Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är lätt att missa en del fina deals. Jag missade en fin E A Berg-kniv (kockkniv) igår pga att det inte gick att logga in på den jäkla Traderasidan.

Snap-On Company diskuteras flitigt på amerikanska knivfora. En del tycker att det är ett helt OK märke, andra skyr dem som pesten. Helt klart är att kvalitén är ojämn. Jag har ingen i min samling.

~Paul~

Snap-On knivar vet jag inte ett dugg om, men deras verktyg ska vara bäst i världen. Varsågoda och tyck något annat. Personligen har jag bara erfarenhet av en momentnyckel som bör vara en 50 år cirkus.
Teng Tools är nog det sämsta skit som tänkas kan.

re

Knivarna har jag läst lite här o där om . Kina kvalitet. Verktygena är tydligen mycket som är
gjort i USA o riktigt bra men man får kolla även där innan man köper att det inte är kina gjorda prylar..
teng tools o snap on börjar mer o mer att luta åt varandra när det gäller kvalitet.

Knivarna har jag läst lite här o där om . Kina kvalitet. Verktygena är tydligen mycket som är
gjort i USA o riktigt bra men man får kolla även där innan man köper att det inte är kina gjorda prylar..
teng tools o snap on börjar mer o mer att luta åt varandra när det gäller kvalitet.
Ja, det är precis vad jag också har erfarit.

~Paul~

Jo många stora o bra tillverkare lägger numera sin tillverkning vi låglöneländerna, undrar om det främst är för att vi ska kunna handla billigt eller om de vill ha större vinster. Vi har nog lite "skuld " i det hela. Men som vanligt så måste man själv kunna avgöra vad som är bra eller rent skit .Ser inget konstigt i det. Det är länge sedan jag första gången såg Bacho verktyg som det stog Made in Argentina på, likaså SKF lager därifrån.

Snap-On knivar vet jag inte ett dugg om, men deras verktyg ska vara bäst i världen. Varsågoda och tyck något annat. Personligen har jag bara erfarenhet av en momentnyckel som bör vara en 50 år cirkus.
Teng Tools är nog det sämsta skit som tänkas kan.

Hållfasthet, precision och finish (Inget kromsläpp mm) anses de vara bland de bästa. Men på ergonomin ligger de årtionden efter flera andra. I varje fall till för några år sedan, har inte samma koll på dem idag. Deras knivar har jag ingen erfarenhet av.

Lite knivar

Tänkte lägga upp lite bilder på mina senaste knivar.

Den första ropade jag in häromdagen, Berg Eskilstuna, 30cm blad. Känns hyffsat "köttig".
Den andra är också en Eskilstuna, Knivman, 23cm blad. Hittade den på Amnesty, 10kr.

Sist lägger jag ut lite bilder på mitt första knivskaft och slida som jag gjort. Vanlig björk och ett Frosts laminatblad 10cm. Slidan gjorde jag färdigt ikväll. Kändes lite haffsigt, men någonstans ska man väl börja. Tror jag kommer kunna ha lite nytta av kniven:).

Bilagor

• IMG_0386.jpg
    IMG_0386.jpg
    32.1 KB · Visningar: 1,052
  • IMG_0388.jpg
    IMG_0388.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,014
  • IMG_0389.jpg
    IMG_0389.jpg
    34.1 KB · Visningar: 995
  • IMG_0390.jpg
    IMG_0390.jpg
    42.3 KB · Visningar: 1,794
  • IMG_0377.jpg
    IMG_0377.jpg
    50 KB · Visningar: 980
Tänkte lägga upp lite bilder på mina senaste knivar.

Den första ropade jag in häromdagen, Berg Eskilstuna, 30cm blad. Känns hyffsat "köttig".
Den andra är också en Eskilstuna, Knivman, 23cm blad. Hittade den på Amnesty, 10kr.

Sist lägger jag ut lite bilder på mitt första knivskaft och slida som jag gjort. Vanlig björk och ett Frosts laminatblad 10cm. Slidan gjorde jag färdigt ikväll. Kändes lite haffsigt, men någonstans ska man väl börja. Tror jag kommer kunna ha lite nytta av kniven:).
Erik Anton Bergkniven tänkte jag ropa på men tyvärr så kom jag inte in på Tradera. Det var helt omöjligt att logga in.

Så här på bild så har den dock avsevärt mer slitage än vad som syntes på traderabilden. Jag antar att det rör sig om gropfrätning? Stålet är väl kolstål, om jag minns rätt (1075 grad)?

Knivman-kniven ser däremot fin ut. Gillar den franska bladprofilen. Sandvik 12C27.

Fint arbete med moran. Jag har ett gäng sådana, fast med traditionella grepp. Vad är det för läder i slidan?

~Paul~

Erik Anton Bergkniven tänkte jag ropa på men tyvärr så kom jag inte in på Tradera. Det var helt omöjligt att logga in.

Så här på bild så har den dock avsevärt mer slitage än vad som syntes på traderabilden. Jag antar att det rör sig om gropfrätning? Stålet är väl kolstål, om jag minns rätt (1075 grad)?

Knivman-kniven ser däremot fin ut. Gillar den franska bladprofilen. Sandvik 12C27.

Fint arbete med moran. Jag har ett gäng sådana, fast med traditionella grepp. Vad är det för läder i slidan?

~Paul~

Grymt irriterande när sånt händer.

Ja det stämmer. Eggen var iaf inte misshandlad, men jag kunde nog ha smekt min kind med eggen;). Vet inte vilket stål, men kolstål iaf.

Knivman är jag nöjd med, väldigt tunt och fint blad (min första kniv med sådan bladprofil). Och så tycker jag ju väldigt bra om 12c27:).

Tack. Jag har några stycken också, tänkte sätta egna skaft på några till. Det är 2,5mm vegetabilgarvat.

Det finns en bok "Knivar från Eskilstuna" men jag har inte fått tag i den än. Kan ju beställa hem den kanske. Tar iaf gärna emot tips på vart man kan få tag i mer om Rademachersmedjorna.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg