Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nej, det är inget HSS, utan ett låglegerat PM-stål. Dock är andelen krom inte högre än att stålet rostar ganska lätt. Det för dock med sig att kornet är litet och mycket väldistribuerat. Ett kanonstål helt enkelt: http://www.uddeholm.se/swedish/files/Vanadis_23-swedish_p_R101018_e2.pdf

~Paul~

Visst fn du, det inte HSS. Men ändå ganska hyffsat med crom, o riktigt bra med Molybden. Har för mej att dom har nåt HSS stål. Japp det där går inte av för hackor.
Ska bli kul att prova Sleipner o Vanadis 4.

Seved

re

Fin kniv men gillar inte den våldsamma ricasson som är rätt så stor.... heh heh bara skojar .

Kniven är snygg o har fina linjer . Gillka den o priset är inte så farligt. Italienarna har gjort många bra knivar så det kan de. :)

re

Hej Paul.
En fråga till dig som kan det här med stålsorter.
Har tillgång till ett parti hardox 600 o 500 stål. Vad jag läst verkar det vara ett kanon stål men vet inte.
Skulle vara tacksam om du vet eller kan luska fram om det är bra till kniv blad :)
Tack på förhand

mvh Kimmo

Hej Paul.
En fråga till dig som kan det här med stålsorter.
Har tillgång till ett parti hardox 600 o 500 stål. Vad jag läst verkar det vara ett kanon stål men vet inte.
Skulle vara tacksam om du vet eller kan luska fram om det är bra till kniv blad :)
Tack på förhand

mvh Kimmo
Tack Kimmo!

Mitt råd är att strunta i dessa ståltyper. Kolandelen är helt enkelt lite för låg för att på ett effektivt sätt binda upp legeringsämnena (molybden bl a). Det är ett låglegerat kolstål med ~ 0,46% kol i matrisen. Som jämförelse kan vi ju ta ett så pass enkelt stål som 1080 som ju har 0,8% kol.

Hardox 500 har ännu lägre andel, endast ca 0,28%. Detta tillsammans med övriga komponenter och värmebehandling gör det tämligen olämpligt till knivframställning. Stålet används ofta till friktionsplattor.

~Paul~

re

Okey, tackar Paul, då vet jag :)

Har haft en liten paus i samlandet men idag fick jag en avi från posten , en randall jag väntat på en tid. :)
Återkommer med bilder :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg