäkligt skönt med linjena till bladet. :) Det var det som fastnade i mina ögon först när jag såg den.

Tackar :)
Vad jag gillar med just den här är att fast det är naturligt stag så har de hittat en bit som passar jäkligt skönt med linjena till bladet. :) Det var det som fastnade i mina ögon först när jag såg den.
Förstår precis! Jättefin, som sagt.

Fick hem en Vic som jag ropade in på Trattis. En Climber som tillverkades mellan 87-90. Som vanligt så har den allt förutom stjärnskruvmejseln.

MinVictorinoxClimber87-90.jpg

~Paul~

Fick hem min Strömeng 9", någon vidare kvalitet var det inte att tala om. Hade jag sett o fått klämt på den före beställningen, så hade det inte blivit någon. Den får hänga med ut på någon tur i allafall, vi börjar få gott om björn o varg i närhrten.

Fick hem min Strömeng 9", någon vidare kvalitet var det inte att tala om. Hade jag sett o fått klämt på den före beställningen, så hade det inte blivit någon. Den får hänga med ut på någon tur i allafall, vi börjar få gott om björn o varg i närhrten.
Tråkigt, men det är som sagt en användarkniv. Det innebär att fabriken inte lägger allt krut på fit och finish. Jag är dock säker på att Helle Lappland är bättre på det här området.

~Paul~

får den följa med en gång kommer den få följa med varje gång därefter. jag har iofs den som är en tum kortare men dessa knivar är verkligen mångsidiga slitvargar.

Tråkigt, men det är som sagt en användarkniv. Det innebär att fabriken inte lägger allt krut på fit och finish. Jag är dock säker på att Helle Lappland är bättre på det här området.
~Paul~

Det är bättre finish på Strömengs huggare än på Helle Lappland, iaf på de jag har. Hellen har lackat (tvi) björkskaft, skaftet har vidare slagit sig lite mellan björken och mässingen längst fram - undrar om det alls är limmat mellan delarna? Slidan håller inte kvar kniven om man vänder den uppochned.
Hellen känns mycket mer massproducerad än Strömengen - men trots allt jag precis räknat upp så är det ändå Hellen som jag använder, då den ligger mycket bättre i handen och har en balans som passar mig.

Skoband-1.jpg

Båda huggarna är som du säger användarknivar och man ska nog inte förvänta sig topfinish på nån av dem:)

Leukus001.jpg

Leukus002.jpg

Senast ändrad:
Nu har jag varit ut och provmördat några småbjörkar, och den fungerar alldeles förträffligt.
Den klättrade ett par pinnhål på direkten.

Glömde: jag fick lägga en bra stund i gårkväll på att få den riktigt vass, men det gick

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg